04 listopada 2014
Powstały pierwsze progi sinusoidalne przyjazne dla rowerzystów
MiÅ‚o nam jest poinformować, że we WrocÅ‚awiu zostaÅ‚y wyprodukowane i zainstalowane prawdopodobnie pierwsze w Polsce prefabrykowane sinusoidalne progi spowalniajÄ…ce przyjazne dla rowerzystów. Specjalne gratulacje należą siÄ™ tutaj Karolinie Serafin ze ZDiUMu oraz Piotrowi KnapiÅ„skiemu z Sekcji Rowerowej – dziÄ™ki ich determinacji jednak daÅ‚o siÄ™ :)
Dlaczego to takie ważne wydarzenie?
Progi zwalniajÄ…ce w Polsce kojarzÄ… siÄ™ źle – jest to najczęściej zÅ‚o konieczne. Nader czÄ™sto, nawet przy zachowaniu wskazanej prÄ™dkoÅ›ci, progi powodujÄ… nieprzyjemne podrzuty, haÅ‚as, uszkodzenia pojazdów. Nasi „Å›piÄ…cy policjanci” sÄ… zazwyczaj wypadkowÄ… oferty rynkowej listew podrzutowych i zrÄ™cznoÅ›ci ekipy uklepujÄ…cej asfalt Å‚opatami. Last but not least – sÄ… to rozwiÄ…zania nieprzyjazne dla rowerzystów – polskie progi można zazwyczaj ominąć tylko jadÄ…c po bardzo wÄ…skim Å›cieku przykrawężnikowym.
Progi sinusoidalne mogÄ… poskramiać zapÄ™dy kierowców – w zależnoÅ›ci od potrzeb - przy różnych ograniczeniach prÄ™dkoÅ›ci, nie powodujÄ…c dyskomfortu dla prawidÅ‚owo jadÄ…cych, pobliskich mieszkaÅ„ców, czy rowerzystów. Przejazd autem po progu sinusoidalnym – z prÄ™dkoÅ›ciÄ… do 30 km/h, nie daje wstrzÄ…sów, haÅ‚asu. Dla rowerzysty oferuje zaÅ› efekt Å‚agodnego bujania. A jak ktoÅ› tego nie lubi, może Å‚atwo ominąć próg szerokim przepustem przy krawÄ™dzi. Próba szybszego przejechania autem po progu sinusoidalnym może zaÅ› skoÅ„czyć siÄ™ boleÅ›nie...
Na Zachodzie progi sinusoidalne stosowane sÄ… z powodzeniem od lat. W Holandii, kraju o najwyższym bezpieczeÅ„stwie na drogach, przetestowano to rozwiÄ…zanie we wszystkich możliwych warunkach – także przy dużym ruchu rowerowym. Dobrze jest kopiować od najlepszych, być może dziÄ™ki temu progi spowalniajÄ…ce przestanÄ…Å‚ siÄ™ kojarzyć z utrapieniem dla cyklistów i haÅ‚asem powodowanym przez samochody.
Dlaczego prawdopodobnie pierwsze w Polsce?
Bo nie znamy tego typu przykÅ‚adów dobrej praktyki. Co prawda w modelowym Miasteczku Holenderskim w PuÅ‚awach, o którym pisaliÅ›my TUTAJ, chwalÄ… siÄ™, że majÄ… progi typu sinusoidalnego, ale jak uczy praktyka, nie da siÄ™ ich należycie wybudować z kostki – jak to ma miejsce w PuÅ‚awach. Taki próg musi być odlany z bardzo dokÅ‚adnej formy – tutaj liczÄ… siÄ™ dosÅ‚ownie milimetry.
W galerii obok można zobaczyć proces produkcyjny - progi sinusoidalne odlewane sÄ… z betonu w specjalnej formie, ich ksztaÅ‚t zostaÅ‚ tak wyprofilowany, aby dobrze jeździÅ‚o siÄ™ przez nie zarówno rowerzystom jak i kierowcom (dla jazdy z prÄ™dkoÅ›ciÄ… 30 km/h). Wysokość progu to 12 cm, krzywizna jest jednak Å‚agodna - najazd jest dÅ‚ugi na 4,8 m.
Jak zapewnia Ewa Mazur ze ZDiUMu, progi sinusoidalne bÄ™dÄ… oznakowane - tak jak bitumiczne – elementami odblaskowymi, ale bÄ™dÄ… i tak bardziej widoczne, gdyż jako wykonane z betonowych prefabrykatów bÄ™dÄ… odcinaÅ‚y siÄ™ od czarnej nawierzchni jezdni. I to faktycznie dziaÅ‚a – zobaczcie zdjÄ™cia obok z ul. Canaletta. I nie sÄ… to progi wirtualne, jak w Szczecinie:)
20 progów sinusoidalnych za kwotÄ™ 340 tys. zÅ‚ zamontowano na nastÄ™pujÄ…cych ulicach:
- Jugosłowiańskiej (5 szt.),
- S. Kunickiego (2 szt.),
- Międzyzdrojskiej (3 szt.),
- Åšlicznej (3 szt.),
- Bobrzej(4 szt.),
- B.B.Canaletta(3 szt.).
Mamy nadzieję, że od teraz będą powstawać tylko takie spowolnienia we Wrocławiu!
A tak wyglÄ…da dziaÅ‚anie progów w praktyce:
Inne doniesienia medialne:
http://www.wroclaw.pl/
http://wroclaw.gazeta.pl/
Radek Lesisz
a po co komu to potrzebne
no tak oczywiście potrzeba bardzo drogich progów bo tanie są złe. a czemu nie można po prostu zamontować tych zwykłych które jak się naprawdę wolno (5-10 km/h) przejeżdża to autem jest OK a rowerem można po prostu ominąć bokiem?pazdzioch |
Być może jest to sposób na realne uspokojenie stref tempo 30 - obecnie jest opór (brak akceptacji) na takie właśnie progi, co to trzeba przejeżdżać 5-10km/h.radek |
|