21 lipca 2014
Z Lwówka Śląskiego do Pławnej - rowerem po dawnej trasie kolei
Na Dolnym Śląsku mamy trzy trasy rowerowe korzystające z dawnych torowisk kolejowych: Ząbkowice Śląskie - Srebrna Góra (cz. południowa woj.), Sułów - Milicz - Grabownica (cz. północna woj.) oraz Lwówek Śląski - Pławna (cz. zachodnia woj.).
Obecnie projektowana jest kontynuacja (i rozbudowa) trasy łączącej Dolinę Baryczy z Wrocławiem (zobacz TUTAJ i TUTAJ).
Wybudowa w 2004 roku ze środków Phare i Gminy Lwówek Śląski trasa rowerowa korzysta z torowiska łączącego niegdyś Lwówek Śląski ze Świeradowem Zdrój (Lwówek Śląski – Mojesz – Pławna Dolna – Pławna Górna – Lubomierz – Oleszna Podgórska – Gryfów Śląski – Proszówka – Brzeziniec – Mirsk – Mroczkowice – Krobica – Świeradów Zdrój).
Ścieżka nie dochodzi jednak tak daleko. Ma 8 km długości i sięga od Lwówka do Pławnej. Dalej torowisko zarastają chaszcze. Aż prosi się, aby wykorzystać pozostałą część nieczynnej trasy kolejowej do prowadzenia trasy rowerowej - tak jak gminy miały to w planach. Taki szlak z Lwówka Śl. do Świeradowa byłby hitem co najmniej na skalę regionu, ściągającym turystów z bliska i daleka.
Ciąg pieszo-rowerowy (bo tak jest właśnie oznakowana ta trasa) wykonany jest z asfaltu, który po 10 latach trzyma się całkiem dobrze - zapewne jest to duża zasługa pancernej podbudowy torowiska. Na plus należy zaliczyć zachowanie ciągłości nawierzchni na przejazdach, na minus - bariery spowalniające na przejazdach rowerzystów, zamiast kierujących pojazdami, które to zagrożenie powodują.
Prowadzenie rowerów po śladzie linii kolejowej pozwala na osiągnięcie doskonałych parametrów technicznych:
-
minimalne nachylenia,
-
duże promienie łuków,
-
specjalne obietky inżynierskie (np. tunele, nasypy, wiadukty - co też stanowi o kosztach, będących barierą rozwoju)
-
doprowadzona do minimum ilość skrzyżowań z ruchem kołowym
-
pancerna podbudowa torowiska (tłuczeń)
Szlak z Lwówka biegnie w dużej części z dala od drogi, przez malowniczo położone wsie. Na długości 8 km trasa przekracza drogę główną trzy razy, czyli niewiele.
Ścieżka nadaje się doskonale na jazdę z przyczepką, sakwami, czy małymi dziećmi.
Dla osób nie korzystających z samochodu podpowiadamy: do Lwówka Śląskiego z Wrocławia kursują pociągi Kolei Dolnośląskich.
Fotorelacja Lwówek Śl. - Pławna:
Więcej o w/w linii kolejowej można przeczytać w art. Bilet powrotny. Zamknięte linie kolejowe w krajobrazie Przedgórza Sudeckiego i próba ich reaktywacji
Radek Lesisz
Ładna ale krótka
Jechałem tą trasą w sierpniu 2006 r., co opisałem na, prężnym ongiś, lokalnym forum rowerowym GW. Jechałem właśnie do Świeradowa i dalej, w Góry Izerskie. Szkoda, że nie jest rozbudowywana.Roman |
Trasa niezła
Trasa fajna i lubię czasem nią pojechać, ale ja jestem fanem kompleksu tras rowerowych Singltrek. Jeżdżę do Świeradowa Zdroju tak co kilka miesięcy i wtedy korzystam z ich uroków. Mam stałe miejsce "zatrzymania się" czyli pensjonat Malwa www.pensjonat-malwa.pl/ Stamtąd mam wszędzie blisko i ceny są atrakcyjne. Ostatnio załapałem się na pakiet rowerowe lato i 7 noclegów miałem taniej. Rozez |
Ścieżka do Gryfowa
Uważam, że ścieżka powinna powstać jak najbardziej do Gryfowa a do Świeradowa powinna jednak powrócić kolej. Z Mirska można również wybudować ścieżkę po nasypie kolejowym do czeskich Jindrychovic pod Srkem. Kolej w tym przypadku powinna być elementem kompleksu turystyczno-rowerowego. Mirsk i Gryfów powinny pełnić rolę tzw. centrów przesiadkowo-rowerowych. Irek |
|