link_mdr


doreta bez recepty
duomox bez recepty
izotek bez recepty

aktualności
2013 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 105 |
  min min min min min min min min min min min min
20 listopada 2013

Rowerowy Budżet 2014 - nasza ocena zwiększenia planowanych wydatków

Dobre wieści płyną z propozycji budżetu Wrocławia na 2014 rok. Realizacja polityki rowerowej będzie jednak kontynuowana. Na  program rowerowy przeznaczone ma być 3,2 mln zł. To miłe zaskoczenie, bo pierwotnie urzędnicy planowali kwotę trzy razy mniejszą!

Urzędnikom należą się wyrazy podziękowania. Ich wcześniejsze plany zakładały 1,1 mln zł. Oznaczało by to w praktyce w załamanie się obecnego, pozytywnego trendu w rozwoju ruchu rowerowego w naszym mieście. Tak się jednak nie stanie - Wrocław zainwestuje w rowery podobną kwotę do tegorocznej. Liczba dobrych pro-rowerowych zmian w tym roku świadczy o tym, że przy takich nakładach zmiana miasta na lepsze jest możliwa. Tym bardziej, że według zapowiedzi wrocławskiego oficera rowerowego większa kwota w budżecie ma być przeznaczona na przeprowadzenie istotnych inwestycji infrastrukturalnych, m.in. na spinanie systemu tras rowerowych w centrum miasta. O szczegółowych planach urzędu poinformujemy was na początku grudnia.

Przy całej naszej radości ze zwiększenia środków na program rowerowy, należy jednak zauważyć, że wydatki roczne na poziomie 3 mln najprawdopodobniej nie pozwolą osiągnąć celu zapisanego w Polityce Rowerowej uchwalonej w 2009 roku, jakim jest udział ruchu rowerowego na poziomie 10% w 2015 i 15% w 2020 roku.

Poza 3 milionami zł przeznaczonymi do dyspozycji sekcji rowerowej, miasto, niejako „przy okazji”, zainwestuje w infrastrukturę rowerową około 6 mln zł. Świadomość urzędników, że każda inwestycja drogowa wymaga planowania ułatwień infrastrukturalnych dla rowerzystów jest godna pochwały. Jednak w ten sposób nie da się osiągnąć wskaźników założonych w polityce rowerowej, mimo że budowa dróg rowerowych „przy okazji” innych inwestycji to sensowne działanie systemowe.

Warunkiem koniecznym do osiągnięcia założonych wartości jest jak najszybsze uspójnienie systemu tras, co zresztą postulujemy od zawsze. Przypominamy naszą mapkę, gdzie widać, jak wiele jest do zrobienia w centrum miasta:

Trzykrotny wzrost budżetu rowerowego względem pierwotnych planów to z pewnością sygnał, że Wrocław nie zapala rowerzystom czerwonego światła, na co się zanosiło.

Do osiągnięcia pełnego sukcesu, tj. miana miasta realnie przyjaznego rowerzystom, przydałaby się jednak prawdziwa zielona fala. W tym wypadku byłaby to kwota rzędu 8-10 milionów złotych (na priorytetowe inwestycje rowerowe!), co zresztą zauważył również Zbigniew Komar, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Gospodarki. Będziemy o to zbiegać.

Dodatkową szansę na zwiększenie środków na inwestycje rowerowe daje przyszłoroczny, większy  budżet obywatelski. Miasto planuje na ten cel przeznaczyć aż 20 milionów złotych. Po tegorocznych perypetiach, gdy z różnych powodów odrzucono aż 14 na 15 wniosków o przeznaczenie części środków na działania rowerowe, w 2014 musimy wspólnie zadbać by ważne z rowerowego punktu widzenia projekty zostały poddane pod głosowanie i wygrały konkurs.

 

Jakub Nowotarski 

Wrocławska Inicjatywa Rowerowa

spacer
NIE 9 mln, tylko 3,2!
Niezależnie od budżetu dedykowanego programowi rowerowemu, miasto podało do publicznej wiadomości szacowany koszt ułatwień dla rowerzystów powstających przy okazji innych inwestycji. Jest to kwota 6 mln. Stąd w mediach możemy przeczytać budżecie rowerowym w wysokości 9 mln. To oczywiste nieporozumienie (albo zabieg czysto PR-owy). Mowa tutaj bowiem o infrastrukturze powstającej wyłącznie „przy okazji”, a więc w miejscach niekoniecznie priorytetowych z uwagi na rozwój systemu komunikacji rowerowej, np. daleko od centrum, albo mało istotnych komunikacyjnie. 3,2 mln to też powód do radości, bo tempo nigdy w historii Wrocławia nie było większe. I tak niektórym to przeszkadza, więc nie wato pompować mitu ponad miarę. Nie wszyscy w mieście są gotowi mentalnie nawet na takie pro rowerowe zmiany. Lukrowanie rzeczywistości może odbić się czkawką. Lepiej jest uczciwie i precyzyjnie informować.

Cezary Grochowski



ilosc komentarzy: 1
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2025 - 07 - 13
     
   
lista pozostałych artykułów w dziale aktualności
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 105 |
  1. Rowery w służbie urzędu miejskiego Wrocławia
  2. Spotkanie Cykliczne 28.11.2013: Rowerem z Wrocławia do Egiptu w 75 dni
  3. V Wrocławskie Spotkanie Podróżników Rowerowych - 30.11.2013 - wejściówki do wygrania!
  4. Rowerowy Budżet 2014 - nasza ocena zwiększenia planowanych wydatków
  5. Przygotuj swój rower do sezonu zimowego! Zapisz się na darmowe warsztaty ROWER - INSTRUKCJA OBSŁUGI
  6. Gdańskie nowinki rowerowe zostawiają Wrocław daleko w tyle
  7. Plac Nowy Targ po przebudowie - nasza opinia
  8. Na Polance, Legnicka zajezdnia, Piaskowa - omówienie projektów inwestycji
  9. Podsumowanie Tygodnia Mobilności 2013
  10. Kontrapas na ulicy Kościuszki
  11. Zaproszenie na imprezę Rowerem przez Wrocław 28.09.2013
  12. Uwagi WIR do Roboczego Projektu Programu Działań Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych WrOF
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa