link_mdr


doreta bez recepty
duomox bez recepty
izotek bez recepty

aktualności
2013 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 105 |
  min min min min min min min min min min min min
08 października 2013

Gdańskie nowinki rowerowe zostawiają Wrocław daleko w tyle

Jesteśmy w tyle za Gdańskiem. Gdańsk prze rowerowo do przodu i nic nie wskazuje, żebyśmy byli w stanie przynajmniej utrzymać to tempo. Jest na to kilka namacalnych dowodów.

Budżet

Plan budżetu rowerowego Gdańska na 2014 rok: 7,5 mln zł (jak podaje oficer rowerowy Gdańska).

Przez ostatnie 6 lat Gdańsk zassał sporą część z puli 87 mln zł z projektu: Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013. Nieco ponad połowę tej sumy dała Unia Europejska (RPO).

A Wrocław?

Plan budżetu rowerowego Wrocławia na 2014 rok: 1,1 mln zł (pisaliśmy już o tym na początku tego roku). A z RPO było coś na rowery? Nic...

Oficer

W Gdańsku stanowisko oficera rowerowego powstało dwa lata po wrocławskim sukcesie. Ale... nasz oficer od 6 lat pozostaje na samym dole hierarchii urzędniczej (co się przekłada bezpośrednio na decyzyjność) nie mając żadnego kontaktu ze szczeblem prezydenckim, zaś w Gdańsku od początku jest to funkcja pełnomocnika prezydenta.

Bez biletu

W Szybkiej Kolei Miejskiej można przewozić rower za darmo.

A Wrocław? Wprawdzie po wielu latach zapowiedzi wprowadzono wspólny bilet (MPK+PKP+KD), ale zrobiono to bez myślenia o rowerach. W efekcie, nie dość, że trzeba kasować bilet za rower w pociągu, tramwaju, czy autobusie, to bilety te nie są wzajemnie honorowane przez przewoźników. Pisaliśmy o tym przed dwoma miesiącami...

Pod prąd bez kontrapasów

To nie jest nowość, ale warta przypomnienia. Od 2010 roku w Gdańsku można się poruszać rowerem pod prąd na uliczkach, gdzie nie ma wyznaczonych kontrapasów. We Wrocławiu też było tak przez kilka lat (np. na Jedności, Zapolskiej, Ładnej, czy Kuźniczej), ale w 2009 roku magistrat zmienił zdanie, zasłaniając się interpretacją przepisów przez Ministerstwo Infrastruktury, pomimo odmiennych opinii ekspertów, a także przykładu płynącego z Gdańska.

A Wrocław? Tam, gdzie nie da się wytyczyć kontrapasa - np. na wąskich uliczkach starówki, ale też i na osiedlowych uliczkach jednokierunkowych, rowerem pod prąd nie można.

Rynek dla rowerów

To też nie nowość, ale warta przypomnienia: gdański Rynek (Długi Targ i ul. Długa) do 2011 roku, podobnie jak wrocławski, był zamknięty dla rowerzystów. Przed dwoma laty zezwolono na wjazd czasowy, żeby już po roku (w roku 2012) znieść w ogóle ograniczenia na wjazd rowerem na Długą i Długi Targ.

A Wrocław? Od trzech miesięcy można wjechać na Rynek między 5 a 9 rano...

Estakada rowerowa nad dworcem

W maju oddana została do użytku estakada rowerowa na ul. 3 maja, biegnąca dosłownie nad samym Dworcem Głównym w Gdańsku. Koszt tej inwestycji to prawie 3 mln zł. Inwestycja została zrealizowana i sfinansowana w ramach projektu Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013.

A Wrocław? Właściwie po spieprzeniu węzła Stadion wypadało by wybudować tam estakadę dla rowerów. Ale takich potrzeb jest znacznie więcej: tunel pod dworcem, kładki pod mostami, kładki nad torami, etc. Miasto ma na to stałą wymówkę: nie mamy pieniędzy. Obserwując jednak jak szasta się publiczną kasą, chyba już nikt na to się nie nabiera.

Pasy na ul. Wojska Polskiego i Wita Stwosza

W sierpniu b.r. oddana została do użytku chyba najbardziej nowatorska w skali kraju inwestycja rowerowa: trasa wyposażona w pasy, separatory, śluzy, azyle, ograniczenie do 30 km/h, progi spowalniające, sierżanty i sterowanie ruchem premiujące cyklistów.

Na ulicy 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy) z torowiskiem po środku zabrano po jednym pasie dla rowerzystów. Przyjrzyjmy się bliżej.

Sierżanty. Co to takiego? To polska nazwa na piktogram wskazujący tor jazdy rowerzystów na jezdni, stosowany w momencie, gdy nie ma możliwości wytyczenia osobnego pasa dla rowerów. Rozwiązanie to hurtowo stosowane jest np. we Francji, USA, Australii, na Węgrzech, czy w Czechach (zwane z angielska sharrows). W Gdańsku po raz pierwszy zastosowano sierżanty na ul. Wojska Polskiego, w miejscach przewężeń, tam, gdzie pas dla rowerów się nie mieścił.

A Wrocław? Też ma (i miał przed Gdańskiem!) podobne rozwiązania, ale jak zwykle podszedł do tematu awangardowo - dzięki geniuszom z Długiej nie skopiowano wypróbowanych wzorców ze świata, lecz wymyślono czerwone rowerki - obecne na ul. Świdnickiej i Św. Mikołaja. Pomysł ten, jak wielokrotnie wskazywaliśmy, jest zupełnie chybiony. Właściwą drogę wskazał Gdańsk.

Śluzy, azyle i sygnalizacja. Dla Wrocławian śluzy nie są niczym nowym, ale te zastosowane w Gdańsku posiadają dodatkowe udogodnienia: dojazdy do śluz na skrzyżowaniu z ul. Abrahama są oddzielone azylami. Pełnią one rolę wysepki na słup sygnalizatora, ale także gwarantują, że żadne auto nie zatarasuje przejazdu. Rozwiązanie to jest jednakże krytykowane przez niektórych z uwagi na problemy z odwodnieniem / odśnieżaniem.

Śluzy na Wojska Polskiego są jednocześnie dwojakiego rodzaju: pozwalają na bezpośredni skręt w lewo, a także wykonanie skrętu "na dwa", o czym informuje nawet specjalny znak (ten na białym tle). Rozróżnienie oraz szczegółowy opis korzystania z obu typów śluz wykonał Marcin Hyła na stronie sieci Miasta dla Rowerów. Tutaj zaś infografiki urzędowe. We Wrocławiu mamy śluzy do skrętu "na dwa", ale niewiele osób zdaje się z nich korzystać / wiedzieć o istnieniu. Być może są słabo oznakowane?

Najważniejsza i najciekawsza jest jednak tutaj sygnalizacja świetlna, która premiuje rowerzystów dając im zielone światło na 9 sekund przed samochodami jadącymi na tej samej relacji! Dzięki temu można szybciej przejechać skrzyżowanie, ale co najważniejsze, wykonać bez obaw lewoskręt.

Tutaj filmik poglądowy:

A tutaj jak wykonuje się skręt "na dwa" na tym samym skrzyżowaniu:

Separatory i uspokojenie ruchu. Na rzeczonych ulicach ustanowiono ograniczenie prędkości do 30 km/h i zamontowano progi spowalniające (poduszkowe). Aby kierowcy nie omijali progów, ustawiono specjalne, elastyczne słupki, a także separatory ("buły").

Wszystko to za sumę ok 800 tys zł.

Zdjęcia z centrum, estakady i Wojska Polskiego:

bikeshot's Gdansk wrzesien 2013 album on Photobucket

Świecące kostki

W lipcu b.r. na jednej z głównych tras rowerowych - ul. Hallera zainstalowano eksperymentalnie świecące kostki wskazujące przebieg nieoświetlonej drogi na łuku.

* * *

Powyższe materiały zebrane zostały m.in. podczas Kongresu Mobilności Aktywnej, jaki od trzech lat współorganizuje miasto Gdańsk.

A Wrocław?...

 

Przed trzema laty pisałem: Dutkiewicz: po nauki do Adamowicza. Ciągle aktualne.

 

Radek Lesisz

spacer
jeszcze jedno
W Gdansku maja tez taki fajny konkurs "Rowerem do pracy" dla pracodawcow wspierajacych pracownikow dojezdzajacych do roboty rowerem.

Filip M.

ale po co
Być może łatwiej jest krytykować, a może tak starać się pisać projekty i pomagać, a nie się kłócić i podkładać nogę.

Er

@er
Czasem aż oczy bolą patrzeć, jak się przemęcza dla naszego klubu, prezes Rafał Dutkiewicz, naszego klubu „Tęcza”. Ciągle pracuje! Wszystkiego przypilnuje i jeszcze inni, niektórzy, wtykają mu szpilki. To nie ludzie – to wilki!

fred

@Er
Pisać projekty? We Wrocławiu mieszkańcy NIE MAJĄ wpływu na budżet miasta - projekt tworzy prezydent z ekipą. Kłócić się i podkładać nogę? A jak nazwał(a)byś planowany budżet rowerowy? 1 milion złotych - to nie jest podkładanie nogi? To jest żenujący pomysł, który NALEŻY krytykować, szanujmy się...

alek

Miał powstać kontrapas rowerowy na Hutniczej
Powstał kontrapas.... samochodowy na Górniczej. Ot tak, jak z tymi rozdawanymi samochodami na Placu Czerwonym :)

tom



ilosc komentarzy: 5
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2024 - 04 - 24
     
   
lista pozostałych artykułów w dziale aktualności
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 105 |
  1. Rowery w służbie urzędu miejskiego Wrocławia
  2. Spotkanie Cykliczne 28.11.2013: Rowerem z Wrocławia do Egiptu w 75 dni
  3. V Wrocławskie Spotkanie Podróżników Rowerowych - 30.11.2013 - wejściówki do wygrania!
  4. Rowerowy Budżet 2014 - nasza ocena zwiększenia planowanych wydatków
  5. Przygotuj swój rower do sezonu zimowego! Zapisz się na darmowe warsztaty ROWER - INSTRUKCJA OBSŁUGI
  6. Gdańskie nowinki rowerowe zostawiają Wrocław daleko w tyle
  7. Plac Nowy Targ po przebudowie - nasza opinia
  8. Na Polance, Legnicka zajezdnia, Piaskowa - omówienie projektów inwestycji
  9. Podsumowanie Tygodnia Mobilności 2013
  10. Kontrapas na ulicy Kościuszki
  11. Zaproszenie na imprezę Rowerem przez Wrocław 28.09.2013
  12. Uwagi WIR do Roboczego Projektu Programu Działań Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych WrOF
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa