link_mdr


doreta bez recepty
duomox bez recepty
izotek bez recepty

aktualności
2006 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 43 |
  min min min min min min min
13 lutego 2006

Popowicka, Górnicza i Wałbrzyska - nowe opinie do projektów

W ostatnich dwóch tygodniach zaopiniowaliśmy trzy projekty przebudowy dróg, gdzie planowana jest infrastruktura rowerowa. Wyniki naszej pracy odnośnie dwóch projektów znajdują się w odnośnikach:

ul. Wałbrzyska >> (projekt opiniowany po raz drugi)
ul. Górnicza >> (postulujemy drogę rowerową dwukierunkową)

Trzeci przypadek, ul. Popowicka jest na tyle poważny, aby zaprezentować go tutaj osobno. Robimy to ze względu na, naszym zdaniem, dość niepokojącą sytuację, którą kreśli dla rowerzystów obecny projekt. Niestety nie otrzymaliśmy projektu w wersji elektronicznej, stąd możemy zaprezentować jedynie fragmenty na nienajlepszej jakości zdjęciu. Projekt można oglądać osobiście na ul. Białoskórniczej 26 w siedzibie Dolnośląskiej Fundacji Ekorozwoju.



Projekt: Besko Pracownia Projektowa. Skrzyżowanie ulic Popowicka - Rysia:
Kolor żółty - chodniki
Kolor szary (północna strona ulicy) - ciąg pieszo-rowerowy
Kolor czarwony - zatoki autobusowe

Poniżej prezentujemy opinię do projektu, gdzie zawarte jest nasze stanowisko oraz propozycje zmian i ulepszeń:

Opinia do projektu przebudowy ulicy Popowickiej

Uprzejmie informujemy, iż przedstawiony nam w obecnej postaci projekt posiada bardzo poważną i daleko idącą generalną wadę w postaci braku zagwarantowania możliwości poruszania się rowerem po południowej stronie ulicy. Skutkiem tego jesteśmy zmuszeni do wyrażenia naszej negatywnej opinii o projekcie.

Uzasadnienie:

Trasa na ulicy Popowickiej została określona w Koncepcji tras rowerowych Wrocławia jako trasa główna. Wiąże się to nie tylko z podwyższonymi wymaganiami technicznymi dla takiej trasy, ale przede wszystkim z koniecznością specyficznego umiejscowienia ścieżki - po stronie południowej jezdni (decydujący jest układ osiedla, leżącego w całości po stronie południowej ulicy). Na konieczność takiego umiejscowienia ścieżki wpływa również układ ścieżek rowerowych już istniejących na tej trasie (na ul. Starogroblowej i Pilczyckiej - obie po stronie południowej).

Trasa główna po stronie południowej jest niezbędna z uwagi na rolę jaką pełni w systemie: zarówno jako droga tranzytowa, jak i lokalnie.
Co najważniejsze jednak: trasa na ulicy Popowickej pełni bardzo ważną rolę tranzytową dla Pilczyc, Kozanowa, Maślic, Pracz Odrzańskich i części Stabłowic.

Wart uwagi jest fakt, iż z wyżej wymienionych osiedli można dojechać do centrum de facto tylko dwiema ulicami; Legnicką i Popowicką. Istnienie trasy na Popowickiej jest zatem krytycznym czynnikiem dla komunikacji rowerowej.

Zarówno na ulicy Pilczyckiej (w Parku Zachodnim) jak i na ul. Starogroblowej trasy rowerowe są usytuowane po stronie południowej. Analizując podróż w kierunku centrum: projekt nakazuje dwukrotne przekraczanie osi ruchliwej Popowickiej oraz jazdę na odcinku prawie kilometra po wąskim chodniku. Uważamy, iż jest to daleko niesatysfakcjonujące rozwiązanie dla usprawniania i promowania zrównoważonej komunikacji we Wrocławiu.

Obecnie istniejący (a w proponowanym projekcie utrzymany) ciąg pieszo-rowerowy po stronie północnej nie może być w żadnym wypadku argumentem zwalniającym ze spełnienia wymagań co do wyżej wymienionej trasy. Proponowany ciąg jest bez wątpienia potrzebny, lecz zarówno przebieg jak i warunki jazdy nie służą sprawnej komunikacji rowerowej.

Brak zaprojektowania trasy po stronie południowej jest błędem, skutkującym:
- upośledzeniem komunikacji rowerowej z dzielnic Kozanów, Pilczyce, Maślice, Popowice w kierunku centrum miasta;
- zmuszaniem rowerzystów do zachowań niebezpiecznych, takich jak jazda po chodniku, bądź jazda po bardzo ruchliwej i niebezpiecznej jezdni (dotyczy to szczególnie rowerzystów z osiedla Popowice, którzy w proponowanej wersji projektu nie mają możliwości wjechania na projektowany ciąg pieszo-rowerowy po stronie północnej – zostają odcięci od systemu tras rowerowych);
- postawieniem pod znakiem zapytania sensu wypracowanej Koncepcji (jeżeli w tak oczywistych sytuacjach zapisy Koncepcji nie znajdują odzwierciedlenia w prowadzonej inwestycji).

Jednocześnie, będąc świadomi istniejących ograniczeń terenowych jesteśmy w stanie zaakceptować obniżenie standardów technicznych dla drogi głównej po stronie południowej – 2m szerokości zamiast przekroju 2,5m, o którym mówią Standardy dla systemu rowerowego Wrocławia. Ciąg po stronie północnej należy utrzymać.

Uwagi szczegółowe:

- zaprojektować przejazd przez ulicę Starograniczną przed wiaduktem kolejowym. Bez przejazdu rowerzysta nie będzie mógł włączyć się płynnie do ruchu na zasadach ogólnych;
- obecny przejazd rowerowy przez ulicę Popowicką w okolicy skrzyżowania z Niedźwiedzią pozwala na przedostanie się na druga stronę ulicy w jednym cyklu. Proponowane przeprojektowanie przejazdu i przejścia na zachodnią stronę skrzyżowania Niedźwiedziej i Popowickiej spowoduje konieczność przekraczania dwóch jezdni, co znacznie wpłynie na czas, bezpieczeństwo i komfort podróży na relacji wzdłuż Popowickiej;
- na odcinku pomiędzy ul. Niedźwiedzią a Białowieską po stronie południowej istnieje dostateczna rezerwa terenowa (najmniej 4-metrowa) na wydzielenie 2-kierunkowej drogi rowerowej o szer. 2m;
- na odcinku pomiędzy Białowieską a Rysią istnieje 4-metrowa rezerwa terenowa, która pozwala na wydzielenie dwukierunkowej drogi rowerowej o szer. 2m;
- na odcinku pomiędzy Białowieską a Rysią zaprojektować przejazd dla rowerów obok przejścia dla pieszych przez ulicę Popowicką;
- na odcinku pomiędzy Rysią a Bobrzą istnieje dostateczna rezerwa terenowa (najmniej 4-metrowa) na wydzielenie dwukierunkowej drogi rowerowej o szer. 2m;
- na odcinku pomiędzy ulicą Bobrzą a Wejherowską do celów szybkiego i bezpiecznego przejazdu dla rowerów proponujemy wykorzystać drogę obsługującą wzdłuż bloku. Jest to dogodny i już obecnie (bez udogodnień) wykorzystywany odcinek na trasie wzdłuż Popowickiej. Aby przebieg ten był w rzeczywistości udogodnieniem należy bezwzględnie przystosować wygodny i bezpieczny wjazd i wyjazd z tej drogi obsługującej (przy ulicy Bobrzej np. budując krótki łącznik między drogą obsługującą, a odcinkiem traktu między Bobrzą a skarpą z drzewami). W przeciwnym wypadku rowerzyści mogą chętniej korzystać z nowego chodnika kluczącego między drzewami;
- zaprojektować przejazdy przez wszystkie ulice po stronie południowej;
- po stronie północnej proponujemy dociągnąć wydzieloną drogę rowerową biegnącą od Wejherowskiej do skrzyżowania z chodnikiem biegnącym w stronę Hali Orbita (z zachowaniem odpowiedniej skrajni od skarpy – lica muru oporowego).

Z poważaniem
Radosław Lesisz
Jakub Damurski

*
Pismo z tą opinią zastało przekazane dziś do wiadomości Sławomirowi Najnigierowi podczas spotkania w Urzędzie Miejskim.



ilosc komentarzy:
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2024 - 05 - 05
     
   
lista pozostałych artykułów w dziale aktualności
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa