09 września 2012
Zaproszenie na seminarium 17.09.2012 (pon) p.t.: Europejskie salony wolne od aut – ruch w dobrym kierunku
ZAPROSZENIE NA SEMINARIUM 17.09.2012
„EUROPEJSKIE SALONY WOLNE OD AUT – RUCH W DOBRYM KIERUNKU”
Z OKAZJI EUROPEJSKIEGO TYGODNIA MOBILNOŚCI*
Szanowni Państwo,
Z przyjemnością zapraszamy na seminarium prezentujące dobre praktyki w uwalnianiu centrów europejskich miast od samochodów. Na spotkaniu zaprezentowane zostaną przykłady sukcesów Sewilli oraz Bordeaux. Seminarium organizowane przez Wrocławską Inicjatywę Rowerową oraz Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia, pod patronatem Pani Poseł Ewy Wolak, Przewodniczącej Parlamentarnej Grupy Rowerowej, odbywa się z okazji rozpoczynającego się Europejskiego Tygodnia Mobilności.
-
CZAS: poniedziałek, 17 września 2012r., od 10:00 do 14:00
-
MIEJSCE: Wrocław, ul. Oławska 2 (róg Rynku i Oławskiej), III piętro
-
Wstęp wolny
PLAN SEMINARIUM
10:00-10:05 Ewa Wolak, powitanie
10:05-10:20 Słowo wstępne
10:20-11:10 Pedro Malpica, Stowarzyszenie Acontramano
Czy Wrocław może powtórzyć sukces Sewilli? (prezentacja tłumaczona)
pytania i odpowiedzi
11:15-12:00 Olivier Schneider, Francuska Federacja Cyklistów
Bordeaux – miasto odzyskane
pytania i odpowiedzi
12:00-12:30 przerwa
12:30-13:00 dr Igor Gisterek, Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia
Mobilność w centrum miasta
pytania i odpowiedzi
13:00-14:00 Dyskusja i zamknięcie
* * *
SEMINARIUM „EUROPEJSKIE SALONY WOLNE OD AUT – RUCH W DOBRYM KIERUNKU”
Na seminarium zaprezentowane zostaną przykłady Sewilli oraz Bordeaux – dwóch miast, które osiągnęły sukces w przywracaniu tkance miejskiej ludzkiego wymiaru i kontekstu, między innymi dzięki usuwaniu samochodów z centrów miast i zdecydowanemu postawieniu na rowery.
Sewilla to jedna z najjaśniejszych gwiazd na mapie roweryzujących się europejskich miast. Startując nieomal od zera, w ciągu 3 lat udało się tam zbudować zarówno infrastrukturę, jak i znaczący udział rowerów w ruchu, osiągając bezprecedensowy skok do prawie 8% udziału rowerzystów w ruchu (więcej).
Z kolei władze Bordeaux w ciągu kilkunastu lat żmudnej pracy (przebudowa śródmieścia, reforma transportu publicznego, poprawa sieci rowerowej, połączone z konsultacjami społecznymi) zupełnie odmieniły oblicze miasta i uczyniły je z powrotem miejscem dla ludzi (więcej)
A jak na tym tle wypada Wrocław i czy powinien uczyć się na przykładach z Francji i Hiszpanii?
Otwarcie Autostradowej Obwodnicy Wrocławia i przedłużenie Obwodnicy Śródmiejskiej przed rokiem miały w końcu stać się okazją do realizacji postulatów Polityki Transportowej Wrocławia z 1999 roku. Dotychczasowe działania, polegające jedynie na mówieniu o priorytecie dla komunikacji zbiorowej i rowerów, są niestety nieskuteczne. Efektem takiego podejścia jest dwukrotnie wyższy, niż w wielu miastach Europy Zachodniej, udział samochodów w podróżach mieszkańców. Pomimo gigantycznych nakładów na rozbudowę infrastruktury dla samochodów, po dwudziestu latach inwestowania nadal mieszkamy w mieście trudno dostępnym, zakorkowanym, z chodnikami i trawnikami zastawionymi autami, mieście nieznośnie hałaśliwym, rozpędzonym i pełnym spalin – co oznacza niską jakość życia. Jak można to zmienić? Liczne przykłady ze świata wskazują, iż kluczem do sukcesu jest uwolnienie centrum miasta od ruchu zmotoryzowanego, a także efektywne usprawnienia dla komunikacji zbiorowej i rowerowej. Tego oczekują Wrocławianie.
Wrocław niestety, nie chce uczyć się od innych i brnie w ślepą uliczkę. Wycofanie się miasta z ambitnych planów zamykania centrum dla ruchu zmotoryzowanego, a także brak odpowiednich do potrzeb nakładów na poprawę sytuacji pasażerów MPK i rowerzystów, idzie w poprzek nie tylko trendów europejskich, ale także oficjalnych polityk Unii Europejskiej (patrz „Biała Księga: plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu”) i strategicznych dokumentów na poziomie lokalnym – Polityki Transportowej Wrocławia (1999), Polityki Rowerowej Wrocławia (2010).
Uważamy, iż konieczna jest korekta tego kursu, podjęcie przez decydentów zdecydowanych kroków dla realizacji przyjętych strategii , a także aktywny udział mieszkańców Wrocławia w decyzjach wpływających na ich jakość życia w mieście – do czego, mamy nadzieję, przyczyni się owo seminarium.
* * *
(*) Europejski Tydzień Mobilności to zainicjowana przez Komisję Europejską w 2002 roku i odbywająca się regularnie co roku we wrześniu kampania mająca na celu zachęcenie mieszkańców miast do zmiany niekorzystnych dla zdrowia i środowiska przyzwyczajeń i wybrania alternatywnych, ekologicznych środków podróżowania: chodzenia pieszo, jazdy na rowerze, korzystania z komunikacji miejskiej czy car-poolingu. Od kilku lat kampania, wykracza daleko poza Europę (obecnie biorą w niej udział np. Chiny, Australia, czy Kanada). Uczestniczą w niej setki miast na całym świecie, pokazują, że choć jeden dzień w roku ulice mogą wyglądać inaczej. W ramach kampanii poszczególne miasta przygotowują szereg atrakcji: wystawy, konkursy z nagrodami, happeningi. Punktem kulminacyjnym jest obchodzony co roku 22 września Europejski Dzień bez Samochodu, podczas którego tradycyjnie wyłączony z ruchu zostaje ważny fragment infrastruktury drogowej danego miasta.
|