27 stycznia 2014
Uwagi do Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Dolnośląskiego
W odpowiedzi na ogłoszenie Urzędu Marszałkowskiego o konsultacjach społecznych dotyczących Planu Transportowego dla Dolnego Śląska w zakresie komunikacji kolejowej, 24 stycznia br. złożyliśmy nasze uwagi do tego dokumentu.
UWAGI DO PLANU ZRÓWNOWAÅ»ONEGO ROZWOJU PUBLICZNEGO TRANSPORTU ZBIOROWEGO DLA WOJEWÓDZTWA DOLNOÅšLÄ„SKIEGO
Szanowni Państwo,
Wnosimy o uwzględnienie w Planie Rozwoju następujących zagadnień związanych z komunikacją rowerową.
I. Wyraźne wskazanie w dokumencie ważnej roli transportu rowerowego jako uzupełnienia i zwiększenia atrakcyjności oferty transportu zbiorowego.
Miejsce w dokumencie:
Postulat natury ogólnej, możliwy do zawarcia np. w punkcie 11 „Kierunki rozwoju” jako dodatkowy akapit sygnalizujÄ…cy caÅ‚oksztaÅ‚t zagadnienia pozytywnego wpÅ‚ywu rozwoju ruchu rowerowego.
Uzasadnienie.
W obecnej wersji dokumentu brakuje takiego wskazania. Tematyka rowerowa pojawia siÄ™ w dokumencie incydentalnie. Jest to dalece nieadekwatne do potencjaÅ‚u i korzyÅ›ci jakie dla rozwoju wojewódzkiego systemu komunikacji publicznej może przynieść wzrost wykorzystania roweru w podróżach Å‚Ä…cznych. Plan powinie zakÅ‚adać wzrost udziaÅ‚u transportu rowerowego i jednoznacznie okreÅ›lić Å›rodki jakie należy podjąć w tym celu.
II. Wpisanie do dokumentu jednoznacznego postulatu docelowej likwidacji barier fizycznych, formalnych i finansowych przewozu rowerów w pojazdach/taborze transportu publicznego.
Miejsce uwzglÄ™dnienia: postulat winien siÄ™ pojawić w punkcie 11, jak również w punkcie 8 dotyczÄ…cym standardów przewozów..., gdzie należaÅ‚oby okreÅ›lić docelowe iloÅ›ciowe i jakoÅ›ciowe standardy przewozu rowerów w pojazdach wchodzÄ…cych transportu szynowego oraz autobusowego.
Uzasadnienie:
Jak wskazujÄ… przykÅ‚ady z rozwiniÄ™tych krajów UE (np. kolei duÅ„skich) stworzenie możliwoÅ›ci Å‚atwego komfortowego i atrakcyjnego cenowo przewozu rowerów w komunikacji zbiorowej przekÅ‚ada siÄ™ na wzrost iloÅ›ci pasażerów (klienci podróżujÄ…cy z rowerem). Sytuacja obecna nie zachÄ™ca do przewozu rowerów kolejÄ…, ze wzglÄ™du maÅ‚Ä… przyjazność taboru oraz wysokie ceny biletów (z wyÅ‚Ä…czeniem nielicznych linii o charakterze turystycznym, gdzie istniej możliwość zakupu biletu za zÅ‚otówkÄ™). Dworce kolejowe nie posiadajÄ… uÅ‚atwieÅ„ do wprowadzania rowerów na perony. Tabor autobusowy nie jest w ogóle przystopowany do przewozu rowerów, nawet na trasach, gdzie nie ma alternatywnych poÅ‚Ä…czeÅ„ szynowych. Powyższe czynniki powodujÄ… dziÅ› niepożądane wykluczenia sporej grupy potencjalnych użytkowników transportu publicznego. Plan powinien zakÅ‚adać poprawÄ™ sytuacji w tym zakresie.
III. Wpisanie postulatu aktywnego wsparcia rozwoju transportu kombinowanego typy rower-komunikacja publiczna–rower, w tym tworzenia parkingów „bike and ride” na dworcach , przystankach i wÄ™zÅ‚ach przesiadkowych oraz innych rozwiÄ…zaÅ„ jak np.: parkingi strzeżone wewnÄ™trzne na dworcach, wypożyczalnie rowerów publicznych (wsparcie dla inicjatyw budowy systemów rowerów publicznych).
Proponowane miejsce umieszczenia w dokumencie: punkt 11 , punkt 8
Uzasadnienie:
Wspomniane wyżej rozwiÄ…zania umożliwiajÄ… i uÅ‚atwiajÄ… użycie roweru w podróżach realizowany komunikacjÄ… publicznÄ… i zwiÄ™kszajÄ… zakres jej dostÄ™pnoÅ›ci o obszary zbyt odlegÅ‚ych od linii komunikacyjnych dla podróży pieszych.
IV. Wprowadzenie postulatu, że realizacja Planu nie powinna utrudniać rozwoju systemu transportu rowerowego (inwestycje związane z rozbudową infrastruktury komunikacyjnej nie powinny generować barier na ważnych trasach komunikacji rowerowej).
Uzasadnienie:
Generowanie barier dla ruchu rowerowego jest zjawiskiem wysoce niekorzystnym, gdyż generalnie wzrost ruchu rowerowego sprzyja wzrostowi wykorzystania systemu komunikacji zbiorowej. Obecnie istnieje niestety wiele przypadków, gdy linie kolejowe i inne obiekty typu mosty kolejowe, wiadukty i dworce sÄ… istotnymi barierami dla poruszania siÄ™ rowerem (przykÅ‚ad dworca GÅ‚ównego we WrocÅ‚awia z tunelem pod peronami niedostÄ™pnym dla rowerzystów).
V. UzupeÅ‚nienie dokumentu o rzetelnÄ… charakterystykÄ™ obecnej oferty przewozowej pod kontem wymienionych wyżej kwestii (tj. np. aktualne dostosowanie taboru poszczególnych Å›rodków transportu do przewozu rowerów oraz przyjazność dla rowerzysty dworców kolejowych, autobusowych, wÄ™zÅ‚ów przesiadkowych, ilość miejsc parkingowych przy dworcach, jakość parkingów, atrakcyjne usytuowanie, dostÄ™pność wypożyczalni, analiza taryf przewozowych pod kontem przyjaznoÅ›ci do przewozu rowerów w ruchu turystycznym i codziennym.
Miejsce w dokumencie: dodatkowy podpunkt do punk n 3. opracowania (analogicznie jak w przypadku przyjazności dla niepełnosprawnych).
Uzasadnienia
Rzetelna charakterystyka obecnej sytuacji bÄ™dzie stanowić uzasadnienie dla przyszÅ‚ych kierunków dziaÅ‚aÅ„ i powinna stanowić punkt wyjÅ›cia do późniejszej ewaluacji.
VI. Zaznaczyć znaczący potencjał jaki ma wzrost komunikacji rowerowej w ograniczaniu komunikacji samochodowej.
Miejsce zawarcia: punkt 10.
Uzasadnienie: możliwość wykorzystania roweru w kombinacji ze środkami komunikacji publicznej może być znaczącym czynnikiem decydującym o rezygnacji z użycia samochodu, a tym samym w skali makro powodować ograniczenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.
Cezary Grochowski
Wrocławska Inicjatywa Rowerowa
|