link_mdr


doreta bez recepty
duomox bez recepty
izotek bez recepty

aktualności
2014 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 76 |
  min min min min min min min min min min min min
21 lipca 2014

Z Lwówka Śląskiego do Pławnej - rowerem po dawnej trasie kolei

Na Dolnym Śląsku mamy trzy trasy rowerowe korzystające z dawnych torowisk kolejowych: Ząbkowice Śląskie - Srebrna Góra (cz. południowa woj.), Sułów - Milicz - Grabownica (cz. północna woj.) oraz Lwówek Śląski - Pławna (cz. zachodnia woj.).

Obecnie projektowana jest kontynuacja (i rozbudowa) trasy łączącej Dolinę Baryczy z Wrocławiem (zobacz TUTAJ i TUTAJ).

Wybudowa w 2004 roku ze środków Phare i Gminy Lwówek Śląski trasa rowerowa korzysta z torowiska łączącego niegdyś Lwówek Śląski ze Świeradowem Zdrój (Lwówek Śląski – Mojesz – Pławna Dolna – Pławna Górna – Lubomierz – Oleszna Podgórska – Gryfów Śląski – Proszówka – Brzeziniec – Mirsk – Mroczkowice – Krobica – Świeradów Zdrój).

Ścieżka nie dochodzi jednak tak daleko. Ma 8 km długości i sięga od Lwówka do Pławnej. Dalej torowisko zarastają chaszcze. Aż prosi się, aby wykorzystać pozostałą część nieczynnej trasy kolejowej do prowadzenia trasy rowerowej - tak jak gminy miały to w planach. Taki szlak z Lwówka Śl. do Świeradowa byłby hitem co najmniej na skalę regionu, ściągającym turystów z bliska i daleka.

Ciąg pieszo-rowerowy (bo tak jest właśnie oznakowana ta trasa) wykonany jest z asfaltu, który po 10 latach trzyma się całkiem dobrze - zapewne jest to duża zasługa pancernej podbudowy torowiska. Na plus należy zaliczyć zachowanie ciągłości nawierzchni na przejazdach, na minus - bariery spowalniające na przejazdach rowerzystów, zamiast kierujących pojazdami, które to zagrożenie powodują.

Prowadzenie rowerów po śladzie linii kolejowej pozwala na osiągnięcie doskonałych parametrów technicznych:

  • minimalne nachylenia,
  • duże promienie łuków,
  • specjalne obietky inżynierskie (np. tunele, nasypy, wiadukty - co też stanowi o kosztach, będących barierą rozwoju)
  • doprowadzona do minimum ilość skrzyżowań z ruchem kołowym
  • pancerna podbudowa torowiska (tłuczeń)

Szlak z Lwówka biegnie w dużej części z dala od drogi, przez malowniczo położone wsie. Na długości 8 km trasa przekracza drogę główną trzy razy, czyli niewiele.

Ścieżka nadaje się doskonale na jazdę z przyczepką, sakwami, czy małymi dziećmi.

Dla osób nie korzystających z samochodu podpowiadamy: do Lwówka Śląskiego z Wrocławia kursują pociągi Kolei Dolnośląskich.

Fotorelacja Lwówek Śl. - Pławna:

 

Więcej o w/w linii kolejowej można przeczytać w art. Bilet powrotny. Zamknięte linie kolejowe w krajobrazie Przedgórza Sudeckiego i próba ich reaktywacji
 

Radek Lesisz

spacer
Ładna ale krótka
Jechałem tą trasą w sierpniu 2006 r., co opisałem na, prężnym ongiś, lokalnym forum rowerowym GW. Jechałem właśnie do Świeradowa i dalej, w Góry Izerskie. Szkoda, że nie jest rozbudowywana.

Roman

Trasa niezła
Trasa fajna i lubię czasem nią pojechać, ale ja jestem fanem kompleksu tras rowerowych Singltrek. Jeżdżę do Świeradowa Zdroju tak co kilka miesięcy i wtedy korzystam z ich uroków. Mam stałe miejsce "zatrzymania się" czyli pensjonat Malwa www.pensjonat-malwa.pl/ Stamtąd mam wszędzie blisko i ceny są atrakcyjne. Ostatnio załapałem się na pakiet rowerowe lato i 7 noclegów miałem taniej.

Rozez

Ścieżka do Gryfowa
Uważam, że ścieżka powinna powstać jak najbardziej do Gryfowa a do Świeradowa powinna jednak powrócić kolej. Z Mirska można również wybudować ścieżkę po nasypie kolejowym do czeskich Jindrychovic pod Srkem. Kolej w tym przypadku powinna być elementem kompleksu turystyczno-rowerowego. Mirsk i Gryfów powinny pełnić rolę tzw. centrów przesiadkowo-rowerowych.

Irek



ilosc komentarzy: 3
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2025 - 09 - 18
     
   
lista pozostałych artykułów w dziale aktualności
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 76 |
  1. Przebudowa Marii Curie-Skłodowskiej i nasze uwagi do projektu
  2. Alzacki Szlak Winny
  3. Nasze uwagi do projektu przebudowy ulicy Nowowiejskiej
  4. Ludzie listy piszą
  5. Rowerowy budżet obywatelski Wrocławia - spotkanie 30.01.2014
  6. Uwagi do projektu przebudowy ulicy Mińskiej
  7. Uwagi do Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Dolnośląskiego
  8. Informator o rowerach typu handbike
  9. Zaproszenie na spotkanie organizacyjne dla wolontariuszy Wrocławskiego Święta Rowerzysty 2014
  10. Zaproszenie na Rozmowy Cykliczne (27.02.2014) - o koncepcji Shared Space i uspokojeniu ruchu na Nadodrzu
  11. Magistrat wyciąga trupa z szafy - projekt przebudowy ulicy Okulickiego
  12. Zaproszenie na Kongres Rozwoju Ruchu Rowerowego, Wrocław 27 – 29 marca 2014
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa