Jak daleko nam do Holandii w zakresie rozwiązań dla infrastruktury rowerowej? Daleko. To oczywiste. Patrząc na najnowsze projekty i plany udogodnień dla rowerzystów, jakie tam powstają, odległość ta, niestety, zdaje się powiększać, nie kurczyć. A przecież i tak poprzeczka jest postawiona niezwykle wysoko, jeśli popatrzymy tylko na to co już istnieje...
Rondo na kładce
Na początku kwietnia bieżącego roku zapreznetowany został projekt ciekawej kładki pieszo-rowerowej w kształcie okręgu, która ma zawisnąć ponad ruchliwym skrzyżowaniem w Eindhoven.
Dzisiejsze jednopoziomowe rondo na skrzyżowaniu ulic Heerbaan / Noord-Brabantlaan / Heistraat / Meerenakkerweg w najbliższych latach będzie niewystarczające z uwagi na szybki rozwój przyległych terenów. Jednocześnie Eindhoven chce stworzyć z tego ważnego węzła drogowego symbol nawiązujący do hasła miasta:
Leading in technology. Dlatego też, skrzyżowanie w tym miejscu zostanie zbudowane w wykopie, nad któym zawiśnie pieszo-rowerowey mostek wantowy w kształcie okręgu, z 60-metrowym pylonem po środku.
Most autorstwa pracowni
ipv Delft ma wisieć na 24 linach przymocowanych do wewnętrznej strony kładki o szerokości 4,5 metra. Dokładnie sprecyzowane punkty ciężkości i mocowania want mają zapewnić odporność mostu na wibracje, możliwość zainstalowania na krawędzi sygnalizacji świetlnej dla aut, a specjalne oświetlenie architektoniczne ma sprawiać, iż z daleka mostek będzie zdawał się unosić w powietrzu. Dzięki temu budowla ta ma stać się nowym punktem odniesienia w mieście.
Na most będą prowadzić cztery wejścia, a dzięki umieszczeniu jezdni w wykopie ich nachylenie będzie sięgało zaledwie 3% - z mostu będą mogli bez przeszkód korzystać także rolkowcy i osoby na wózkach inwalidzkich. Budowa tego obiektu ma się rozpocząć w roku 2009.
Oświetlony, 60-metrony most pieszo-rowerowy będzie stanowił nowy symbol Eindhoven. Jak widać, nie tylko grające wodotryski, ale także bardziej utylitarne "pomniki" mogą tworzyć wizerunek miasta...
Ponad skrzyżowaniem poprowadzonym w wykopie zawiśnie na 24 linach kładka pieszo-rowerowa
Źródło:
fietsberaad.nl
Podniesione rondo
Okolice Eindhoven obfitują także w inne ciekawa rozwiązania skrzyżowań przyjaznych dla pieszych i rowerzystów. W satelickim osiedlu Veldhoven znajdujemy doskonały w swej prostocie przykład rozwiązania problemu kolizji ruchu rowerowego i samochodowego na rondzie -
bezpieczne i bezkolizyjne rondo podniesione (nie jest to co prawda rondo w rozumieniu organizacji ruchu - zainstalowano tu bowiem sygnalizację).
Tutaj, inaczej niż zwykło się projektować, tym razem to auta muszą zmienić poziom, a rowery i piesi poruszają się bez uciążliwego oczekiwania na przejściu, lub, co gorsza, pokonywania często stromych, wąskich, ciemnych i niebezpiecznych przejść podziemnych.
Rondo z pierwszeństwem dla rowerzystów
Enschede: w latach 80-tych ubiegłego wieku powstało tu nowe skrzyżowanie - "klasyczne" rondo, które dawało pierwszeństwo pojazdom znajdującycm się rondzie. Ten typ ronda dawał rowerzyście pierwszeństwo jedynie w wypadku pasa rowerowego znajdującego się na zewnętrznej krawędzi ronda, nie zaś w wypadku wydzielonych dróg rowerowych. Gmina Enschede postanowiła to zmienić - teraz rowerzyści na drodze rowerowej mają zawsze pierwszeństwo. (
źródło: fietsberaad.nl)
Na przestrzeni czterech lat wydarzyły się tu tylko 3 kolizje: 2 z rowerzystami nadjeżdżającymi z prawej (czyli jadącymi "pod prąd") i jeden ze skuterem
Z lewej nowe rondo, z prawej stare rondo z kanciatą drogą rowerową, bez pierwszeństwa przejazdu.
Rowerowe rondo
W mieście Lelystad, od października 2006 istnieje eksperymentalne rondo -
rondo rowerowe, na którym rowerzyści poruszają się pasem wymalowanym po środku jezdni. Dzięki takiemu zabiegowi, auta nie są w stanie wyprzedzać rowerzystów na rondzie, co likwiduje problem "martwego punktu" (w lusterku kierowcy) występujący w przypadku pasa rowerowego położonego przy zewnętrznej krawędzi ronda. (
źródło: fietsberaad.nl)
Tutaj wjazd na rondo odbywa się za pomocą pasów dla rowerów w jezdni
Tutaj wydzielona droga rowerowa stanowi jedno z ramion skrzyżowania (w tle)
"Uwaga: rondo rowerowe! Auta NIE obok, lecz przed lub za rowerzystą"
Rondo z odkrytym tunelem
Z kategorii dwupoziomowych skrzyżowań warto też zaprezentować rozwiązanie dla ruchliwego skrzyżowania poza terenem zabudowanym (gdzie cele podróży nie są rozmieszczone we wszystkich kierunkach). Niedaleko miejscowości Dronten zaprojektowano tunel dla rowerów pod rondem, w celu zapewnienia bezpiecznej drogi do szkoły. Dla zwiększenia bezpieczeństwa społecznego natomiast przejazd pod rondem pozostawiono odkryty. (
źródło: fietsberaad.nl)
>>> Więcej wiadomości z portalu fietsberaad.nl w naszym archiwum prasowym
Radek Lesisz