link_mdr


doreta bez recepty
duomox bez recepty
izotek bez recepty

aktualności
2010 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 108 |
  10. 109 - 115 |
  min min min min min min min min min min min min
28 lutego 2010

Gdańsk uczy się od Wrocławia, czy Wrocław nauczy się od Gdańska?

Wrocławski wyczyn w postaci montażu 570 stojaków rowerowych (największa jak dotąd tego typu akcja w Polsce) znajduje swoich naśladowców - w Gdańsku właśnie ogłoszono przetarg na pół tysiąca stojaków w kształcie odwróconego "U" (czytaj więcej).

Jak widać Gdańsk - najprężniej działające pod względem polityki rowerowej miasto w kraju (najlepszy udział społeczny, najwyższej jakości infrastruktura i największe nakłady na jej rozwój), potrafi uczyć się i od nas.

A czy Wrocław nauczy się czegoś od Gdańska? Równie niedawno ogłoszono w Gdańsku, że rusza projekt udostępniania dla rowerzystów ulic jednokierunkowych (w obu kierunkach), a także tych z zakazem wjazdu (czytaj więcej). Tym razem Gdańsk powołał się na przykład z Brukseli.

Na pierwszy rzut oka - żadna nowość, wszak we Wrocławiu mamy kilka ulic jednokierunkowych z dopuszczonym ruchem rowerowym w obu kierunkach. Lecz, gdy spojrzymy na daty, okaże się, że od bez mała 3 lat (z wyjątkiem ul. Kopernika - czytaj poniżej) nie powstała żadna nowa inwestycja na tym polu. Centrum ciągle jest nieprzejezdne dla rowerzysty, także poza Starym Miastem czekają na realizację proste usprawnienia: w postaci kontrapasów na Rybackiej, Komuny Paryskiej, Polaka, Racławickiej,... etc.

Dzieje się tak dlatego, że we wrocławskim magistracie zapanował strach przed stosowaniem tego typu ułatwień dla rowerzystów (nawet tych już wdrożonych np. na Kuźniczej, Ładnej, czy Jedności Narodowej). Strach ten paraliżuje urząd od długiego czasu, a wątpliwości osób decyzyjnych, co do legalności stosowania np. tabliczek T-22 ("nie dotyczy rowerów") pod znakiem B-2, oficer rozwiać nie może (a osobą decyzyjną nie jest). Co więcej, urzędnicy w panice cofają swoje wcześniejsze decyzje o usprawnieniu ruchu rowerowego:

1. Luty 2009: Kopernika dopuszczona dla rowerów w 2 kierunkach (montaż tablic T-22). Słowackiego i Kuźnicza bez echa.
2. Maj 2009: T-22 na Kopernika ściągnięte, a na Mickiewicza zostaje urządzony parking dla aut na drodze rowerowej.
3. Sierpień 2009: pismo o przywrócenie T-22 na Kopernika.
4. Wrzesień 2009: negatywna odpowiedź WIM-u na pismo w sprawie Kopernika.

Nie pomagają argumenty, że dopuszczenie ruchu rowerowego na ulicach jednokierunkowych jest możliwe: w Poznaniu, Krakowie, Warszawie, Toruniu, Radomiu, Tczewie..., a niebezpieczne sytuacje (na które powołuje się UM w sprawie Kopernika) są spowodowane nieprzestrzeganiem przez kierowców zakazów parkowania i ograniczenia prędkości.

Na wyobraźnię decydentów być może zatem podziała argument, że w Gdańsku (z którym prezydent Dutkiewicz chciałby stawać w konkury o palmę najbardziej przyjaznego miasta dla rowerów, hehe) jest to jednak możliwe - i to na skalę niespotykaną dotąd w Polsce.

Radek Lesisz

 


Centrum Gdańska: rowerem wjedziesz na każdą ulicę (19-02-2010) GW Gdańsk

W śródmieściu rewolucja: po ulicach jednokierunkowych rowerem będzie można jeździć pod prąd. Wjedziemy nim również tam, gdzie samochody w ogóle nie mają wstępu.

To kolejny element promowania roweru jako sposobu na codziennie poruszanie się po mieście. Gdańsk już teraz dysponuje największą i najbardziej spójną siecią ścieżek rowerowych w Polsce - łączą ze sobą większość dzielnic. Problemem pozostaje śródmieście - tu miejsca na ścieżki nie ma, bo ulice i chodniki są zbyt wąskie. Do tego wiele obszarów jest dla rowerów niedostępnych. Tam, gdzie obowiązuje zakaz ruchu samochodowego zwykle nie ma tabliczek "nie dotyczy rowerów". Jest też inna trudność - ulice jednokierunkowe.

- Teoretycznie najprostsza droga do centrum biegnie ścieżką rowerową pod kinem "Krewetka" - mówi Paweł Buszmen z Wrzeszcza. - Dojeżdżamy do budynku Prokuratury przy Podwalu Grodzkim, po czym trasa odbija w lewo i urywa się. Oczywistym wydaje się kontynuowanie jazdy po ul. Bielańskiej. Ale tam stoi "zakaz ruchu", z którego wyłączone są pojazdy prokuratury. Rowery już nie. Potem większość rowerzystów skręca w prawo w ul. Garncarską, w kierunku Targu Drzewnego, łamiąc, często nieświadomie, prawo, bo w ten sposób jadą pod prąd - opowiada nasz czytelnik. I przekonuje, że żaden z tych manewrów nie powoduje zagrożenia dla rowerzysty lub innych uczestników ruchu: - Tam jest na tyle szeroko, że samochód z rowerem bezpiecznie się miną.

Rozwiązaniem miały być tzw. kontrapasy, czyli wąskie pasy dla rowerów wymalowane na jezdni "pod prąd" głównego kierunku. Dzięki nim rowerzysta może jechać w obie strony: po jezdni razem z samochodami lub w przeciwną - kontrapasem. W zeszłym roku takie rozwiązanie pojawiło się na ul. Ogarnej i od razu zyskało popularność. W tym roku pojawią się kolejne. Według założeń gdańskiego oficera rowerowego Remigiusza Kitlińskiego (to urzędnik odpowiedzialny za rozwój ruchu rowerowego) kontrapasy powstaną na praktycznie wszystkich jednokierunkowych ulicach śródmieścia!

- Podczas konferencji Velo-city miałem okazję przetestować rozwiązania belgijskie. Tamtejszy kodeks drogowy przewiduje obligatoryjnie udostępnianie wszystkich ulic dla dwukierunkowego ruchu rowerów. Tylko w szczególnych przypadkach można odstąpić od tej zasady i wtedy wymaga to specjalnego oznakowania. Niestety, w Polsce jest odwrotnie - mówi Kitliński. - Ale Gdańsk idzie w ślady Belgów.

Równocześnie wszędzie, gdzie w centrum obowiązuje zakaz ruchu, dopuszczona zostanie komunikacja rowerowa. Wyjątkiem będzie ul. Długa, Długi Targ i Długie Pobrzeże.

Michał Tusk
Źródło


Gdańsk: 500 stojaków rowerowych stanie na ulicach miasta (25-02-2010) trojmiasto.pl

Do końca lipca przy gdańskich ulicach stanie 500 stojaków rowerowych. Każdy mieszkaniec może zamówić taki stojak i poprosić o zainstalowanie go we wskazanym miejscu.

Wygodne i powszechnie dostępne stojaki rowerowe są niezwykle istotnym elementem infrastruktury, ułatwiającym codzienne korzystanie z roweru. Najbardziej oczekiwane przez gdańskich rowerzystów, zadaszone, monitorowane parkingi rowerowe przy przystankach SKM powstaną w ramach projektu "Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013". Na realizację tej inwestycji będziemy musieli poczekać około 2-3 lat. Natomiast już w tym roku, w ramach projektu Civitas Mimosa, przy wszystkich wejściach na plażę, od Parku Brzeźnieńskiego po granicę z Sopotem, staną stojaki plażowe.

Akcja "Zamów stojak" ma być uzupełnieniem wymienionych powyżej działań. W jej pierwszym etapie, przy gdańskich ulicach zostanie zamontowanych 500 stojaków rowerowych. Zamówienie może złożyć każdy gdański rowerzysta wypełniając poniższy formularz. W zamówieniu należy możliwie dokładnie wskazać oczekiwaną lokalizację stojaków oraz ich ilość, która powinna odpowiadać liczbie potencjalnych użytkowników. Zamówienie stojaka nie gwarantuje jego montażu we wskazanej lokalizacji, z uwagi na techniczne i prawne uwarunkowania, jak np. własność gruntu. Stojaki będą montowane w pasach drogowych oraz na terenach należących do gminy miasta Gdańska. Nie przewiduje się montażu stojaków na terenach prywatnych.

Stojaki będą miały kształt odwróconej litery "U", który umożliwia wygodne oparcie i prawidłowe zapięcie roweru. Nie wszystkie stojaki znajdą się w zasięgu miejskiego monitoringu, dlatego warto stosować podstawowe zasady bezpiecznego przypinania rowerów. Najpewniejszym zapięciem rowerowym są tzw. U-locki, a największe bezpieczeństwo zapewniają atestowane wyroby renomowanych producentów. Wszelkiego rodzaju stalowe linki, ale również tzw. "kiełbasy" oraz łańcuchy i kłódki są zapięciami o stosunkowo niskiej skuteczności. Do stojaka należy obowiązkowo przypinać ramę roweru oraz przynajmniej jedno koło. - radzi Remigiusz Kitliński, gdański Oficer Rowerowy.

Chcesz zamówić stojak? Najpierw pobierz formularz, wypełnij go i do 21 marca wyślij na adres rowery@gdansk.gda.pl z dopiskiem w temacie "zamawiam stojak".

Remigiusz Kitliński - autor pracuje w Urzędzie Miasta w Gdańsku, odpowiada za rozwój komunikacji rowerowej w mieście. Na swoim rowerze przejechał ponad 70 tys. km. Jest autorem strony Rowerowa Rodzinka.

Portal regionalny trojmiasto.pl

spacer
Ja tak się zastanawiam, czy nie lepsze od tych stojaków byłyby szafki na rowery. Można by było wykupić abonament na taką szafkę w pobliżu miejsca pracy i się nie martwić o deszcz i złodziei.

HH2



ilosc komentarzy: 1
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2024 - 05 - 04
     
   
lista pozostałych artykułów w dziale aktualności
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 108 |
  10. 109 - 115 |
  1. Zapraszenie na 3,33(3) Alleycat 27.03.2010
  2. Relacja z konferencji "Rowerowa Polska - Rowerowa Europa"
  3. Zapraszenie na FIXMYRIDE + ŻMIGRODZKA velodrome 20-21.03
  4. Zaproszenie na spotkanie z uczestnikami wyprawy „Afryka Nowaka” - CK Zamek 21.03
  5. Zaproszenie na seminarium we Wrocławiu „Rowerowe Miasto" 25.03.2010
  6. Zaproszenie na konferencję "Rowerowa Polska - Rowerowa Europa", 16.03.2010, Warszawa
  7. Gdańsk uczy się od Wrocławia, czy Wrocław nauczy się od Gdańska?
  8. Zaproszenie na Good Bye Kozioł Alley - 21.02.2010
  9. Wyprawa rowerowa dookoła Polski – relacja
  10. Rowerowa rewolucja prosto z Wrocławia
  11. Uwagi do projektu zmiany Studium A.D. 2010
  12. Hotel rowerowy czyli wspominki z Zurychu
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa