15 października 2010
Zgoda ponad podziałami: Polityka Rowerowa połączyła wrocławskich radnych14 października Rada Miejska Wrocławia jednogłośnie uchwaliła Politykę Rowerową! Wrocław posiadł tym samym strategiczny dokument, o który zabiegaliśmy od kilku lat. W imieniu Wrocławskich rowerzystów dziękujemy za nią Wrocławskim Radnym, Prezydentowi oraz wszystkim osobom, które w tworzeniu tego ważnego dokumentu wzięły udział!
Polityczne, jednogłośne TAK dla ruchu rowerowego to symboliczny gest, a zarazem kolejny punkt zaczepienia kwestii rowerowej w mainstreamowym dyskursie o przyszłości naszego miasta.
Jest to ważna chwila nie tylko dla nas - codziennych użytkowników rowerów, ale wszystkich mieszkańców Wrocławia. Duża ilość rowerów na ulicach, to nie tylko lepsze warunki życia i poprawa kondycji społeczeństwa, ale również większa mobilność mieszkańców i członkostwo w prestiżowym klubie nowoczesnych miast.
Polityka to efekt naszych wieloletnich starań i zabiegów. Udało się nam przekonać Prezydenta i władze miejskie do wyraźnej i zdecydowanej deklaracji politycznej oraz postawienia sobie jasnych i konkretnych celów - potrzebnych, aby uczynić Wrocław miastem naprawdę przyjaznym rowerowym. Obok powołania Oficera Rowerowego i reanimacji działalności Rady ds. Ruchu Rowerowego (wcześniej: Zespół ds. Ruchu Rowerowego), Polityka jest spełnieniem kolejnej z obietnic Prezydenta Dutkiewicza. Obietnic, które złożył publicznie na spotkaniu z organizacjami rowerowymi w sierpniu 2007 roku, po tym jak otrzymał od nas „Złoty Krawężnik”.
Dokument jest wspólnym dzieckiem Urzędu Miejskiego oraz organizacji wrocławskich – Polskiego Klubu Ekologicznego i Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej. Polityka jest wyrazem kompromisu pomiędzy naszymi oczekiwaniami, a wolą osób rządzących miastem (zatem jest z naszego punktu widzenia nie pozbawiona wad). Niemniej, jej realizacja daje realną szansę rozwoju ruchu rowerowego we Wrocławiu.
Najbardziej „konkretne” zapisy Polityki to poziom ruchu rowerowego, jaki Wrocław stawia sobie do osiągnięcia: w roku 2015 udziału rowerów w ruchu miejskim ma wynosić co najmniej 10%, a w 2020 minimum 15% wszystkich podróży niepieszych (obecnie poziom ten szacujemy na ok. 1-2%).
Cele te są bardzo ambitne z jednej strony, lecz całkiem realne do osiągnięcia z drugiej (niedalekie nam Drezno notuje dziś 16%). Żeby tak się jednak stało, należy potraktować deklaracje zawarte w Polityce Rowerowej uczciwie i z pełną świadomością konsekwencji.
Przekonamy się o tym już wkrótce, tzn. podczas tworzenia budżetu. Najlepszą dowodem szczerych intencji władz miasta będą finanse, który wkrótce zostaną przypisane na realizację założeń Polityki. Bo, żeby w ogóle marzyć o osiągnięciu celów, konieczne będzie znaczne zwiększenie budżetu dedykowanego na infrastrukturę rowerową (pisaliśmy o tym tutaj). Czy Prezydent i Władze Miasta będą na to gotowe? Przekonamy się wkrótce.
Z uwagi na okres przedwyborczy i kiepskie doświadczenia z realizacją Polityki Transportowej z 1999 roku, można mieć obawy co do intencji decydentów i przyszłości Polityki Rowerowej. Dlatego już dziś deklarujemy, iż zawsze będziemy gotowi współpracować i z całych sił wspierać Urząd w jej realizacji.
Wrocławska Inicjatywa Rowerowa
► Do ściągnięcia: Polityka Rowerowa Wrocławia.pdf
► Do przeczytania: Protokół z sesji Rady Miejskiej Wrocławia
► Doniesienia medialne: Gazeta Wyborcza, TuWroclaw.com
|