Rowerowy budżet obywatelski Wrocławia - spotkanie 30.01.2014
link_mdr


doreta bez recepty
duomox bez recepty
izotek bez recepty

aktualności
2014 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 76 |
  min min min min min min min min min min min min
26 stycznia 2014

Rowerowy budżet obywatelski Wrocławia - spotkanie 30.01.2014

Zapraszamy na otwarte spotkanie konsultacyjne w sprawie rowerowych projektów inwestycyjnych w budżecie obywatelskim

30 stycznia br. w  Ekocentrum WrocÅ‚aw, ul. Å›w. Wincentego 25A, godzina 17.00

Tegoroczna konstrukcja budżetu obywatelskiego da najprawdopodobniej szansÄ™ na  przyÅ›pieszenie realizacji polityki rowerowej WrocÅ‚awia. Przy odpowiedniej woli mieszkaÅ„ców Å›rodki zaplanowane na realizacjÄ™ projektów obywatelskich mogÅ‚yby posÅ‚użyć realizacji ważnych inwestycji rowerowych. Warto zadziaÅ‚ać wspólnie, żeby rysujÄ…cÄ… siÄ™ szansÄ™ wykorzystać.

Wiadomo nie od dziÅ›, że zbyt skromne Å›rodki na realizacjÄ™ infrastruktury rowerowej sÄ… jednÄ… z gÅ‚ównych przyczyn zbyt wolnej realizacji polityki rowerowej miasta. Mimo caÅ‚ego dobrego PR-ru wokóÅ‚ rowerów nic nie zmieni faktu, że dla uzyskania spójnoÅ›ci wrocÅ‚awskich tras rowerowych potrzeba konkretnych inwestycji. Bez adekwatnych wydatków możemy zapomnieć o sukcesie w kontynuacji rozwoju ruchu rowerowego w mieÅ›cie.

Już dzisiejszy ruch rowerowy na poziomie 5% podróży oprócz korzyÅ›ci niesie za sobÄ… spory konflikt. Bardzo dużo rowerzystów porusza siÄ™ dziÅ› w centrum WrocÅ‚awia po chodnikach, co nie jest dobre ani dla nich, ani dla innych użytkowników przestrzeni, w tym zwÅ‚aszcza dla pieszych. Sytuacja ulegnie poprawie dopiero wtedy, gdy system w centrum uzyska odpowiedniÄ… spójność, a to nie stanie siÄ™ bez inwestycji, które wiążą siÄ™ z konkretnymi kosztami. Obecny budżet rowerowy na poziomie 3,2 mln zÅ‚otych (dodawanie przez urzÄ…d 6 mln ukrytych w innych inwestycjach ma znaczenie najwyżej PR-owe) zapewnia co prawda postÄ™p, ale to wciąż o wiele za maÅ‚o w stosunku do potrzeb. Wystarczy spojrzeć na rowerowÄ…  mapÄ™ WrocÅ‚awia, a od razu zobaczymy skalÄ™ problemu.

Teoretycznie inwestycje rowerowe mogÄ… być sfinansowane z budżetu obywatelskiego. Å»eby tak siÄ™ staÅ‚o potrzeba bÄ™dzie jednak speÅ‚nienia jednoczeÅ›nie kilku czynników.

  • Po pierwsze projekty rowerowe muszÄ… zostać zgÅ‚oszone na listÄ™ projektów obywatelskich.
  • Po drugie muszÄ… uzyskać akceptacjÄ™ urzÄ™dników.
  • Po trzecie wygrać gÅ‚osowanie.

Pierwszy warunek wydaje siÄ™ najÅ‚atwiejszy. W zeszÅ‚orocznym budżecie projektów rowerowych pojawiÅ‚o siÄ™, jak na oddolnÄ… inicjatywÄ™ i pospolite ruszenie, caÅ‚kiem sporo.  Reszta bÄ™dzie już trudniejsza.

Dopuszczenie projektów rowerowych do gÅ‚osowania może okazać siÄ™ znacznie trudniejsze.  W 2013 roku wiÄ™kszość z rowerowych pomysÅ‚ów zostaÅ‚a w sposób bezceremonialny odrzucona. Po prostu część pomysÅ‚ów zakÅ‚adaÅ‚a korektÄ™ kursu obecnie realizowanej polityki transportowej miasta. WÅ‚adza nie byÅ‚a gotowa, żeby zdać siÄ™ na gÅ‚osy obywateli i ucięła temat w zarodku, czyli zanim niechciane projekty uzyskaÅ‚y jakiekolwiek gÅ‚osy. KtoÅ› pod wydumanym czÄ™sto pretekstem uznaÅ‚ arbitralnie, że sÄ… niemożliwe do realizacji i byÅ‚o po sprawie.

Tym razem jednak wcale nie musi tak być. W planach urzÄ™du jest wciąż sporo inwestycji, które czekajÄ… na swojÄ… kolej i jedynym powodem, dla którego nie sÄ… realizowane sÄ… zbyt szczupÅ‚e Å›rodki (tzn. nie tyle rzeczywisty brak pieniÄ™dzy, co brak woli politycznej, żeby na rowery wydawać wiÄ™cej, gdy pozytywny rowerowy PR udaje siÄ™ utrzymywać przy mniejszych nakÅ‚adach finansowych). Jeżeli zgÅ‚oszone zostanÄ… projekty niekontrowersyjne urzÄ…d zapewne pozwoli na poddanie ich pod gÅ‚osowanie. Wystarczy takie wÅ‚aÅ›nie zgÅ‚osić.

DobrÄ… wiadomoÅ›ciÄ… jest również to, że jak dowiedzieliÅ›my siÄ™ na spotkaniu z urzÄ™dnikami, w tym roku ma nie być arbitralnych rozstrzygnięć. UrzÄ…d zakÅ‚ada, że projekty bÄ™dzie można w toku procedury negocjacyjnej uzgadniać i ulepszać. To ważne, bo nie każdy obywatel jest w stanie skonstruować projekt możliwy do realizacji i prawidÅ‚owo go wycenić. Tu pomoc urzÄ™dników – osób, które dobrze znajÄ… wszystkie uwarunkowania bÄ™dzie bardzo korzystna.

Przy uczciwych intencjach ze strony urzÄ™du zaistnieje szansa stworzenia wspólnie ostatecznie sensownych i dobrych projektów. Na ile tym razem wÅ‚adza pozwoli obywatelom na forsowanie pomysÅ‚ów, które choć obiektywnie realne i możliwe, nie bÄ™dÄ… po drodze urzÄ™dnikom, czas pokaże. Jeżeli nie my -  rowerzyÅ›ci, to na pewno ktoÅ› inny przetestuje realnÄ…  „obywatelskość” wrocÅ‚awskiego budżetu obywatelskiego i zgÅ‚osi coÅ› bardziej kontrowersyjnego.

To czy zgÅ‚oszone rowerowe projekty otrzymajÄ… wystarczajÄ…co dużo gÅ‚osów wrocÅ‚awian, bÄ™dzie zależaÅ‚o w dużej mierze od nas samych. Optymistyczne jest doÅ›wiadczenie zeszÅ‚oroczne.

Jedyny projekt rowerowy, który przeszedÅ‚ przez srogie urzÄ™dnicze sito, nieomal zaÅ‚apaÅ‚ siÄ™ na finansowanie (fragment trasy na ul. Borowskiej). Co prawda przegraÅ‚ nieznacznie, ale zważywszy na to, że nie byÅ‚o żadnej kampanii zachÄ™cajÄ…cej do jego poparcia, a sam w sobie miaÅ‚ co najwyżej ważne znaczenie lokalne, to wynik i późniejszy jego los można uznać za sukces i dobry prognostyk. ZostaÅ‚ dostrzeżony przez Oficera Rowerowego i zostanie niebawem zrealizowany z funduszy sekcji, niezależnie od budżetu obywatelskiego.

