link_mdr
aktualności
2015 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 28 |
  min min min min min min min min min min min min
05 kwietnia 2016

Rowerem ze Strachocina do centrum – wśród zieleni i bez korków

Mieszkańcy Strachocina, Swojczyc i Wojnowa borykają się z dużymi problemami komunikacyjnymi. Ulice Strachocińska i Swojczycka stanęły w korku. Czy trasa rowerowa łącząca Strachocin z Mostem Bartoszowickim (a dalej Placem Grunwaldzkim), biegnąca wałem widawskim, wśród zieleni i z dala od zatorów drogowych, może być alternatywą dla części mieszkańców wschodniego Wrocławia? Stworzenie takiego korytarza umożliwiłoby dotarcie do pętli tramwajowej i autobusowej (Sępolno, Bartoszowice) w ok. 10 minut

Dojazd do Ronda Reagana zająłby ok. 30 minut. Do wyboru są ul. Mickiewicza, Olszewskiego i Wróblewskiego, ciąg Braci Gierymskich-Chełmońskiego (wszystkie wyposażone w trasy dla rowerów lub o ruchu uspokojonym) oraz oczywiście wał nad Odrą, koło ZOO. Za Mostem Zwierzynieckim również są trasy rowerowe, zarówno na Wybrzeżu Wyspiańskiego, jak i ul. Skłodowskiej-Curie.

Do przejezdności trasy brakuje ciągłości na wale wzdłuż Widawy, który jest teraz remontowany. Spytaliśmy Dolnośląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych (DZMiUW), odpowiedzialny za remont, jak będą wyglądały warunki ruchu pieszych, rowerów, rolkarzy na koronie wału. Liczymy, że urzędnicy potraktują sprawę poważnie, dzięki czemu 15-20% mieszkańców zakorkowanych osiedli zyskają rozsądną rowerowo-rolkową alternatywę dojazdu do pracy i szkoły.

 

Oto treść pisma wysłanego wspólnie przez Wrocławską Inicjatywę Rowerową i Akcje Miasto do  DZMiUW:

 

Szanowni Państwo,

W związku z problemami komunikacyjnymi, które występują obecnie na wrocławskich osiedlach Strachocin, Swojczyce i Wojnów, zwracamy się z prośbą o pilne udzielenie informacji publicznej związanej z możliwością poprowadzenia korytarza dla komunikacji rowerowej z ww. osiedli do centrum miasta przez tereny i obiekty nadrzeczne, którymi Państwo zarządzacie. Informacjami chcemy podzielić się z mieszkańcami wspomnianych osiedli, których mobilność jest dziś mocno ograniczona przez korki występujące na ul. Strachocińskiej i Swojczyckiej.

  1. Kiedy zakończy się przebudowa początkowego odcinka kanału odpływowego Odra-Widawa, którego przekroczenie konieczne jest dla pokonania rowerem najkrótszej drogi ze Strachocina (wałem na przedłużeniu ulicy Tatarakowej do Grobli Łaniewskiej i dalej po grobli) do Mostu Bartoszowickiego?
  1. Jak będą wyglądały warunki ruchu rowerowego na Grobli Łaniewskiej oraz innych wałach przebudowywanych w ramach remontu wrocławskiego węzła wodnego (w zakresie prac nadzorowanych przez Państwa), w tym zwłaszcza na wspomnianej wyżej relacji pomiędzy Strachocinem, a  Bartoszowicami oraz na lub obok rekonstruowanej budowli wodnej służącej do otwierania i zamykania kanału odpływowego?
  1. Czy nawierzchnia na koronie wałów będzie wykonana z wygodnej dla użytkowników, trwalszej oraz tańszej od kostki brukowej i szutru masy bitumicznej (wzorem Krakowa oraz wałów w Niemczech i Czechach)? Czy korona wałów będzie pozbawiona uciążliwych i niepraktycznych szlabanów, których rolę o wiele lepiej spełniają słupki?
  1. Czy w zależności od terminu (gdyby okazał się odległy) zakończenia inwestycji istnieje możliwość otwarcia wspomnianej relacji dla ruchu rowerowego w trybie przyspieszonym przed zakończeniem prac nad całością?

Ponadto, w uzasadnieniu naszego wniosku chcemy podzielić się z Państwem naszymi uwagami odnośnie ww. kwestii.

I. Kryzys komunikacyjny na osiedlach pogłębiony jest dziś przez trwające przebudowy i remonty wałów Odry i Widawy, które odcięły mieszkańcom bardzo ważną relację rowerową do Wielkiej Wyspy. Mimo względnie słabych warunków ruchu była ona przez lata wykorzystywana w celach rekreacyjnych i komunikacyjnych przez mieszkańców. Dziś przejezdność na tym odcinku w praktyce nie istnieje.

II. Przy zapewnieniu odpowiednio wysokiego standardu dla komunikacji rowerowej połączenie mogłaby okazać się atrakcyjną alternatywą dla jazdy samochodem. Korzystając z kładki i jazu na Bartoszowicach mieszkańcy mogliby dotrzeć w 10 minut z ulicy Tatarakowej do pętli autobusowych i tramwajowych na Biskupinie i Sępolnie, a w 30 minut na Plac Grunwaldzki. W warunkach optymalnych mogłoby się tędy odbywać nawet kilkanaście procent codziennych podróży na tej relacji (odczuwalna i realna ulga w postaci mniejszej liczby samochodów i mniejszych korków na ul. Swojczyckiej i Strachocińskiej). Uważamy, że problem zatorów w tej części miasta mogą rozwiązać przede wszystkim inwestycje w komunikację zbiorową i parking Park&Ride, ale trasa rowerowa powinna być istotnym uzupełnieniem.

III. Aktualny kształt inwestycji budzi poważne obawy co do istnienia w przyszłości możliwości pokonania jej za pomocą roweru czy rolek w poprzek kanału odpływowego. Wcześniej było to możliwe dołem na przedłużeniu wału biegnącego od ulicy Tatarakowej do Grobli Łaniewskiej oraz pomiędzy groblami na wysokości ulicy Jana Zamoyskiego. Utrata tej możliwości byłaby sytuacją niedopuszczalną.

IV. Zastrzeżenia budzi też sposób utwardzenia korony na gotowych już fragmentach wału. Zastosowana tam nawierzchnia, mimo krótkiego okresu użytkowania, posiada już koleiny powstałe w miejscach, gdzie przejeżdżali rowerzyści i bardzo szybko ulegnie degradacji w sytuacji wzrostu natężenia ruchu rowerowego. Szuter powinien zostać zastąpiony masą bitumiczną – dzięki temu korona wału byłaby przystosowana do ruchu rowerów, rolkarzy, pieszych…  Za skrajnie niepraktyczne należy uznać szlabany – powinny zostać zastąpione słupkami, które łatwo ominąć pieszo i rowerem.

Aleksander Obłąk, Stowarzyszenie Akcja Miasto
Cezary Grochowski, Wrocławska Inicjatywa Rowerowa

spacer
Parę uwag
Fajnie że odezwaliście się w sprawie tego łącznika. Wojnów i Strachocin chętnie przesiadłby się na rowery gdyby poprawić tam warunki jazdy. Sam mieszkałem tam przez lata ale głównie dojeżdżałem ulicą Swojczycką, gdyż stan ścieżek na wałach i pomiędzy nimi wołał o pomstę do nieba. Nie mogę się jednak zgodzić co do opinii nt. nawierzchni. Dobrze zagęszczona nawierzchnia szutrowa jest doskonale przejezdna nawet dla roweru szosowego a przy drobniejszych opadach wchłania wodę, zapobiegając jej pryskaniu spod kół, czego nie robi asfalt. Ponadto wały wykorzystywane są dość intensywnie przez biegaczy. Dla nich szutry są nawierzchnią o wiele lepszą niż asfalt, który źle wpływa na stawy przy pokonywaniu dłuższych dystansów. Największym problemem jest obecność kostki brukowej. Nie tylko na Moście Bartoszowickim oraz nad śluzą ale przede wszystkim na remontowanym odcinku Grobli Łanieskiej biegnącym wałem wzdłuż śluzy. Mieszkańcy osiedla cieszyli się, że poniemiecka kostka, nie nadająca się kompletnie do jazdy, zostanie usunięta. Niestety, okazało się że zostaje położona ponownie. Kostka nie służy nikomu. Ani pieszym ani rowerzystom ani tym bardziej biegaczom. Może być przydatna jedynie dla samochodów technicznych, które z drogi korzystają raz na kilka miesięcy.

emes

Asfalt nie ma konkurencji
Pozwolę się nie zgodzić z przedmówcą a propos rzekomej wyższości szutru nad asfaltem. Niestety problemem szutru jest to, że podczas przymrozków zamarza znajdująca się w nim wilgoć, co powoduje, że podczas odwilży z takiej nawierzchni tworzy się nieprzyjemna, gęsta breja. Po czymś takim na rowerze jeździ się fatalnie, zwłaszcza jesienią oraz wiosną, kiedy temperatura podczas doby często przekracza zero. Asfalt jest najlepszym rozwiązaniem w naszym klimacie, czy to suchy czy mokry, nie powodując praktycznie zabrudzeń roweru oraz ubrania rowerzysty. Nie rozumiem również obaw biegaczy, którzy mogą sobie trenować w wielu innych ciekawych miejscach, jak choćby w Lesie Wojnowskim, niekoniecznie zaś na wałach. Te powinny służyć przede wszystkim rowerzystom, gdyż ci nie mają żadnej rozsądnej alternatywy w poruszaniu się miedzy Wojnowem oraz centrum miasta.

czechofil



ilosc komentarzy: 2
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2017 - 02 - 22
     
   
lista pozostałych artykułów w dziale aktualności
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 28 |
  1. Fatalny wypadek rowerzystki na Św. Jadwigi
  2. Rowery w WBO 2016
  3. Północny przejazd pod Mostami Warszawskimi – super rowerowe ułatwienie, niestety z domieszką absurdu
  4. Mamy nowy kawałek fajnego asfaltu na Wybrzeżu Conrada Korzeniowskiego
  5. Rowerem ze Strachocina do centrum – wśród zieleni i bez korków
  6. NIK o budowie trasy rowerowej w Polsce Wschodniej ze środków UE
  7. Rowerem ku przygodzie - VII Wrocławskie Spotkanie Podróżników Rowerowych 12.12.2015
  8. Zgłaszajcie swoje relacje na VII Wrocławskie Spotkanie Podróżników Rowerowych
  9. Pozytywna korba rowerowa dla Ewy Wolak
  10. Jak mogą wyglądać ulice Wrocławia? Chcemy rewolucji!
  11. Od dziś (8.10.2015) mamy w Polsce nową rowerową rzeczywistość!
  12. Czego potrzeba, aby wzrosło bezpieczeństwo rowerzystów?
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa