08 listopada 2012
Obniżanie krawęzników 2012 - trzeci przetarg zakończony
W ramach napraw istniejącej infrastruktury już po raz trzeci Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta przeprowadził akcję obniżania krawezników. Informowaliśmy o tym na początku roku. Obniżenie krawężników to bardzo emocjonujący temat - zebrał na naszej stronie najwięcej komentarzy od użytkowników. Liczymy, że w następnej edycji (a niestety będzie jeszcze konieczne kilkukrotne jej powtórzenie) sugestie naszych czyteników zostaną uwzględnione.
To również emocjonujący temat dla włodarzy miasta, bo to właśnie Złoty Krawęznik w 2007 roku odblokował nowe niespotykane do tej pory możliwości. Cieszymy się tym samym, że mogliśmy w ten sposób przyczynić się do zwrócenia uwagi na ten istotny dla nas problem.
Tym razem krawężniki bazowały na liście zgłoszonej przez Wrocławską Inicjatywę Rowerową (m.in. tutaj i tutaj) oraz przez innych rowerzystów. Dzięki temu obniżenia pojawiły się w najróżniejszych częściach miasta, zaspokajając różne potrzeby.
Duża część to obniżenia, które umożliwiają wjechanie na drogę rowerową z jezdni lub zjazd na ulicę w legalny sposób. Tak jest dla przykładu na Placu Strzegomskim, gdzie rowerzyści jadący od ul. Bolesławieckiej, lub z ul. Poznańskiej skręcający w kierunku centrum nie mieli żadnej możliwości na legalne włączenie się na drogę rowerową na ul. Legnickiej. Dzięki obniżeniu krawęznika na końcu zatoki autobusowej można już zjechać z jezdni i skorzystać z drogi rowerowej. To akurat obniżenie było to jedną z wielu spraw poruszanych na spotkaniu Rady ds rozwoju ruchu rowerowego (punkt 3a i c) przed dwoma laty.
Obniżenia krawęzników na zaślepionych ulicach jak na Francuskiej, Wełnianej, czy Mazowieckiej umożliwiają kontynuację jazdy bez konieczności wskakiwania na 12-centymetrowy krawężnik. Obniżenie na ul. Teatralnej zaś mamy nadzieje przyniesie wyznaczenie przejazdu rowerowego w tym miejscu.
Cześć niwelacji trafia w realizowane własnie bramy wjazdowe do centrum na skrzyżowaniu ulic: Grodzkiej/Piaskowej, Grodzkiej/Most Uniwersytecki i Widok Kazimierza Wielkiego.
Obniżanie służy również pieszym, którzy doczekali się w końcu niwelacji 12-centymetrowych krawężników na przejściach dla pieszych - mowa o Placu Powstańców Śląskich, ulicy Piwnej, czy Nehringa.
Powstały też obniżenia przed mostami: Grunwladzkim i Szczytnickim, które ułatwiają wjazd na cyklochodnik.
Obniżono też wreszcie nieznośny krawężnik na ul. Szewskiej, czego domagaliśmy się już pięć (5) lat temu. Znajdujące sie na liście (nr 8) obniżenie przy ul. Podwale / Muzealnej będzie wykonane w przyszłym roku, w trakcie remontu ul. Podwale.
Koszt wykonania tego projektu to około 150 tyś zł.
Ponieważ docierają do nas zgłoszenia, że częśc obniżeń nie została zauważona przez kierowców, którzy notorycznie zastawiają je swoimi pojazdami, wystąpiliśmy do Wydziału Inżynierii Miejskiej z prośba o fizyczne odeseparownie niektórych obniżeń. Poniżej treść meila.
Tomasz Góral
Do: Wydział Inżynierii Miejskiej
Szanowni Państwo,
Zwracamy się z prośbą o fizyczne uniemożliwienie parkowania samochodów w miejscach gdzie wykonano ostatnio obniżenia krawężników. Dostajemy liczne sygnały od rowerzystów, którzy z zadowoleniem obserwowali prace związane z obniżeniem krawężników, jednak nie mogą z tego udogodnienia korzystać - z/wjazdy są zastawiane autami. Problem dotyczy w szczególności zaślepionych odcinków ul. Francuskiej, Wełnianej oraz ul. Miłej. Prosimy o interwencję i poinformowanie nas o podjętych krokach.
Wrocławska Inicjatywa Rowerowa
Doniesienia medialne:
http://www.tuwroclaw.com/
Galeria zdjęć obniżonych krawężników:
http://www.wroclaw.pl/krawezniki_obnizone,1.dhtml
Generalnie przeprowadźcie sobie jeszcze akcję nauki wjeżdżania na krawężniki. I mówię to jako doświadczony rowerzysta górski - jak czasami patrzę na tych modnych ludzi na modnych rowerach którzy nie dźwigną tyłka przed krawężnikiem a koła wołają o pomoc to aż strach. ludzik90 |
|