Nasze uwagi do projektu przebudowy ulicy Nowowiejskiej
link_mdr


doreta bez recepty
duomox bez recepty
izotek bez recepty

aktualności
2014 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 76 |
  min min min min min min min min min min min min
07 stycznia 2014

Nasze uwagi do projektu przebudowy ulicy Nowowiejskiej

Jak pisaliśmy, w planie na rok 2014 jest przebudowa ul. Nowowiejskiej, wraz z budową drogi rowerowej od Piastowskiej do Wyszyńskiego.

Przebudowa nie będzie obejmować odcinka od Sienkiewicza do Piastowskiej, jak pierwotnie planowano, zaś na odcinku Prusa - Wyszyńskiego przebudowa obejmie tylko chodnik i zieleniec - w ramach osobnego projektu na budowę drogi rowerowej.pdf.

Naszym zdaniem droga rowerowa na ul. Nowowiejskiej - tworzona w wÄ…skim chodniku, tylko po stronie póÅ‚nocnej, jest zÅ‚ym rozwiÄ…zaniem:

  • prowadzi do konfliktu rowerzystów z pieszymi - chodnik jest miejscem do chodzenia, jak sama nazwa wskazuje;
  • odcina źródÅ‚a i cele podróży znajdujÄ…ce siÄ™ po poÅ‚udniowej stronie ulicy - nie ma jak do nich dojechać;
  • utrudnia poruszanie siÄ™: zmusza jadÄ…cych na wschód do dwukrotnego przekraczania jezdni, co w przypadku jazdy na zasadach ogólnych, bÄ…dź po pasie rowerowym, nie miaÅ‚oby miejsca;
  • ulica powinna zostać uspokojona w taki sposób, aby rowerzyÅ›ci mogli poruszać siÄ™ bezpiecznie po jezdni: czy to na zasadach ogólnych, czy też po pasach rowerowych.

Projekt niestety zostaÅ‚ stworzony przed piÄ™ciu laty i wówczas nikt siÄ™ nas o zdanie nie pytaÅ‚. Nikt nie chciaÅ‚ też tworzyć nowego projektu. Dlatego musimy rzeźbić w tym... co jest.

Ponieważ przetarg na przebudowę jest ciągle w toku, możliwe jest naszym zdaniem skorygowanie wielu złych rozwiązań - o takowe zresztą już wystąpiła Sekcja Rowerowa; uwagi Sekcji można znaleźć z Programie Funkcjonalno-Użytkowym (PFU) na stronie 14.pdf.

Przed świętami wysłaliśmy do urzędu (WIM) listę z naszymi wnioskami racjonalizatorskimi (poniżej).

W tym roku otrzymaliÅ›my odpowiedź z urzÄ™du (WIM), które z nich zostaÅ‚y uwzglÄ™dnione (poniżej poniżej).

Radek Lesisz


Szanowni Państwo,

Po zapoznaniu siÄ™ z dokumentacjÄ… projektowÄ… na przebudowÄ™ ul. Nowowiejskiej stwierdzamy, iż posiada ona bardzo dużo uchybieÅ„, zÅ‚ych rozwiÄ…zaÅ„ i bÅ‚Ä™dów nie tylko w sferze projektowania infrastruktury rowerowej, ale także i pieszej.

Dlatego też wnosimy o wykonanie NIEZBĘDNYCH zmian z projekcie, co pozwoli na unikniÄ™cie dodatkowych kosztów przebudowy (poprawek zÅ‚ych rozwiÄ…zaÅ„) w przyszÅ‚oÅ›ci i tym samy speÅ‚ni wymów dbaÅ‚oÅ›ci o finanse publiczne.

Wnioskujemy o:

1 - wysÅ‚upkowanie wszystkich miejsc, które nie sÄ… przeznaczone do parkowania samochodów, a mogÄ… zostać tak wykorzystane.

Uzasadnienie:

JeÅ›li w czasie przebudowy nie zostanie należycie uporzÄ…dkowane parkowanie samochodów na ul. Nowowiejskiej, czyli zezwoli siÄ™ na zastawianie chodników i zieleÅ„ców, albo stawianie aut niezgodnie z przeznaczeniem (skoÅ›nie zamiast równolegle) to Nowowiejska skoÅ„czy dokÅ‚adnie tak, jak ul. Sienkiewicza: parkuje tam ponad dwa razy wiÄ™cej aut niż jest legalnych miejsc postojowych, (wystarczy spojrzeć TUTAJ) z racji braku wygrodzeÅ„ (sÅ‚upków) - jest to de facto przyzwolenie na nielegalne parkowanie.

W takim ujęciu projektowanie miejsc parkingowych jest fikcją i przyznaniem się do porażki w utrzymaniu porządku już na etapie projektowania.

Jeśli celem przebudowy ma być faktyczne uporządkowanie kwestii parkowania, to należy fizycznie uniemożliwić parkowanie poza wyznaczonymi miejscami.

W miejscach gdzie miejsca postojowe nie zapewniajÄ… widocznoÅ›ci na przejÅ›ciach dla  pieszych (np. Reja) należy wykonać podwyższenia przejÅ›cia na części jezdni dla aut, celem wymuszenia zmniejszenia prÄ™dkoÅ›ci.

2 - uzupeÅ‚nić zieleÅ„ce - wykonać zielony pas zamiast poprzerywanych klombów, doprojektować zieleÅ„ce i uzupeÅ‚nić nasadzenia drzew.

Uzasadnienie:

Zaprojektowane zieleÅ„ce po stronie póÅ‚nocnej sÄ… zupeÅ‚nie zbÄ™dnie poprzerywane. Takie projektowanie zachÄ™ca wrÄ™cz do wykorzystywania wolnej przestrzeni do parkowania aut. Wnosimy o zapeÅ‚nienie zabetonowanej przestrzeni zieleÅ„cami - poÅ‚Ä…czenie odseparowanych klombów zapewni wiÄ™kszÄ… ilość biologicznie czynnej powierzchni, a także pozytywnie wpÅ‚ynie na estetykÄ™ ulicy. W miejscach wyjść z klatek należy pozostawić wysÅ‚upkowane przejÅ›cie do jezdni (konieczność przenoszenia rzeczy z pojazdów zatrzymujÄ…cych siÄ™ na jezdni), ale nie należy umożliwiać parkowania tam samochodu (patrz pkt. 1).

W miejscach gdzie nie sÄ… zaprojektowane miejsca postojowe, a istnieje możliwość nielegalnego parkowania (gÅ‚ównie po str. poÅ‚udniowej) zamienić beton na zieleÅ„ - zapewni wiÄ™kszÄ… ilość biologicznie czynnej powierzchni, a także pozytywnie wpÅ‚ynie na estetykÄ™ ulicy. Należy przy tym zostawić miejsca w rejonie skrzyżowaÅ„ na przejÅ›cia dla pieszych ze wszystkich czterech stron skrzyżowania (patrz pkt. 3).

Wniosek dotycz też okolic ul Jaracza, gdzie nie ma żadnych zieleÅ„ców. Tamże należy przede wszystkim uzupeÅ‚nić nasadzenia drzew.

3 - zaprojektować przejścia dla pieszych przez wszystkie cztery ramiona skrzyżowania z ul. Reja

Uzasadnienie:

Brak uzasadnienia dla nie wykonania udogodnień dla ruchu pieszego w tym miejscu.



3 - zaprojektować wysokiej jakości zielone klomby i nasadzenia drzew

Uzasadnienie:

Zaproponowane rozwiÄ…zania (np. na skrzyżowaniu z ul. Reja, Piastowskiej, czy Prusa)  powinny być wykonane przez architekta krajobrazu, nie zaÅ› inżyniera drogownictwa. Zielona przestrzeÅ„ o wysokiej klasie na tej ulicy może stanowić o wartoÅ›ci dodanej caÅ‚ego projektu - w tym celu należy zgÅ‚osić siÄ™ do kompetentnych profesjonalistów. Patrz też pkt. 2.

4 - Zgodnie z uwagami Sekcji Rowerowej UM WIM:

"Przewidzieć zaprojektowanie i wykonanie dodatkowego oznakowania poziomego tzw. „sierżant” po poÅ‚udniowej stronie jezdni ul. Nowowiejskiej (w przypadku zmiany prawa do czasu realizacji inwestycji) umożliwiajÄ…cego rowerzystom dotarcie do źródeÅ‚ i celów podróży zlokalizowanych po poÅ‚udniowej stronie ul. Nowowiejskiej"

wnosimy o rozszerzenie projektowanego oznakowania tak, aby mogło obowiązywać w obie strony: przemianowanie drogi rowerowej na chodnik z dopuszczonym ruchem pieszych.

Uzasadnienie:

Zaprojektowana Å›cieżka rowerowa jest bardzo konfliktogenna: na potrzeby jej stworzenia zabrano przestrzeÅ„ dla pieszych na ruchliwym chodniku (wzdÅ‚uż którego znajduje siÄ™ m.in. wiele sklepów, czy szkoÅ‚a). Uważamy to za bardzo bÅ‚Ä™dne posuniÄ™cie - spychanie rowerzystów na chodniki zamiast dostosowania ruchu na jezdni do potrzeb rowerzystów.

UlicÄ™ należaÅ‚o spowolnić i uczynić przyjaznÄ… do ruchu rowerów po jezdni. Dlatego należy dążyć o likwidacji tego zÅ‚ego rozwiÄ…zania - uwolnić chodnik od ruchu rowerowego zaÅ› jezdniÄ™ spowolnić i przystosować do ruchu rowerowego - w tym celu należy:

  • wykonać wyniesienia na przejÅ›ciach dla pieszych - patrz pkt. 1
  • wykonać oznakowanie typu "sierżant" w obu kierunkach
  • cyklo-chodnik oznakować jako chodnik z dopuszczonym ruchem rowerowym -pozwoli to na nieobligatoryjne korzystanie z wykonanej (zupeÅ‚nie zbÄ™dnie) Å›cieżki rowerowej, która może speÅ‚niać swojÄ… rolÄ™ z przypadku dzieci, lecz dla osób dorosÅ‚ych stanowi jedynie utrudnienie i sprzyja konfliktom z pieszymi.

 

5 - likwidacja barierki oddzielającej od przystanku przy skrzyżowaniu z Wyszyńskiego.



6 - przesunąć przejazdy przez ulice poprzeczne (Reja, Prusa, Piastowska, Jaracza) do krawędzi jezdni Nowowiejskiej.



Z poważaniem

Radek Lesisz


Witam

Przedstawione poniżej zmiany zostaną uwzględnione w projekcie na remont ulicy Nowowiejskiej:

1 - wysÅ‚upkowanie wszystkich miejsc, które nie sÄ… przeznaczone do parkowania samochodów (m.in. oddzielenie miejsc parkingowych po poÅ‚udniowej stronie i po póÅ‚nocnej pomiÄ™dzy drzewami) - to bÄ™dzie element organizacji ruchu docelowego (ord);

2 - zaprojektowanie dodatkowego przejÅ›cia w miejscu istniejÄ…cego na skrzyżowaniu ul. Nowowiejskiej z ul. Reja - również w ramach aktualizacji ord;

3 - uzupeÅ‚nienie o nowe nasadzenia istniejÄ…cego szpaleru drzew od posesji 28 do ul. Jaracza po póÅ‚nocnej stronie;

4 - likwidacjÄ™ trawników pomiÄ™dzy przejÅ›ciem pieszym przed skrzyżowaniem z ul. Prusa do posesji nr 28 - zastosowanie takiego rozwiÄ…zania z zieleniÄ… jak na wczeÅ›niejszym odcinku ulicy (nawierzchnia przepuszczalna w rejonie drzew - pozostaÅ‚e miejsca utwardzone);

5 - przesuniÄ™cie drogi rowerowej w kierunku ulicy zachowujÄ…c skrajniÄ™ (drzewa, sÅ‚upy trakcyjne) tak aby zapewnić szerszy chodnik od posesji nr 28 do przystanku autobusowego i nie tworzyć drugiego chodnika przy jezdni.  

pozdrawiam,
daniel chojnacki
oficer rowerowy



ilosc komentarzy:
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2024 - 04 - 24
     
   
lista pozostałych artykułów w dziale aktualności
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 76 |
  1. Przebudowa Marii Curie-Skłodowskiej i nasze uwagi do projektu
  2. Alzacki Szlak Winny
  3. Nasze uwagi do projektu przebudowy ulicy Nowowiejskiej
  4. Ludzie listy piszÄ…
  5. Rowerowy budżet obywatelski Wrocławia - spotkanie 30.01.2014
  6. Uwagi do projektu przebudowy ulicy Mińskiej
  7. Uwagi do Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Dolnośląskiego
  8. Informator o rowerach typu handbike
  9. Zaproszenie na spotkanie organizacyjne dla wolontariuszy Wrocławskiego Święta Rowerzysty 2014
  10. Zaproszenie na Rozmowy Cykliczne (27.02.2014) - o koncepcji Shared Space i uspokojeniu ruchu na Nadodrzu
  11. Magistrat wyciÄ…ga trupa z szafy - projekt przebudowy ulicy Okulickiego
  12. Zaproszenie na Kongres Rozwoju Ruchu Rowerowego, Wrocław 27 – 29 marca 2014
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa