12 lutego 2009
Więcej ruchu pod prąd - interwencjeWięcej dobrych warunków poruszania się na rowerze we Wrocławiu, czyli interwencje i ich skutki. Poniżej nasze pismo z dnia 8 stycznia 2009 oraz efekty w galerii obok (na razie tylko Kopernika, ale Kuźnicza ma także być gotowa niedługo).
Wrocław, 08-01-2009
Urząd Miejski Wrocławia
50-032 Wrocław, ul.G.Zapolskiej 2/4
Dotyczy: warunków poruszania się na rowerze we Wrocławiu
Szanowni Państwo,
Zwracamy się z apelem o zmianę lub przywrócenie do stanu pierwotnego organizacji ruchu na ul. Kuźniczej, Słowackiego i Kopernika.
1. Na odcinku ul. Kuźniczej od ul. Uniwersyteckiej do pl. Uniwersyteckiego istniejące wyłączenie rowerów z zakazu jazdy w obu kierunkach funkcjonowało do końca roku 2005, kiedy to, na czas przebudowy ul. Grodzkiej, została zmieniona organizacja ruchu w tym rejonie. Po zakończeniu przebudowy ul. Grodzkiej nie przywrócono poprzedniego stanu do dziś (czyli przez ponad 2 lata). Prosimy o pełne uzasadnienie (nie) dokonania zmiany w organizacji ruchu w tym zakresie oraz przywrócenie stanu z jesieni roku 2005 – dopuszczenie ruchu rowerowego w obu kierunkach.
2. Wnosimy także o dopuszczenie ruchu rowerowego w obu kierunkach na ul. Kuźniczej na odcinku od ul. Uniwersyteckiej do ul. Nożowniczej – zarówno przekrój części jezdnej jak i natężenie ruchu jest takie samo jak na odcinku Kuźniczej od Nożowniczej do Kotlarskiej, gdzie ruchu rowerowy w obu kierunkach jest dopuszczony i z powodzeniem funkcjonuje.
3. Pragniemy także mocno wyrazić swój sprzeciw wobec zamknięcia dla ruchu rowerowego możliwości poruszania się w obu kierunkach na ul Kopernika oraz al. Słowackiego (od fosy do Bernardyńskiej) - kosztem powstających miejsc postojowych dla aut. W obu przypadkach nie zadbano o udrożnienie tych korytarzy dla ruchu rowerowego.
3.a. Al. Słowackiego pełni istotną rolę, z uwagi na bezpośredni dojazd do centrum prowadzący tą ulicą. W obecnej sytuacji (trwającej już ponad pół roku), rowerzyści nie mają możliwości legalnego dojazdu na przykład do północnego wejścia do Galerii Dominikańskiej, czy też przejazdu na relacji Słowackiego – Janickiego.
Uważamy, iż powiększenie przestrzeni parkingowej kosztem przestrzeni dla rowerów jest niedopuszczalne, zwłaszcza w świetle Polityki Transportowej miasta (centrum), istnienia i perspektywy budowy w tym rejonie wielkogabarytowych parkingów samochodowych oraz deklaracji władz miasta o przyjaznej polityce wobec ruchu rowerowego. Domagamy się udrożnienia rzeczonego odcinak dla ruchu rowerowego w obu kierunkach.
3.b. Ul. Kopernika także stanowi istotny element systemu tras rowerowych Wrocławia (zwłaszcza odcinek od ul. Dembowskiego do Mickiewicza). Uniemożliwienie przejazdu rowerem ul. Kopernika w obu kierunkach uważamy za bardzo złe posunięcie. Jednocześnie chcemy podkreślić, że ewentualna, alternatywna możliwość poruszania się na rowerze ścieżkami parkowymi w żadnym wypadku nie może rekompensować zablokowania ruchu po jezdni. Ścieżki parkowe są bowiem przede wszystkim strefą dla pieszych, a także nie są tak utwardzone i należycie utrzymywane (na przykład odśnieżane) jak jezdnia dla aut. Najwidoczniej zmieniając organizację ruchu nikt nie zadał sobie nawet pytania jak zorganizować ruch rowerowy w tym rejonie; na przykład, jak legalnie powinien poruszać się rowerzysta na relacji ul. Dembowskiego (zasady ogólne) – al. Dąbska (ciąg pieszo-rowerowy)?
Sprzeciwiając się zawłaszczania każdej wolnej od aut przestrzeni na potrzeby parkingowe, zwłaszcza w takim miejscu jak Park Szczytnicki, domagamy się wyłączenia ruchu rowerowego z nakazu jazdy tylko w jednym kierunku, na całej długości ul. Kopernika.
Z poważaniem
Radosław Lesisz
|