Generalnie szanse na sukces rowerowych pomysÅ‚ów sÄ… obiektywnie spore. Jeżeli na liÅ›cie zgÅ‚oszeÅ„ pojawiÄ… siÄ™ projekty o charakterze ponadlokalnym, to rowerzystów potencjalnie zainteresowanych ich poparciem jest wystarczajÄ…co dużo (20-30 tysiÄ™cy jeżdżących codziennie po mieÅ›cie), żeby je przegÅ‚osować (kierowców co prawda jest znacznie wiÄ™cej, ale budżet nie zakÅ‚ada gÅ‚osów przeciw, a inwestycje pro samochodowe sÄ… na tyle drogie, że nie da siÄ™ nic sensownego i znaczÄ…cego dla nich zrobić przy limicie do 1,5 mln). Podobnie bÄ™dzie z inwestycjami dotyczÄ…cymi ważnych poÅ‚Ä…czeÅ„ rowerowych z dzielnic do centrum. Tu również zainteresowanych poparciem może być dużo, tym bardziej, że kierowcy i piesi też powinni być zainteresowani, aby rowerzyÅ›ci przestali z nimi dzielić przestrzeÅ„. O szansach projektów mniejszych bÄ™dzie decydowaÅ‚a wola mobilizacji konkretnych spoÅ‚ecznoÅ›ci lokalnych.

Wiemy, że każdy gÅ‚osujÄ…cy bÄ™dzie mógÅ‚ oddać trzy gÅ‚osy, zatem gÅ‚osowanie na rowery nie bÄ™dzie musiaÅ‚o oznaczać rezygnacji z gÅ‚osowania na inne, równie ważne, projekty.

Ostatnią dobrą wiadomością jest kalendarz. Projekty mają być zgłaszane do marca, a głosowanie odbędzie się dopiero we wrześniu (realizacja rozpocznie się pod koniec 2014 roku lub w 2015). Jest zatem całkiem sporo czasu, żeby temat przygotować, przemyśleć i dobrze się zorganizować.

Pierwszym krokiem niech bÄ™dzie spotkanie w najbliższy czwartek (30 stycznia). Zapraszamy przede wszystkim tych którzy majÄ… swoje rowerowe pomysÅ‚y na budżet obywatelski oraz tych którzy chcieliby poznać nasze wizje w tym zakresie i wziąć udziaÅ‚ w ich ulepszaniu.

Przyśpieszmy przy pomocy budżetu obywatelskiego realizację polityki rowerowej Wrocławia!

Cezary Grochowski

Zobacz też:

Rowery a Wrocławski Budżet Obywatelski 2013

Budżet obywatelski – niewykorzystany potencjaÅ‚



ilosc komentarzy:
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2024 - 03 - 29
     
   
lista pozostałych artykułów w dziale aktualności
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 76 |
  1. Przebudowa Marii Curie-Skłodowskiej i nasze uwagi do projektu
  2. Alzacki Szlak Winny
  3. Nasze uwagi do projektu przebudowy ulicy Nowowiejskiej
  4. Ludzie listy piszÄ…
  5. Rowerowy budżet obywatelski Wrocławia - spotkanie 30.01.2014
  6. Uwagi do projektu przebudowy ulicy Mińskiej
  7. Uwagi do Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Dolnośląskiego
  8. Informator o rowerach typu handbike
  9. Zaproszenie na spotkanie organizacyjne dla wolontariuszy Wrocławskiego Święta Rowerzysty 2014
  10. Zaproszenie na Rozmowy Cykliczne (27.02.2014) - o koncepcji Shared Space i uspokojeniu ruchu na Nadodrzu
  11. Magistrat wyciÄ…ga trupa z szafy - projekt przebudowy ulicy Okulickiego
  12. Zaproszenie na Kongres Rozwoju Ruchu Rowerowego, Wrocław 27 – 29 marca 2014
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa