Powstały pierwsze progi sinusoidalne przyjazne dla rowerzystów
link_mdr


doreta bez recepty
duomox bez recepty
izotek bez recepty

aktualności
2014 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 76 |
  min min min min min min min min min min min min
04 listopada 2014

Powstały pierwsze progi sinusoidalne przyjazne dla rowerzystów

MiÅ‚o nam jest poinformować, że we WrocÅ‚awiu zostaÅ‚y wyprodukowane i zainstalowane prawdopodobnie pierwsze w Polsce prefabrykowane sinusoidalne progi spowalniajÄ…ce przyjazne dla rowerzystów. Specjalne gratulacje należą siÄ™ tutaj Karolinie Serafin ze ZDiUMu oraz Piotrowi KnapiÅ„skiemu z Sekcji Rowerowej – dziÄ™ki ich determinacji jednak daÅ‚o siÄ™ :)

Dlaczego to takie ważne wydarzenie?

Progi zwalniajÄ…ce w Polsce kojarzÄ… siÄ™ źle – jest to najczęściej zÅ‚o konieczne. Nader czÄ™sto, nawet przy zachowaniu wskazanej prÄ™dkoÅ›ci, progi powodujÄ… nieprzyjemne podrzuty, haÅ‚as, uszkodzenia pojazdów. Nasi „Å›piÄ…cy policjanci” sÄ… zazwyczaj wypadkowÄ… oferty rynkowej listew podrzutowych i zrÄ™cznoÅ›ci ekipy uklepujÄ…cej asfalt Å‚opatami. Last but not least – sÄ… to rozwiÄ…zania nieprzyjazne dla rowerzystów – polskie progi można zazwyczaj ominąć tylko jadÄ…c po bardzo wÄ…skim Å›cieku przykrawężnikowym.

Progi sinusoidalne mogÄ… poskramiać zapÄ™dy kierowców – w zależnoÅ›ci od potrzeb - przy różnych ograniczeniach prÄ™dkoÅ›ci, nie powodujÄ…c dyskomfortu dla prawidÅ‚owo jadÄ…cych, pobliskich mieszkaÅ„ców, czy rowerzystów. Przejazd autem po progu sinusoidalnym – z prÄ™dkoÅ›ciÄ… do 30 km/h, nie daje wstrzÄ…sów, haÅ‚asu. Dla rowerzysty oferuje zaÅ› efekt Å‚agodnego bujania. A jak ktoÅ› tego nie lubi, może Å‚atwo ominąć próg szerokim przepustem przy krawÄ™dzi. Próba szybszego przejechania autem po progu sinusoidalnym może zaÅ› skoÅ„czyć siÄ™ boleÅ›nie...

Na Zachodzie progi sinusoidalne stosowane sÄ… z powodzeniem od lat. W Holandii, kraju o najwyższym bezpieczeÅ„stwie na drogach, przetestowano to rozwiÄ…zanie we wszystkich możliwych warunkach – także przy dużym ruchu rowerowym. Dobrze jest kopiować od najlepszych, być może dziÄ™ki temu progi spowalniajÄ…ce przestanÄ…Å‚ siÄ™ kojarzyć z utrapieniem dla cyklistów i haÅ‚asem powodowanym przez samochody.

Dlaczego prawdopodobnie pierwsze w Polsce?

Bo nie znamy tego typu przykÅ‚adów dobrej praktyki. Co prawda w modelowym Miasteczku Holenderskim w PuÅ‚awach, o którym pisaliÅ›my TUTAJ, chwalÄ… siÄ™, że majÄ… progi typu sinusoidalnego, ale jak uczy praktyka, nie da siÄ™ ich należycie wybudować z kostki – jak to ma miejsce w PuÅ‚awach. Taki próg musi być odlany z bardzo dokÅ‚adnej formy – tutaj liczÄ… siÄ™ dosÅ‚ownie milimetry.

W galerii obok można zobaczyć proces produkcyjny - progi sinusoidalne odlewane sÄ… z betonu w specjalnej formie, ich ksztaÅ‚t zostaÅ‚ tak wyprofilowany, aby dobrze jeździÅ‚o siÄ™ przez nie zarówno rowerzystom jak i kierowcom (dla jazdy z prÄ™dkoÅ›ciÄ… 30 km/h). Wysokość progu to 12 cm, krzywizna jest jednak Å‚agodna - najazd jest dÅ‚ugi na 4,8 m.  

Jak zapewnia Ewa Mazur ze ZDiUMu, progi sinusoidalne bÄ™dÄ… oznakowane - tak jak bitumiczne – elementami odblaskowymi, ale bÄ™dÄ… i tak bardziej widoczne, gdyż jako wykonane z betonowych prefabrykatów bÄ™dÄ… odcinaÅ‚y siÄ™ od czarnej nawierzchni jezdni. I to faktycznie dziaÅ‚a – zobaczcie zdjÄ™cia obok z ul. Canaletta. I nie sÄ… to progi wirtualne, jak w Szczecinie:)

20 progów sinusoidalnych za kwotÄ™ 340 tys. zÅ‚ zamontowano na nastÄ™pujÄ…cych ulicach:
- Jugosłowiańskiej (5 szt.),
- S. Kunickiego (2 szt.),
- Międzyzdrojskiej (3 szt.),
- Åšlicznej (3 szt.),
- Bobrzej(4 szt.),
- B.B.Canaletta(3 szt.).

Mamy nadzieję, że od teraz będą powstawać tylko takie spowolnienia we Wrocławiu!

A tak wyglÄ…da dziaÅ‚anie progów w praktyce:

Inne doniesienia medialne:
http://www.wroclaw.pl/
http://wroclaw.gazeta.pl/

 

Radek Lesisz

spacer
a po co komu to potrzebne
no tak oczywiście potrzeba bardzo drogich progów bo tanie są złe. a czemu nie można po prostu zamontować tych zwykłych które jak się naprawdę wolno (5-10 km/h) przejeżdża to autem jest OK a rowerem można po prostu ominąć bokiem?

pazdzioch

Być może jest to sposób na realne uspokojenie stref tempo 30 - obecnie jest opór (brak akceptacji) na takie właśnie progi, co to trzeba przejeżdżać 5-10km/h.

radek



ilosc komentarzy: 2
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2024 - 04 - 26
 
 
   
lista pozostałych artykułów w dziale aktualności
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 76 |
  1. Przebudowa Marii Curie-Skłodowskiej i nasze uwagi do projektu
  2. Alzacki Szlak Winny
  3. Nasze uwagi do projektu przebudowy ulicy Nowowiejskiej
  4. Ludzie listy piszÄ…
  5. Rowerowy budżet obywatelski Wrocławia - spotkanie 30.01.2014
  6. Uwagi do projektu przebudowy ulicy Mińskiej
  7. Uwagi do Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Dolnośląskiego
  8. Informator o rowerach typu handbike
  9. Zaproszenie na spotkanie organizacyjne dla wolontariuszy Wrocławskiego Święta Rowerzysty 2014
  10. Zaproszenie na Rozmowy Cykliczne (27.02.2014) - o koncepcji Shared Space i uspokojeniu ruchu na Nadodrzu
  11. Magistrat wyciÄ…ga trupa z szafy - projekt przebudowy ulicy Okulickiego
  12. Zaproszenie na Kongres Rozwoju Ruchu Rowerowego, Wrocław 27 – 29 marca 2014
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa