Uwagi do Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Dolnośląskiego
link_mdr


doreta bez recepty
duomox bez recepty
izotek bez recepty

aktualności
2014 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 76 |
  min min min min min min min min min min min min
27 stycznia 2014

Uwagi do Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Dolnośląskiego

W odpowiedzi na ogłoszenie Urzędu Marszałkowskiego o konsultacjach społecznych dotyczących Planu Transportowego dla Dolnego Śląska w zakresie komunikacji kolejowej, 24 stycznia br. złożyliśmy nasze uwagi do tego dokumentu.


UWAGI DO PLANU ZRÓWNOWAÅ»ONEGO ROZWOJU PUBLICZNEGO TRANSPORTU ZBIOROWEGO DLA WOJEWÓDZTWA DOLNOÅšLÄ„SKIEGO

Szanowni Państwo,

Wnosimy o uwzględnienie w Planie Rozwoju następujących zagadnień związanych z komunikacją rowerową.

I. Wyraźne wskazanie w dokumencie ważnej roli transportu rowerowego jako uzupełnienia i zwiększenia atrakcyjności oferty transportu zbiorowego.

Miejsce w dokumencie:
Postulat natury ogólnej, możliwy do zawarcia  np. w punkcie 11 „Kierunki rozwoju” jako dodatkowy akapit sygnalizujÄ…cy caÅ‚oksztaÅ‚t zagadnienia pozytywnego wpÅ‚ywu rozwoju ruchu rowerowego.

Uzasadnienie.
W obecnej wersji dokumentu brakuje takiego wskazania. Tematyka rowerowa pojawia siÄ™ w dokumencie incydentalnie. Jest to dalece nieadekwatne do potencjaÅ‚u i korzyÅ›ci jakie dla rozwoju wojewódzkiego systemu komunikacji publicznej może przynieść wzrost wykorzystania roweru w podróżach Å‚Ä…cznych. Plan powinie zakÅ‚adać wzrost udziaÅ‚u transportu rowerowego i jednoznacznie okreÅ›lić Å›rodki jakie należy podjąć w tym celu.  

II. Wpisanie do dokumentu jednoznacznego postulatu docelowej  likwidacji barier fizycznych, formalnych i finansowych przewozu rowerów w pojazdach/taborze transportu publicznego.

Miejsce uwzglÄ™dnienia: postulat winien siÄ™ pojawić w  punkcie 11, jak również w punkcie 8 dotyczÄ…cym  standardów przewozów..., gdzie należaÅ‚oby okreÅ›lić docelowe iloÅ›ciowe i jakoÅ›ciowe standardy przewozu rowerów w pojazdach wchodzÄ…cych transportu szynowego oraz autobusowego.
 
Uzasadnienie:
Jak wskazujÄ… przykÅ‚ady z rozwiniÄ™tych krajów UE (np. kolei duÅ„skich) stworzenie możliwoÅ›ci Å‚atwego komfortowego i atrakcyjnego cenowo przewozu rowerów w komunikacji zbiorowej przekÅ‚ada siÄ™ na wzrost iloÅ›ci pasażerów (klienci podróżujÄ…cy z rowerem). Sytuacja obecna nie zachÄ™ca do przewozu rowerów  kolejÄ…, ze wzglÄ™du maÅ‚Ä… przyjazność taboru oraz wysokie ceny biletów (z wyÅ‚Ä…czeniem nielicznych linii o charakterze turystycznym, gdzie istniej możliwość zakupu biletu za zÅ‚otówkÄ™). Dworce kolejowe nie posiadajÄ… uÅ‚atwieÅ„ do wprowadzania rowerów na perony. Tabor autobusowy nie jest w ogóle przystopowany do przewozu rowerów, nawet na trasach, gdzie nie ma alternatywnych poÅ‚Ä…czeÅ„ szynowych. Powyższe czynniki powodujÄ… dziÅ› niepożądane wykluczenia sporej grupy potencjalnych użytkowników transportu publicznego. Plan powinien zakÅ‚adać poprawÄ™ sytuacji w tym zakresie.

III. Wpisanie postulatu aktywnego wsparcia rozwoju transportu kombinowanego typy rower-komunikacja publiczna–rower, w tym tworzenia parkingów „bike and ride” na dworcach , przystankach i wÄ™zÅ‚ach przesiadkowych oraz innych rozwiÄ…zaÅ„ jak np.:  parkingi strzeżone wewnÄ™trzne na dworcach, wypożyczalnie rowerów publicznych (wsparcie dla inicjatyw budowy systemów rowerów publicznych).

Proponowane miejsce umieszczenia w dokumencie: punkt 11 , punkt 8

Uzasadnienie:
Wspomniane wyżej rozwiÄ…zania umożliwiajÄ… i uÅ‚atwiajÄ… użycie roweru w podróżach realizowany komunikacjÄ… publicznÄ… i zwiÄ™kszajÄ… zakres jej dostÄ™pnoÅ›ci o obszary zbyt odlegÅ‚ych od linii komunikacyjnych dla podróży pieszych.   

IV. Wprowadzenie postulatu, że realizacja Planu nie powinna utrudniać rozwoju systemu transportu rowerowego (inwestycje związane z rozbudową infrastruktury komunikacyjnej nie powinny generować barier na ważnych trasach komunikacji rowerowej).

Uzasadnienie:
Generowanie barier dla ruchu rowerowego jest zjawiskiem wysoce niekorzystnym, gdyż generalnie wzrost ruchu rowerowego sprzyja wzrostowi wykorzystania systemu komunikacji zbiorowej.   Obecnie istnieje niestety wiele przypadków, gdy linie kolejowe i inne obiekty typu mosty kolejowe, wiadukty i dworce sÄ… istotnymi barierami dla poruszania siÄ™ rowerem (przykÅ‚ad dworca GÅ‚ównego we WrocÅ‚awia z tunelem pod peronami niedostÄ™pnym dla rowerzystów).    

V. UzupeÅ‚nienie dokumentu o rzetelnÄ… charakterystykÄ™  obecnej oferty przewozowej pod kontem wymienionych wyżej kwestii (tj. np. aktualne dostosowanie taboru poszczególnych Å›rodków transportu do przewozu rowerów oraz przyjazność dla rowerzysty dworców kolejowych, autobusowych, wÄ™zÅ‚ów przesiadkowych, ilość miejsc parkingowych przy dworcach, jakość parkingów, atrakcyjne usytuowanie, dostÄ™pność wypożyczalni, analiza taryf przewozowych pod kontem przyjaznoÅ›ci do przewozu rowerów w ruchu turystycznym i codziennym.

Miejsce w dokumencie: dodatkowy podpunkt do punk n  3. opracowania (analogicznie jak w przypadku przyjaznoÅ›ci dla niepeÅ‚nosprawnych).

Uzasadnienia
Rzetelna charakterystyka obecnej sytuacji bÄ™dzie stanowić uzasadnienie dla przyszÅ‚ych kierunków dziaÅ‚aÅ„ i powinna stanowić punkt wyjÅ›cia do późniejszej ewaluacji.

VI. Zaznaczyć znaczący potencjał jaki ma wzrost komunikacji rowerowej w ograniczaniu komunikacji samochodowej.

Miejsce zawarcia: punkt 10.

Uzasadnienie: możliwość wykorzystania roweru w kombinacji ze środkami komunikacji publicznej może być znaczącym czynnikiem decydującym o rezygnacji z użycia samochodu, a tym samym w skali makro powodować ograniczenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.


Cezary Grochowski

Wrocławska Inicjatywa Rowerowa



ilosc komentarzy:
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2024 - 11 - 04
     
   
lista pozostałych artykułów w dziale aktualności
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 76 |
  1. Przebudowa Marii Curie-Skłodowskiej i nasze uwagi do projektu
  2. Alzacki Szlak Winny
  3. Nasze uwagi do projektu przebudowy ulicy Nowowiejskiej
  4. Ludzie listy piszÄ…
  5. Rowerowy budżet obywatelski Wrocławia - spotkanie 30.01.2014
  6. Uwagi do projektu przebudowy ulicy Mińskiej
  7. Uwagi do Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Dolnośląskiego
  8. Informator o rowerach typu handbike
  9. Zaproszenie na spotkanie organizacyjne dla wolontariuszy Wrocławskiego Święta Rowerzysty 2014
  10. Zaproszenie na Rozmowy Cykliczne (27.02.2014) - o koncepcji Shared Space i uspokojeniu ruchu na Nadodrzu
  11. Magistrat wyciÄ…ga trupa z szafy - projekt przebudowy ulicy Okulickiego
  12. Zaproszenie na Kongres Rozwoju Ruchu Rowerowego, Wrocław 27 – 29 marca 2014
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa