19 lutego 2014
Magistrat wyciÄ…ga trupa z szafy - projekt przebudowy ulicy Okulickiego
Już niedÅ‚ugo bÄ™dziemy mogli podziwiać, jak koncertowo zmarnować 12,1 milionów zÅ‚otych. Za tÄ… kwotÄ™ przebudowana zostanie bowiem ulica Okulickiego – trasa wlotowa do WrocÅ‚awia z Pruszowic, czy Domaszczyna.
Niestety, 12,1 milionów nie bÄ™dzie przeznaczone na podwyższenie komfortu życia mieszkaÅ„ców poprzez podniesienie bezpieczeÅ„stwa i uspokojenie ruchu. Projekt sprzed szeÅ›ciu lat zaserwuje zepchniÄ™cie rowerzystów na chodnik najeżony wyjazdami bramowymi i wystajÄ…cymi krawężnikami, brak przejść dla pieszych, czy w koÅ„cu bezzasadnÄ… wycinkÄ™ zdrowych drzew.
Taki styl projektowania zdradza nieuleczalne naleciałości umysłowe rodem z PRL.
Droga zaprojektowana zostaÅ‚a w taki sposób, aby przypadkiem nie zwolnić wpadajÄ…cych do WrocÅ‚awia kierowców. PiÄ™kna, dÅ‚uga, prosta szosa o szerokoÅ›ci 7m aż zaprasza do szybkiej jazdy. Å»adnych „bram wjazdowych” (fizycznych zwężeÅ„ i esowaÅ„ jezdni wymuszajÄ…cych spowolnienie na wjeździe do miejscowoÅ›ci), żadnych pałętajÄ…cych siÄ™ rowerzystów (won z jezdni na chodnik!), żadnego przejÅ›cia dla pieszych na odcinku póÅ‚ kilometra, za to mamy szerokie pasy (2x3,5m) stosowane dla prÄ™dkoÅ›ci 100 km/h – no, aż żal zwalniać.
Także sposób potraktowania kilkudziesiÄ™cioletnich, zdrowych drzew udowadnia głębokÄ… ignorancjÄ™ w temacie funkcji zieleni w mieÅ›cie.
Projekt zakÅ‚ada, że powinniÅ›my siÄ™ pożegnać m.in z trzema piÄ™knymi lipami. Drzewa o obwodzie 100-130 cm zostaÅ‚y przeznaczone pod nóż, bo projektant wymyÅ›liÅ‚ sobie, że akurat tam stanie "punkt kontroli MPK" oraz zbudowany zostanie peron przystankowy. Choć innego, wolnego od drzew miejsca wokóÅ‚ nie brakuje.
Z niewiadomych przyczyn do wycinki zostaÅ‚ przeznaczony również kasztanowiec o obwodzie ponad póÅ‚tora metra.
Kolejną skandaliczną sprawą jest kompletne olanie przez Pracownie Projektową ABE konsultacji społecznych.
W spisie dokumentacji przedstawionej przez projektanta (byÅ‚a do Å›ciÄ…gniÄ™cia w ogÅ‚oszeniu do przetargu), zawierajÄ…cej ponoć „decyzje, uzgodnienia, opinie” nie znajdziemy opinii, którÄ… sporzÄ…dziliÅ›my do tego projektu i wysÅ‚aliÅ›my do firmy 12 kwietnia 2007 roku.
A w tejże opinii wyraźnie pisaliÅ›my: „prosimy o rezygnacjÄ™ z budowy wydzielonej drogi rowerowej w postaci wspólnego ciÄ…gu pieszo-rowerowego po jednej stronie ulicy […], gdyż jest to rozwiÄ…zanie konfliktogenne […] i nieefektywne […]”, postulujÄ…c „poszerzenie jezdni do szerokoÅ›ci minimum 2x4m, co przy zastosowaniu dodatkowych Å›rodków technicznych […] pozwoli na bezpieczne i szybkie poruszanie siÄ™ rowerem na zasadach ogólnych”.
W efekcie zlania mamy takie kwiatki jak:
-
WystajÄ…ce krawężniki (Organizacja ruchu docelowego, strona 4: „na przejazdach rowerowych należy wykonać krawężnik wys. 1 cm”), pomimo, iż na str. 11 tego samego dokumentu znajdujemy uwagÄ™, aby projektant stosowaÅ‚ siÄ™ do obowiÄ…zujÄ…cych Standardów projektowych i wykonawczych dla systemu tras rowerowych miasta WrocÅ‚awia (przyjÄ™tych w 2005 roku), które nie dopuszczajÄ… jakichkolwiek progów, czy uskoków na drogach dla rowerów oraz wyraźnÄ… uwagÄ™ o obniżeniach krawężnika.
-
Skrzyżowania o paranoicznej geometrii prowadzenia ruchu rowerowego: zgodnie z poziomem wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci wymyÅ›lono trasÄ™ przejazdu rowerem, która jest 2x bardziej kolizyjna, niż zwykÅ‚a jazda na zasadach ogólnych – na skrzyżowaniach z ul. OdolanowskÄ… i ZatorskÄ…. De facto dyskryminuje to ruch rowerowy i nie ma wiele wspólnego z bezpieczeÅ„stwem. Projektant nie pomyÅ›laÅ‚ też, jak majÄ… zachować siÄ™ rowerzyÅ›ci jadÄ…cy po cyklochodniku w kierunku póÅ‚nocnym. Może przekraczać dwa przejazdy na skrzyżowaniu z OdolanowskÄ…, a nastÄ™pnie włączać siÄ™ do ruchu?
-
Chodnik, po którym obligatoryjnie muszÄ… poruszać siÄ™ rowerzyÅ›ci. Przypomnijmy, iż jazda rowerem po chodniku to gÅ‚ówny problem zwiÄ…zany z rosnÄ…cym z roku na rok ruchem rowerowym we WrocÅ‚awiu. Ten nawyk, miast być zwalczanym, widać jest skrzÄ™tnie pielÄ™gnowany przez tego typu inwestycje.
Pod dokumentacjÄ… podpisana jest pani Alicja Borczyk. Magister inżynier, żeby nie byÅ‚o wÄ…tpliwoÅ›ci. Na str. 7 rzeczonej dokumentacji widniejÄ… zaÅ› uwagi oficera rowerowego. CzytajÄ…c je, można mieć wrażenie, że to oficer przyklepaÅ‚ takie, a nie inne „udogodnienia dla rowerzystów” na ulicy Okulickiego.
Można też zwrócić uwagÄ™ na datÄ™ pisma - 31 stycznia 2008. ByÅ‚y to pierwsze miesiÄ…ce urzÄ™dowania oficera. Trudno wymagać, aby nowy, obcy w ciele urzÄ™du element, byÅ‚ wtedy w stanie wymusić rezygnacjÄ™ z przyjÄ™tych już uprzednio zaÅ‚ożeÅ„ do projektu (nasza opinia jest z kwietnia 2007 roku, proces projektowy trwaÅ‚ już zatem od wielu miesiÄ™cy). Wydaje siÄ™ wiÄ™c, że to inwestor i projektant ponoszÄ… odpowiedzialność za zignorowanie naszych uwag, które zostaÅ‚y zÅ‚ożone na etapie, gdy można byÅ‚o jeszcze je uwzglÄ™dnić.
* * *
Wystosowaliśmy w tej sprawie do urzędu dwa pisma.
Jedno dotyczy kwestii czysto technicznych i jest adresowane do inwestora - sÄ… to nasze postulaty sprowadzajÄ…ce siÄ™ w rzeczywistoÅ›ci do "perfumowania kupy", czyli naniesienia poprawek, które mogyÅ‚by zostać wdrożone jeszcze na tym etapie, aczkolwiek nie zmieniajÄ…ce gÅ‚ównych zaÅ‚ożeÅ„ projektu.
Drugie pismo, adresowane do wiceprezydenta Adama Grehla, dotyczy poniekÄ…d sprawy nierowerowej - drzew, lecz w dalszej części lektury sygnalizujemy problem systemowy z projektami - trupami z szafy. A to już bezpoÅ›rednio dotyczy rowerzystów...
Radek Lesisz
Do: WI, Wrocław, 20-02-2014
Szanowni Państwo,
Pragniemy przedÅ‚ożyć nasze uwagi do realizowanej inwestycji – przebudowy ul. Okulickiego. Pragniemy zauważyć, iż dokumentacja projektowa załączona do ogÅ‚oszenia przetargu, nie zawieraÅ‚a naszych uwag, jakie w wysÅ‚aliÅ›my do Pracowni Projektowej ABE w dniu 12.05.2007 roku.
KsztaÅ‚t projektu dalece odbiega od naszych oczekiwaÅ„ i postulatów wyrażonych w tejże opinii. PrzyjÄ™te rozwiÄ…zania sÄ… z zaÅ‚ożenia zÅ‚e, dyskryminujÄ…ce rowerzystów. Co wiÄ™cej, sÄ… niebezpieczne, gdyż zachÄ™cajÄ… do zbyt szybkiej jazdy autem. StÄ…d zmuszeniu jesteÅ›my domagać siÄ™ speÅ‚nienia poniższych wniosków na obecnym etapie prowadzenia inwestycji:
-
Przeprojektować organizacjÄ™ ruchu tak, aby jazda chodnikiem na rowerze nie byÅ‚a obowiÄ…zkowa, tylko dozwolona (kombinacja znaków C-13 i T-22 zalecana przez GeneralnÄ… DyrekcjÄ™ Dróg Krajowych i Autostrad).
-
Zaprojektować wygodny zjazd i wjazd z jezdni Okulickiego na Å›cieżkÄ™ przy Bora-Komorowskiego, a także wygodny zjazd i wjazd na cyklochodnik na Okulickiego w rejonie skrzyżowaÅ„ z ul. OdolanowskÄ… i ZatorskÄ… (rezygnacja z prowadzenia rowerzystów przez dwa przejazdy, które sÄ… dwa razy bardziej kolizyjne, niż jazda na zasadach ogólnych).
-
Zaprojektować na jezdni fizyczne ograniczenia prędkości wymuszające na kierowcach spowolnienie do 40 km/h, zwłaszcza na wlocie do miasta. Elementem spowalniającym ruch powinny być dodatkowe przejścia dla pieszych między Odolanowską, a Stoczniową, a także przez trzecie ramię skrzyżowania z ul. Zatorską.
-
Przeprojektować pętlę autobusową tak, aby nie była konieczna wycinka drzew tam rosnących.
-
Nie montować barierek kanalizujących ruch pieszy i rowerowy w rejonie skrzyżowań
-
Zniwelować wszystkie krawężniki na przejazdach (także w ciągu cyklochodnika) do zera.
Pragniemy zauważyć, że gdyby konsultacje prowadzone byÅ‚y w sposób należyty, zapewne udaÅ‚o by siÄ™ uniknąć zgÅ‚aszanych w tym trybie uwag. Mamy jednoczeÅ›nie nadziejÄ™, iż nie bÄ™dziemy po raz kolejny Å›wiadkami ignorowania naszego gÅ‚osu.
Z poważaniem
Radosław Lesisz
Wrocławska Inicjatywa Rowerowa
Do: Adam Grehl, Wrocław, 20-02-2014
Szanowny Panie Prezydencie,
Zwracamy siÄ™ z gorÄ…cÄ… proÅ›bÄ… o pilnÄ… interwencjÄ™ w sprawie wycinki drzew przewidzianej w projekcie przebudowy ulicy Okulickiego (Zakrzów).
Według nas przewidziana w projekcie wycinka czterech drzew nie jest niezbędna.
Zaplanowane uśmiercenie trzech lip o wysokości ok. 12 m i o obwodzie pni od 100 do 130 cm (nr 31, 32, 33 w inwentaryzacji zieleni załączonej do projektu przebudowy) jest efektem zaprojektowania w ich miejscu punktu kontroli MPK oraz peronu przystanku autobusowego.
Naszym zdaniem warunki terenowe pozwalają na znalezienie z powodzeniem innego miejsca na te funkcje, bez konieczności wycinki drzew. Wystarczy odrobina kreatywności i dobrej woli.
Wycinka kasztanowca o obwodzie ponad póÅ‚tora metra (nr 29 w inwentaryzacji zieleni) nie jest zaÅ› w żaden sposób uargumentowana w przedstawionej dokumentacji. StÄ…d domagamy siÄ™ odstÄ…pienia od tych planów – chyba, że inwestor wykaże mocne przesÅ‚anki stojÄ…ce za tym planem.
JednoczeÅ›nie chcemy zwrócić PaÅ„skÄ… uwagÄ™, iż tak negatywny obraz jeszcze nie rozpoczÄ™tej nawet inwestycji bierze siÄ™ stÄ…d, iż:
-
projekt przeleżaÅ‚ na póÅ‚ce prawie sześć lat. Takich projektów, mocno nieprzystajÄ…cych do wspóÅ‚czesnych czasów - robionych w epoce finansowej prosperity i nonszalancji w odniesieniu do kwestii zieleni oraz innych niż auto form transportu, zalega w urzÄ™dowych szafach znacznie wiÄ™cej. Jest tylko kwestiÄ… czasu, kiedy podobne kolejne projekty ujrzÄ… Å›wiatÅ‚o dzienne;
-
nie zostaÅ‚y tutaj przeprowadzone żadne konsultacje spoÅ‚eczne, zaÅ› uwagi, które wysÅ‚aliÅ›my do projektanta, nie znalazÅ‚y nawet odzwierciedlenia w dokumentacji (praktycznie wszystkie projekty tworzone kilka lat temu obarczone sÄ… tÄ… skazÄ…).
MajÄ…c na uwadze powyższe, liczymy, iż podejmie Pan kroki zmierzajÄ…ce do uratowania drzew, a także przyjrzy siÄ™, w jaki sposób można rozwiÄ…zać zasygnalizowany powyżej problem systemowo. JesteÅ›my otwarci na wspóÅ‚pracÄ™ w tym temacie i gotowi do podzielenia siÄ™ naszÄ… wiedzÄ… i obserwacjami.
Z poważaniem
Radosław Lesisz
Wrocławska Inicjatywa Rowerowa
[14.03.2014] UPDATE:
Bardzo ucieszyÅ‚o nas pismo z UrzÄ™du Miejskiego, w którym czytamy, że
"obecnie trwajÄ… prace zwiÄ…zane z aktualizacjÄ… opracowanego w 2009 roku projektu. UkÅ‚ad drogowy w rejonie punktu kontroli MPK oraz preonu przystanku autobusowego zostanie przeprojektowany. Projektant jest zobowiÄ…zany do takiego zaprojektowania przebudowy ulicy, która pozwoli na zminimalizowanie iloÅ›ci drzew przeznaczonych do wycinki".
Jak widać nasze niektóre czarne wizje byÅ‚y na wyrost.
Niestety, w piÅ›mie nie ma wzmianki na temat rozwiÄ…zaÅ„ dla rowerzystów. Pozostaje mieć nadziejÄ™, że również zostanÄ… zaktualizowane zgodnie z oczekiwaniami rowerzystów i potrzebami poprawy bezpieczeÅ„stwa ruchu drogowego.
|