link_mdr


doreta bez recepty
duomox bez recepty
izotek bez recepty

aktualności
2008 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 103 |
  min min min min min min min min min min min min
05 listopada 2008

Słow kilka o parkingach Bike&Ride

W ostatnim wydaniu Gazety Polskiej ukazał się artykuł dotyczący projektu parkingów systemu Bike&Ride (więcej o tym co to jest B&R dowiesz się tutaj):


Cykliści zaparkują jak ludzie (5-11-2008) PGW


Za miesiąc przy dziesięciu największych przystankach we Wrocławiu staną wiaty dla rowerów.

To doskonała informacja dla wrocławskich rowerzystów, którzy nie boją się chłodniejszych dni. Za kilka tygodni wreszcie skorzystają z nowych parkingów rowerowych, które powstaną przy dziesięciu dużych przystankach komunikacji miejskiej. Przetarg na ich budowę już rozstrzygnięto i wykonawca ma je wybudować najpóźniej w grudniu.

Nie będą to jednak zwykłe stojaki na rowery, lecz zadaszone wiaty, które do tej pory można było oglądać na zdjęciach z Belgii czy Holandii. Będą ważną częścią przyszłego systemu, znanego na zachodzie Europy jako "Bike&Ride".

- Umożliwia on dojazd do centrum miasta z pominięciem korków - wyjaśnia Daniel Chojnacki, oficer rowerowy we wrocławskim urzędzie miejskim. - Drogę do pracy czy sklepu w centrum pokonamy dwoma środkami lokomocji. Do przystanku dojedziemy na rowerze, zostawimy go w wiacie i w dalszą część trasy ruszymy już komunikacją miejską - dodaje.

Wiaty nie będą strzeżone. Ale za to będziemy mieli pewność, że nasz jednoślad jest dobrze zapięty. A to dlatego, że stojaki rowerowe montowane pod wiatami będą miały kształt odwróconej litery U.
- Do takiego stojaka swobodnie można zapiąć ramę roweru, a to gwarancja, że nikt jej nie ukradnie - wyjaśnia Cezary Grochowski z Wrocławskiego Porozumienia Rowerowego. - Dotychczas większość stojaków w naszym mieście umożliwiała zapięcie roweru wyłącznie za jedno koło. To we Wrocławiu nie wystarcza, złodziej koło zostawi, a ukradnie całą resztę - dodaje.

Poza wiatami wrocławianie mogą się spodziewać wysypu niezadaszonych miejsc parkingowych. Stojaki na ponad 500 rowerów pojawią się jednak dopiero na przełomie marca i kwietnia przyszłego roku. Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta właśnie przygotowuje przetarg na ich budowę. Natomiast ze stojaków na 10-20 rowerów będzie można skorzystać między innymi przy siedzibach urzędów, bibliotek czy galeriach handlowych.

Nieco dłużej poczekamy jednak na zapowiadane przez magistrat wypożyczalnie miejskich rowerów. Pomysłodawcy chcą, by pierwszych sto jednośladów można było wypożyczać od przyszłorocznych wakacji. Docelowo we Wrocławiu miałoby się pojawić 1000 takich rowerów. Co ważne, urzędnicy planują, że pierwsze pół godziny jazdy będzie bezpłatne.

Pracownicy magistratu przyznają, że mimo nowych inwestycji cykliści wciąż będą mieli spore problemy w pobliżu Dworca Głównego PKP. A to dlatego, że nie dogadano się z kolejarzami co do lokalizacji przyszłych parkingów.

Za to już dziś bez problemu można parkować jednoślady w rejonie Politechniki Wrocławskiej. Uczelnia właśnie otworzyła największą we Wrocławiu i jedną z największych w Polsce zadaszonych rowerowni.
W podziemiach budynku C13 przy Wybrzeżu Wyspiańskiego 23-25 (tzw. serowiec) mieści się około 300 rowerów. Pomieszczenie jest otwarte nie tylko dla studentów. Politechnika nie ma nic przeciwko temu, by parkowali tam także wrocławianie niezwiązani z tą uczelnią.

Tutaj powstaną wiaty, każda na 30 rowerów

Pętle tramwajowe:
Park Południowy, Oporów, Księże Małe, ul. Osobowicka, Bartoszowice, Leśnica oraz Sępolno. Poza tym wiaty pojawią się przy pętli tramwajowo-autobusowej przy pl. Kromera oraz w pobliżu przystanków przesiadkowych, z których korzysta wielu wrocławian - przy pl. Grunwaldzkim oraz przy stacji Wrocław Nadodrze.

Jerzy Wójcik
http://polskatimes.pl/gazetawroclawska/fakty24/57987,cyklisci-zaparkuja-jak-ludzie,id,t.html


Warto może w tym miejscu przypomnieć losy tego pomysłu oraz dodać kilka słów uzupełnienia i komentarza.

Skąd taki pomysł?

Kwestia parkingów B&R, choć na zachodzie Europy obecna od lat, u nas zaistniała dopiero na początku 2006 roku. Napływające do nas prośby mieszkańców Leśnicy o pomoc w nakłonieniu miasta do budowy parkingu przy tamtejszej pętli tram&bus (gdzie ludzie od dawna stosują transport kombinowany przypinając się do pobliskich płotów) zainspirowały nas do zgłoszenia społecznego projektu (urzędnicy twierdzili wówczas, że nie mają na to pieniędzy) parkingu rowerowego w Leśnicy (którego autorem był obecny oficer rowerowy nota bene).

Niestety, ogłaszane przez miasto przetargi na parking w Leśnicy nie cieszyły się  zainteresowaniem wykonawców. Prawdopodobnie z uwagi na zbyt małą skalę zadania. Dopiero po ogłoszeniu przed 3 miesiącami przetargu na budowę 10 parkingów, znalazł się wykonawca (jeden).

27 lipca b.r. miasto ogłosiło przetarg na budowę 10 parkingów rowerowych we Wrocławiu wraz z opracowaniem dokumentacji projektowej w następujących lokalizacjach:

1.   Park Południowy – pętla tramwajowa
2.   Oporów – pętla tramwajowa
3.   Księże Małe – pętla tramwajowa
4.   ul. Osobowicka – pętla tramwajowa
5.   Bartoszowice – pętla tramwajowa
6.   Leśnica – pętla tramwajowa
7.   pl. Kromera – pętla tramwajowo-autobusowa
8.   pl. Grunwaldzki po południowej stronie – węzeł przesiadkowy
9.   Sępolno – pętla tramwajowa ul. Mickiewicza
10. Wrocław Nadodrze – rejon węzła przesiadkowego

Stało się to w efekcie naszego postulatu zgłoszonego we wrześniu 2007 roku.

Chcieliśmy dobrze, ale wyszło jak zawsze?

Jest to oczywiście powód do zadowolenia i pochwały. Niestety, pomimo, że użyto preferowanych stojaków (odwrócone "U", zamiast wyrwikółek) pomysł psuje wygląd i bezpieczeństwo tychże parkingów:

  • wiaty będą wewnątrz nieoświetlone,
  • wiaty będą nakryte blachą falistą (!),
  • ścianki boczne wiat będą wykonane z drewnianych listewek - będą zatem mocno ograniczały dostęp światła z zewnątrz

Trudno jest nam zgadnąć czym się kierował plastyk miejski wymyślając takie wytyczne oraz dobierając tak fatalnie materiały. O ile blacha falista i drewienka nie będą mocno razić na przykład na pętli przy Oporowie, czy przy Parku Południowym, to lokalizacja takiego, nie przymierzając "śmietnika" na Jądrze Reagana czy na odnowionym pl. Powstańców Wielkopolskich jest zupełną porażką estetyczną.

Co ciekawe, te same względy (estetyczne) nie pozwoliły na asfaltową nawierzchnię drogi rowerowej na Jądrze Reagana (które, jak  usłyszeliśmy od radnych, jest konstrukcyjnie zharmonizowaną całością).

Można się spodziewać, że w niektórych miejscach wiaty będą służyły jako ustronne latryny, a ich lekka drewniana konstrukcja szybko stanie się pożywką dla wandali. A tym samym cała idea parkingów może stracić na wartości...


Z prasy:

Szopka z parkingiem dla rowerów Bike&Ride



ilosc komentarzy:
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2024 - 04 - 26
 
Szkic wiaty
Tak ma wyglądać wrocławska wiata przykrywająca stojaki rowerowe przy punktach przesiadkowych
Parking B&R w Holandii
Szkoda, że nie możemy czerpać z gotowych wzorców - jasne i przestronne parkingi w Holandii
B&R nocą
A tak wygląda to w nocy - oświetlenie zapewnia bezpieczeństwo. W tle dodatkowo lockery - szafki na rowery
Antwerpia
Parking B&R przy stacji metra
Berlin
Parking B&R na peryferiach stolicy Niemiec. Przeźroczysty dach nawet w nocy przepuszcza światło z ulicznych latarni
Strasburg
Małe moduły parkingów B&R montowane są praktycznie przy każdym przystanku
 
   
lista pozostałych artykułów w dziale aktualności
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa