17 listopada 2006
Rowerowa Unia Aglomeracji GdańskiejGdańsk stawia na rowery: po mianowaniu w tym roku Antoniego Szczyta na pełnomocnika prezydenta d/s rowerowych, Gdańsk robi kolejny krok naprzód - zostało zawiązane porozumienie, które przewiduje powołanie zespołu zajmującego się komunikacją rowerową. A u nas? Postulat zatrudnienia człowieka do pełnienia funkcji "oficera rowerowego", złożony przez nas równo rok temu wrocławskiemu magistratowi >>, do dziś pozostaje bez echa. Czyżby miało się sprawdzić powiedzenie, że "Wrocław poddaje się ostatni" - dobrym praktykom? * * * za: www.gdansk.pl ROWEROWA UNIA AGLOMERACJI GDAŃSKIEJ Władze Gdańsk, Sopotu i Gdyni zawarły porozumienie w sprawie dalszego rozwoju komunikacji rowerowej na terenie Trójmiasta. Umowa zakłada taką rozbudowę dróg rowerowych, by ich długość wzrosła o 120 kilometrów w miastach partnerskich. Porozumienie podpisane przez Marcina Szpaka z Gdańska, Cezarego Jakubowskiego z Sopotu i Marka Stępę z Gdyni zakłada przygotowanie kompletnej dokumentacji niezbędnej do przygotowania projektu rozbudowy dróg rowerowych. Sygnatariusze porozumienia chcą wspólnie pracować nad standardami i normami dróg rowerowych, które powinny obowiązywać na terenie całego Trójmiasta. Porozumienie między miastami zakłada także przygotowanie wymaganych projektów budowlanych, wykonawczych lub przygotowanie programów funkcjonalno-użytkowych poszczególnych zadań inwestycyjnych. Projekt będzie realizowany ze środków finansowych poszczególnych gmin, a także zakłada przygotowanie i złożenie wniosku o dofinansowanie do Regionalnego Programu Operacyjnego. Udział finansowy miast został podzielony procentowo na podstawie łącznej długości dróg rowerowych planowanych do realizacji przez poszczególne gminy: Gdynia 25,9 %, Sopot 7% i Gdańsk 67,1 %. Rozwojem komunikacji rowerowej są także zainteresowane sąsiadujące z Gdańskiem gminy: Kolbudy, Żukowo, Pruszcz Gdański i miasto Pruszcz Gdański. Trwają prace nad porozumieniem o wspólnej budowie dróg rowerowych łączących Gdańsk z tymi gminami. Celem programu budowy dróg rowerowych w Gdańsku jest: - odpowiednio zaprojektowana gęsta sieć dróg rowerowych w całym mieście; - sieć dróg miejskich włączona w układ dróg rowerowych całej Aglomeracji; - układ sieci dróg rowerowych Aglomeracji połączonych z układem sieci dróg europejskich: R10 wokół Bałtyku - Baltic Sea Cycle Route (Hanza circuit) łącznie 7.930 km, R9 od Bałtyku do Adriatyku - Baltic Sea to Adratic Sea, Gdańsk-Pula łącznie 1.930 km. Piotr Piotrowski 85 km ścieżek rowerowych powstanie w Gdańsku, 37 km - w Gdyni, a 10 km w Sopocie. Ponad 130 kilometrów dróg rowerowych zamierzają wybudować trójmiejskie samorządy w ciągu najbliższych siedmiu lat. Przewiduje to porozumienie dotyczące rozwoju komunikacji rowerowej aglomeracji w latach 2007 - 2013. Wczoraj podpisali je wiceprezydenci: Gdańska - Marcin Szpak, Gdyni - Marek Stępa i Sopotu - Cezary Jakubowski. Porozumienie przewiduje m.in. powołanie tzw. zespołu metropolitalnego ds. komunikacji rowerowej. Funkcję koordynatora powierzono Antoniemu Szczytowi, zastępcy dyrektora Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Koszt przedsięwzięcia szanowany jest na około 100 mln złotych. Kwota ta obejmuje także budowę: parkingów, oznakowania, węzłów integrujących ten system transportu z koleją i autobusami oraz promocję rowerów, jako środka komunikacji. 75 procent powyższej sumy ma pochodzić z funduszy Unii Europejskiej. Wniosek o dofinansowanie będzie gotowy w połowie przyszłego roku. Na opracowanie dokumentacji trzeba wydać kilkaset tysięcy złotych - te z kolei będą pochodzić z budżetów miast. Najwięcej rowerowych uliczek powstanie w Gdańsku - 85 km, w Gdyni - 37 km, a w Sopocie - 10 km. - Trójmiejski system dróg rowerowych zostanie połączony z trasami tego typu w sąsiednich gminach - mówi dyrektor Antoni Szczyt. - Stanie się też elementem międzynarodowych dróg: R-9 - wiodącej wokół Bałtyku oraz R-10 - łączącej Gdańsk z południem Europy. Kazimierz Netka - Dziennik Bałtycki
|
|
|
|
|