13 marca 2012
Porównanie typowych nawierzchni dróg dla rowerów
Na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad opublikowana została "Opinia w sprawie typowych nawierzchni dróg dla rowerów". O ile wydaje się, że we Wrocławiu problem nawierzchni już został z grubsza rozwiązany - na nowych ścieżkach rowerowych konsekwentnie kładziony jest asfalt - to opracowanie może być cenną pomocą dla mieszkańców innych miejscowości w kraju, wciąż nękanych kostką betonową.
Opinia Zespołu ds. Ścieżek Rowerowych GDDKiA stara się usystematyzować dotychczasowe doświadczenia w zakresie nawierzchni dróg dla rowerów, w szczególności argumentację powtarzającą się w dyskusjach "asfalt czy kostka". Przedstawia ramy prawne, porównanie parametrów funkcjonalnych (zużycie energii, wibracje, koszty budowy, problemy utrzymania), inne podnoszone argumenty (trudności techniczne, infrastruktura podziemna, rozbieralność nawierzchni, strefy historyczne), doświadczenia zagraniczne, opinie użytkowników oraz akty prawa lokalnego regulujące te kwestie. W podsumowaniu jednoznacznie jako optymalna wskazana została rozściełana mechanicznie nawierzchnia asfaltowa, jako równiejsza, bezpieczniejsza, trwalsza, czytelniejsza dla użytkowników i tańsza od nawierzchni z kostki betonowej.
Wzorcowa nawierzchnia asfaltowa drogi dla rowerów wzdłuż DK 66 (okolice Czeremchy).
Nawierzchnia ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż drogi krajowej nr 13 po trzech latach od oddania do użytku.
Pełna treść opracowania dostępna jest na stronie GDDKiA:
www.gddkia.gov.pl/userfiles/articles/i/infrastruktura-rowerowa_3000/opinia_nawierzchnia.pdf
Aleksander Buczyński, zm.org,pl
Mam dziwne wrażenie, że budowa we Wrocławiu ddr jest kilkukrotnie droższa niż podana w raporcie.
Przykładowo ddr w szczerym polu na wale na osobowicach. Jeśli mnie pamięć nie myli to za około 3 km asfaltu wychodzi 2mln zł. W gdańsku za tą kasę wyasfaltowali by ten wał od podstawy po koronę.
Biorąc górną stawkę 80zł/m2 , biorąc 1mln z budżetu rowerowego powstałoby 6.5 km 2.5m ddr.
Czuma się chwalił, że w zeszłym roku na śmieszki "przy okazji" poszło 8 mln zł. Czyli za to dałoby się wyasfaltować wszystkie trasy na wałach ~ 40km o szerokości ponad 4m.
Ktoś nas robi w balona, czy ja źle policzyłem?Neverhood |
|