link_mdr
aktualności
2015 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 29 |
  min min min min min min min min min min min min
12 września 2016

Północny przejazd pod Mostami Warszawskimi – super rowerowe ułatwienie, niestety z domieszką absurdu

Przejazd pod Mostami Warszawskimi stanowi wielkie i potrzebne ułatwienie dla rowerzystów. Standard inwestycji jest wysoki. Niestety, ta potencjalnie wzorcowa inwestycja zawiera też wady na tyle poważne, że cykliści korzystają z niej również w sposób niezaplanowany przez twórców.


Oddany w tym sezonie do użytku przejazd pod Mostami Warszawskimi i równoległym mostem kolejowym jest bardzo ważnym ułatwieniem dla rowerzystów poruszających się wzdłuż Odry po stronie północnej.
Ma istotne znaczenie zarówno dla codziennej komunikacji rowerem, jak i dla ruchu rekreacyjnego. Wykonany jest w standardzie - na pierwszy rzut oka - „holenderskim” i od początku istnienia generuje spory ruch na tej relacji. Wcześniej nieformalny przejazd tamtędy był możliwy, ale dostępny tylko dla sprawnych, odważnych i cierpliwych. Było wąsko, bardzo nierówno. Jechało się tempem ślimaka.
W tym kontekście teraz jest super, ale...
 

O ile środkowa część inwestycji może zasługiwać jedynie na pochwały, bo jest tam prawie idealnie równo i szeroko, o tyle znacznie gorzej wyglądają wjazdy na wał. Różnią się od siebie z sposób rażący!
Zjazd z wałów pod most od strony wschodniej jest bardzo, wręcz absurdalnie, długi i łagodny.

 


Zjazd po stronie zachodniej jest za to wąski i stromy.

 


Żeby wyjechać do góry, na rowerze bez przełożeń górskich, trzeba dobrze nacisnąć na pedały. Pomocna jest porowata nawierzchnia ścieżki, chodź nie wiadomo, czy nierówności są efektem zamierzonym, czy wynikają ze złego wykonania.
 


Trudno ten paradoks wytłumaczyć racjonalnie.  Gdyby inwestorowi chodziło o przyjazność inwestycji dla osób mniej sprawnych, to czemuż ten czynnik wzięty został pod uwagę tylko z na jednym podjeździe, a nie na obu?
 


Nawet gdyby rzeczywiście chodziło o „słabszych rowerzystów”, tylko „nie dało się” łagodnie wyprofilować podjazdów po obu stronach, to długość podjazdu wschodniego jest i tak mocno przesadzona. Spokojnie mógłby być połowę krótszy. Przesadna długość podjazdu niesie za sobą poważne konsekwencje.

Pomijając, że dodatkowe dziesiątki metrów podjazdu to dodatkowe koszty i zmarnowane publiczne środki - i tak stanowi on na tyle duże wydłużenie drogi do pokonania, że spora część rowerzystów nie korzysta z niego zgodnie założeniem.

Rowerzyści unikają uciążliwego nadkładania drogi jadąc skrótem bezpośrednio na wał lub z wału po trawie. Życie jest bezlitosne dla chybionych pomysłów projektantów!

Prowizorka działa - przynajmniej kiedy jest sucho - ale bezpieczna i wygodna nie jest. Czy na pewno o taki efekt chodzi w nowoczesnych inwestycjach za miliony złotych?
 


Co prawda istnieje powiedzenie, że symetria jest estetyką głupców, ale właśnie symetrii w tej inwestycji najbardziej brakuje.
Nie chodzi tu o estetykę, tylko funkcjonalność i gospodarność.
Niestety, chcąc uniknąć powtórek z wątpliwej „rozrywki” zmuszeni jesteśmy takie rzeczy publicznie piętnować. Przy odrobinie refleksji można by tu było uniknąć błędów i otrzymać wzorcowy projekt, którym można by się chwalić na całą Polskę.

 

Cezary Grochowski

Wrocławska Inicjatywa Rowerowa



ilosc komentarzy:
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2017 - 03 - 23
     
   
lista pozostałych artykułów w dziale aktualności
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 29 |
  1. VIII Wrocławskie Spotkanie Podróżników Rowerowych „Rowerem ku przygodzie”
  2. Fatalny wypadek rowerzystki na Św. Jadwigi
  3. Rowery w WBO 2016
  4. Północny przejazd pod Mostami Warszawskimi – super rowerowe ułatwienie, niestety z domieszką absurdu
  5. Mamy nowy kawałek fajnego asfaltu na Wybrzeżu Conrada Korzeniowskiego
  6. Rowerem ze Strachocina do centrum – wśród zieleni i bez korków
  7. NIK o budowie trasy rowerowej w Polsce Wschodniej ze środków UE
  8. Rowerem ku przygodzie - VII Wrocławskie Spotkanie Podróżników Rowerowych 12.12.2015
  9. Zgłaszajcie swoje relacje na VII Wrocławskie Spotkanie Podróżników Rowerowych
  10. Pozytywna korba rowerowa dla Ewy Wolak
  11. Jak mogą wyglądać ulice Wrocławia? Chcemy rewolucji!
  12. Od dziś (8.10.2015) mamy w Polsce nową rowerową rzeczywistość!
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa