link_mdr


doreta bez recepty
duomox bez recepty
izotek bez recepty

aktualności
2010 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 108 |
  10. 109 - 115 |
  min min min min min min min min min min min min
19 marca 2010

Relacja z konferencji "Rowerowa Polska - Rowerowa Europa"

Relacja z międzynarodowej konferencja "Rowerowa Polska - Rowerowa Europa. Korzyści ze współpracy społecznej podczas realizacji polityki transportowej w miastach

Ruch rowerowy może wreszcie liczyć na poparcie Parlamentu i Rządu RP - 16 marca br. w Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej doszło do spotkania większości najważniejszych osób zaangażowanych w tworzenie, realizację i wspieranie polityki rowerowej w naszym kraju. Konferencję, którą zorganizowana została przez Parlamentarną Grupę ds. Rozwoju Komunikacji i Turystyki Rowerowej wraz rowerzystami z sieci „Miasta dla Rowerów”, swoim honorowym patronatem objął Marszałek Sejmu RP Bronisław Komorowski. Była ona pierwszym tej rangi wydarzeniem poświęconym rozwojowi transportu rowerowego w Polsce!

Oprócz parlamentarzystów oraz działaczy organizacji rowerowych z całej Polski wzięli w niej udział urzędnicy Ministerstwa Infrastruktury, Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i samorządowcy największych polskich miast. Łącznie 87 osób. Osoby zajmujące się tworzeniem i realizacją polityki rowerowej miały zatem okazję wspólnego zastanowienia się wraz z rowerzystami - klientami ich działań, na tym, co zrobić, aby zwiększyć ruch rowerowy w Polsce. Niestety, jedynym reprezentantem Urzędu Miejskiego z Wrocławia był Daniel Chojancki, oficer rowerowy (osoba kompetentna lecz bez mocy decyzyjnych). W ostatniej chwili swój udział odwołała dyrektor departamentu Elżbieta Urbanek (dla przykładu Kraków reprezentował wiceprezydent Wiesław Starowicz).

Początek konferencji poświęcany został najważniejszemu tematowi bieżącemu jakim są buble w polskim prawie przeszkadzające rowerzystom oraz utrudniające budowę dróg rowerowych. Zaprezentowany został, będący tuż przed swoim pierwszym czytaniem (18 marca br.) poselski projekt zmiany ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, który dostosowuje polskie przepisy rowerowe do standardów europejskich i Konwencji Wiedeńskiej. Projekt jest obecnie najważniejszym wymiernym efektem dialogu pomiędzy posłami Parlamentarnej Grupy Rowerowej, Ministerstwem Infrastruktury oraz organizacjami pozarządowymi sieci „Miasta dla Rowerów” - co  niewątpliwie służyć może za modelowy przykład międzysektorowej współpracy mającej na celu ulepszanie przepisów prawnych.

Konieczność wprowadzenia zmian  prawnych potwierdziła też prezentacja dokonań zespołu rowerowego pracującego w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który również jest owocem tejże współpracy,. Zespół ten tworzą najlepsi w Polsce specjaliści od infrastruktury rowerowej będący jednocześnie działaczami organizacji rowerowych.

Dalszych argumentów na rzecz współpracy z rowerzystami podczas realizowania polityki rowerowej dostarczyły zgromadzonym przykłady Dobrej Praktyki z Niemiec – najbardziej zbliżonego do Polski kraju, gdzie zanotowano  w ostatnich latach największy postęp w zakresie użycia roweru jako powszechnego środka transportu w miastach. Prezencja Michaela Haase dotyczyła polityki rowerowej w na szczeblu krajowym, m.in. zmian w przepisach jakie zostały tam wprowadzone w 2009 roku. Efektem tej prezentacji była deklaracja Pana Ministra Radosława Stępnia o wdrożeniu w Polsce, sprawdzonego w Niemczech pomysłu ogólnokrajowej Akademii Rowerowej nastawionej na systematyczne podnoszenie wiedzy fachowców i wymianę doświadczeń pomiędzy samorządami.

Druga prezentacja z Niemiec (Sascha Baron) przybliżała pojęcie „uczestnictwa społecznego” i ukazywała praktyczne przykłady jego zastosowania na poziomie komunalnym. Wystąpienie to wzbudziło żywe zainteresowanie działaczy organizacji pozarządowych obecnych na sali.
   
Następnie przykłady udanej współpracy samorządu z organizacjami społecznymi rowerzystów podczas tworzenia i realizacji polityki transportowej, tym razem z naszego podwórka, zaprezentowali „oficerowie rowerowi” z Gdańska, Wrocławia i Warszawy - miast odnoszących, jak dotąd największe sukcesy w rozwoju ruchu rowerowego w naszym kraju.

„Pozytywny odbiór i olbrzymia frekwencja na naszej konferencji bardzo mnie ucieszyła. Potwierdziło się, że kierunek tego, co zaczęliśmy robić wspólnie z przedstawicielami „Miast dla Rowerów ”jest jak najbardziej właściwy i że coraz bliżej jest moment, w którym będziemy zbierać pierwsze owoce naszych działań”
– podsumowała wydarzenie założycielka parlamentarnej grupy rowerowej Poseł Ewa Wolak

Po co  konferencja?
Ruch rowerowy jest w Polsce wciąż ogromną niewykorzystaną ienergią wymaga wsparcia ze strony Państwa. Niestety jesteśmy jedynym z niewielu krajów nie posiadających krajowej polityki rowerowej. Jednocześnie mamy w Polsce najwięcej wypadków z udziałem rowerzystów przy  około 10-krotnie mniejszym ruchu rowerowym niż w krajach Europy Zachodniej. Polskie przepisy dotyczące ruchu rowerowego odbiegają od standardów europejskich. Około 80% budowanych dróg rowerowych nie spełnia tych standardów i nie jest żadnym ułatwieniem dla ruchu rowerowego. Oznacza to, że ich budowa nie była niczym innym, niż marnotrawieniem na ogromną skalę pieniędzy publicznych. Nie ma w naszym kraju fachowej wiedzy i istnieje duży opór mentalny wśród decydentów w stosunku do przejmowania sprawdzonych rozwiązań. Jednocześnie mamy w Polsce liczne grupy rowerzystów - aktywnych obywateli zabiegających często głośno o swoje prawa,  którzy nie rzadko odbierani są przez władze samorządowe jako zjawisko negatywne.

Organizatorzy: Wrocławska Inicjatywa Rowerowa (Miasta dla Rowerów), Parlamentarna Grupy ds. Rozwoju Komunikacji i Turystyki  Rowerowej.

Zobacz też: szczegółowy program konferencji oraz pliki prezentacji.

Relacje w mediach:
Polskie Radio, Eurofunds.org, Gazeta Wyborcza, Polska.pl

Konferencja organizowana w ramach projektu „Rowerowa sieć społecznego nadzoru polityki transportowej w polskich miastach” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Cezary Grochowski, Radek Lesisz

* * *

Konferencja organizowana został w ramach projektu „Rowerowa sieć społecznego nadzoru polityki transportowej w polskich miastach” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Człowiek - najlepsza inwestycja

  

Projekt wspierany przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej
Gefördert aus Mitteln der Stiftung für deutsch-polnische Zusammenarbeit 

Konferencja pod honorowym patronatem
Marszałka Sejmu RP Bronisława Komorowskiego



ilosc komentarzy:
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2024 - 05 - 04
 
Od lewej: Marcin Hyła, Cezary Grochowski, Ewa Wolak, Radosław Stępień, Remigiusz Kitliński
 
   
lista pozostałych artykułów w dziale aktualności
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 108 |
  10. 109 - 115 |
  1. Zapraszenie na 3,33(3) Alleycat 27.03.2010
  2. Relacja z konferencji "Rowerowa Polska - Rowerowa Europa"
  3. Zapraszenie na FIXMYRIDE + ŻMIGRODZKA velodrome 20-21.03
  4. Zaproszenie na spotkanie z uczestnikami wyprawy „Afryka Nowaka” - CK Zamek 21.03
  5. Zaproszenie na seminarium we Wrocławiu „Rowerowe Miasto" 25.03.2010
  6. Zaproszenie na konferencję "Rowerowa Polska - Rowerowa Europa", 16.03.2010, Warszawa
  7. Gdańsk uczy się od Wrocławia, czy Wrocław nauczy się od Gdańska?
  8. Zaproszenie na Good Bye Kozioł Alley - 21.02.2010
  9. Wyprawa rowerowa dookoła Polski – relacja
  10. Rowerowa rewolucja prosto z Wrocławia
  11. Uwagi do projektu zmiany Studium A.D. 2010
  12. Hotel rowerowy czyli wspominki z Zurychu
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa