link_mdr


doreta bez recepty
duomox bez recepty
izotek bez recepty

aktualności
2010 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 108 |
  10. 109 - 115 |
  min min min min min min min min min min min min
23 kwietnia 2010

Wizytacja krawężników

W ostatnią środę, 20 kwietnia wybraliśmy się wspólnie z oficerem rowerowym na wizję lokalną w celu oceny prac związanych z obniżaniem krawężników na wrocławskich drogach rowerowych (więcej o akcji tutaj).

Te niemające w kraju precedensu zlecenie ruszyło już w ubiegłym roku, a obecnie kontynuowane jest na głównych trasach rowerowych: Legnickiej, Powstańców Śląskich, Wyszyńskiego, Krzywoustego. Obniżenia wykonano także punktowo w kilku wskazanych miejscach (tutaj pełna lista).

Niestety, pomimo prowadzonych prac obniżania krawężników, równolegle prowadzone są prace fundujące kolejne wystające betonowe przeszkody: nagłośniony niedawno przypadek ul. Na Ostatnim Groszu, czy też świeżo wybudowane wystające krawężniki na placu Bema (choć w projekcie miało ich nie być). Jak widać w mieście prowadzona jest swoista polityka „zrównoważonego rozwoju” – skoro gdzieś obniżają krawężniki, to dla równowagi, gdzieś trzeba się postarać o nowe wystające. Dzięki temu firmy drogowe mają zapewnione zlecenia, podatnicy wydatki, a rowerzyści temat do utyskiwań (i materiał na odznaczenia dla prezydenta). 

Ponieważ znane są nam efekty likwidacji krawężników wzdłuż ciągów na ul. Legnickiej (pisaliśmy tutaj) oraz Powstańców Śląskich, wybraliśmy się sprawdzić, jak wyglądają prace na północy miasta: w ciągu ulic Wyszyńskiego, Krzywoustego i Jedności Narodowej.

Nasze spostrzeżenia pokontrolne są następujące:

  • niwelacja krawężników na trasach północnych wypada najgorzej spośród wszystkich sprawdzonych. Wynika to przede wszystkim z obranej technologii. Na przykład na skrzyżowaniu Jedności Narodowej i Wyszyńskiego z 14 krawężników jedynie przejazd po dwóch z nich nie powodował dyskomfortu;
  • technologia polegająca na frezowaniu (szlifowaniu ostrych krawędzi) wystających krawężników jest niewystarczająca. Prace polegające na niwelacji uskoków muszą likwidować uczucie uderzenia, jakie powoduje wystający krawężnik. W wypadku frezowania dyskomfort przejazdu przez wystający krawężnik nie znika. Co najwyżej odpada możliwość uszkodzenia obręczy koła;
  • najlepszą metodą (sprawdzoną np. na Legnickiej, ale także na skrzyżowaniu Krzywoustego i Brucknera) jest wyjmowanie w całości wystających krawężników wraz korektą przylegającej bezpośrednio nawierzchni;
  • nawet szlifowanie na całej szerokości krawężnika nie jest w stanie wyeliminować „podbicia” jakie powoduje najazd na krawężnik. Przypomnijmy: zgodnie ze Standardami prędkość projektowa na trasach głównych to 30 km/h;
  • frezowanie w zastosowanej technologii mocno psuje estetykę przestrzeni publicznej, w oczy rzucają się zwłaszcza „obgryzione” krawężniki granitowe (trudniejsze do obróbki niż betonowe). Wylewki betonowe dopełniają tylko ten obraz;
  • niedopuszczalne jest stosowanie wylewek cementowych, które są nietrwałe i szybko się wykruszają (można śmiało założyć, że nie przetrwają zimy). Wylewki te zostały zaobserwowane praktycznie na całej długości badanego odcinka;
  • niedopuszczalne jest także zastępowanie masy bitumicznej betonem, co zaobserwowano na ul. Krzywoustego. Na szczęście oficer czuwa i kontroluje – i niech ekipa o tym wie!;
  • obniżony przejazd przez wylot ul. Damrota / Wyszyńskiego musi zostać poszerzony; w obecnym stanie jest on za wąski na przejście oraz przejazd. Podejrzewamy, że wykonawca chciał uniknąć dodatkowych prac w postaci ruszania studzienki leżącej na trasie przejazdu;
  • detal, na który zwracaliśmy uwagę ("niwelacja najlepiej aby nie kończyła się na krawędzi drogi rowerowej, ale obejmowała także ok. 20 cm skrajni – takie wykonanie pozwoli na płynne włączanie się i zjazd na jezdnię z drogi rowerowej na przejazdach ...") w wielu miejscach niestety nie został zastosowany;
  • z satysfakcją i uznaniem odnotowaliśmy fakt widocznego oznaczenia miejsca prowadzonych prac.

Nasz wniosek: wszystkie frezowane krawężniki należy wkopać „na zero”, beton zastąpić asfaltem, a także dokończyć prace w paru miejscach.

Przy okazji wspólnej wizyty gospodarskiej z oficerem, nie udało się uniknąć wytykania po drodze całej masy innych niż uskoki inżynieryjnych idiotyzmów i zagrożeń dla rowerzystów (oraz pieszych), m.in.;

  • całej gamy znaków wiszących poniżej minimalnej skrajni pionowej i zdrowego rozsądku;
  • barierek zawężających obszary akumulacji przed skrzyżowaniami i stojących za blisko krawędzi drogi rowerowej (skrzyżowanie Jedności z Wyszyńskiego oraz inne);
  • nielegalnie parkujących aut, w miejscach które były wielokrotnie zgłaszane do wysłupkowania (ciąg pieszo-rowerowy na Wyszyńskiego). Zwróciliśmy także uwagę na lokalną inicjatywę na ul. Ustronie, gdzie wyciągnięto słupki, aby mogły parkować na chodniku auta;
  • „klasyczne” zakończenia drogi rowerowej na ul. Poprzecznej (inwestycji nieopiniowana),
  • krzaków wystających na drogi dla rowerów (przy starym browarze i Słowiańskiej);
  • pomysłowego zlokalizowania przycisku wzbudzającego sygnalizację na przejeździe przez ul. Jedności Narodowej (trzeba sięgać „od tyłu”);
  • nieprzyjaznej dla rowerzystów sygnalizacji świetlnej;
  • braku przejazdu przez wyjazd z osiedla przy Krzywoustego / Czajkowskiego, gdzie formalnie rowerzyści powinni przeprowadzać rowery… po pasach. Sprawa zgłaszana była lata temu.

Oczywiście obecna niwelacja uskoków powodujących nieprzyjemne wstrząsy i uszkodzenia roweru, jest kroplą w morzu potrzeb. Dlatego też sekcja rowerowa przymierza się do kolejnej tury – na nasz adres bądź oficera można przysyłać propozycje (koniecznie wraz ze zdjęciem i dokładną lokalizacją! – inaczej wniosek będzie niekompletny), gdzie należałoby zlikwidować wystające krawężniki w dalszej kolejności.

Radek Lesisz

spacer
a Rakowska?
Chciałbym uprzejmie zwrócić uwagę, iż panowie obniżający nieudolnie krawężniki na drogach rowerowych wzdłuż ulicy B. Krzywoustego zapomnieli o tych na rogu w/w i Rakowskiej! A jak mnie wzrok nie myli są oznaczone do obniżenia zieloną, jaskrawą farbą!!!

rowerowy

przepraszam bardzo za błąd, który się wkradł - oczywiście chodzi o ulicę Rakową :)

rowerowy

organizacja prac
Prosiłbym o wpłynięcie na odpowiedzialnych za organizację robót, aby ich wykonywanie było mniej uciążliwe dla rowerzystów. Zamyka i rozkopuje się kilka kolejnych przejazdów nawet na kilka dni. Wczoraj, mimo pięknej pogody, przed godziną 16 nie było na skrzyżowaniu Jedności i Wyszyńskiego żadnego robotnika. Czy nie mozna wykonywać na raz mniej, ale szybciej i lepiej, bez pozostawiania robót na dzień następny?

MaciekS

@ rowerowy
Wylot z Rakowej jak widac na zal. foto jest faktycznie do zrobienia a skoro jest osperjowany, znaczy ekipa tam bedzie wchodzic. Na Rakowej jest rowniez do zrobienia przejazd (malowanka). Dzieki za czujnosc!

radek

@ radek
Wiem, że osprejowany jest wylot z Rakowej i dlatego też piszę/pisałem. Wszystkie okoliczne krawężniki mniej lub bardziej poobniżane, a ten jakby zostawiony. Roboty posuwają się w stronę Kromera, więc trochę wydawało mi się dziwne zostawianie jednego fragmentu, ale może przedwcześnie podnoszę alarm. Może to swoista wisienka na torcie =)

rowerowy

poprawki
dzisiaj 28.04 przejeżdżałem przez skrzyżowanie Jedności i Wyszyńskiego i poczułem, że uwagi z wizytacji zostały uwzględnione, krawężniki zostały zarówno obniżone jak i odpowiednio zeszlifowane, jedzie się gładko

brockauer

Wyszyńskiego
Czy przejazd przez Damrota zostanie wymalowany, czy pozostanie tak jak jest? No i czy pojawi się jakiś przejazd przez Prusa, żeby można zjechać potem w Sępa-Szarzyńskiego. O parkowaniu na skrzyżowaniu Sępa-Sienkiewicza nie wspomnę. No i potrzebne słupki na części pieszo rowerowej na Wyszyńskiego.

simon921

@simon921
Damrota-taki padl postulat, czy zrobia to pyt, do oficera. Natomiast Prusa szczerze nie wiem czy jest planowane - tam bardziej przydaloby sie obnizenie na wylocie S-S i podlaczenie do ddr na Prusa na zasadzie 4 wylotu skrzyzowania.

radek

Do oficera
Panie Oficerze, skoro wie już Pan o tylu błędach, to co Pan z nimi zrobi dalej? Czy to wszystko będzie poprawione? Kiedy? To są podstawowe pytania :) Pozdrowienia, Tomek

Tomek rowerzysta

Karmelkowa
Na ulicy Karmelkowej jest naprawdę niezła ścieżka rowerowa i jeżdżę po niej chętnie. Jedyny problem to koszmarne krawężniki, a właściwie zupełnie niezrozumiałe dla mnie "obniżenia" pomiędzy krawężnikiem ,a ulicą (przy Wiejskiej, a także przy Kupieckiej). Nawet jadąc rowerem górskim odczuwa się duży dyskomfort. A wystarczyłoby trochę poprawić i byłoby świetnie.

wrocławianin

Po poprawce nadal bubel
Po poprawkach polegających na wylaniu asfaltu , oblano smolą brzegi takiej łatki. W upalne dni ta smoła się roztapia. Dzisiaj było około 30 stopni C i bez trudu zostawiłem ślad mojego bieżnika na tej smole. Wykonawca użył złego materiału, na szlakach samochodowych taka "smoła" wytrzymuje dużo wyższe temperatury. Chciałbym zwrócić na fakt, iż te fragmenty smoły są zaraz przy przejazdach rowerowych i innych miejscach o zwiększonym niebezpieczeństwie. W tych miejscach następuje dohamowanie lub całkowite zatrzymanie pojazdu. Mi się bez trudu udało zblokować przednie koło na tej lepkiej mazi - wprost zdarłem ją z drogi rowerowej. PS. Cieszy mnie , że większość odcisków opon była miejsko - szosowych, a nie terenowych (rowery górskie).

odciskający smołę

Czy obniżanie krawężników jest aż tak skomplikowane?
Dlaczego na ulicy Rakowej od tygodnia przejazd jest rozgrzebany? Od kilku dni nie widziałam tam żadnych robotników. Czy to jest kwestia lenistwa i typowo polskiej roboty czy są problemy z położeniem kostki(bo krawężnik jest już obniżony)? Pytam z ciekawości, bo zastanawia mnie jak długo można pracować nad dwoma krawężnikami?

Superbikewoman



ilosc komentarzy: 12
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2024 - 04 - 25
 
Wylewki betonowe są nietrwałe - szybko się wykruszą
Takie frezowanie krawędzi nie likwiduje dostatecznie różnic wysokości i jest nieestetyczne
Taka wylewka też mocno psuje przestrzeń publiczną
Wesoła twórczość drogowców może skończyć się nieciekawie (to jest ciąg pieszo-rowerowy!)
Wylot ul. Damrota - za wąskie obniżenie
Oznakowane miejsce prowadzenia prac
I tu też znaki
Ku przestrodze
A jak rowerzysta ma wciskać guzik?
Klasyk - zakończenie ścieżki na Poprzecznej
 
   
lista pozostałych artykułów w dziale aktualności
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 108 |
  10. 109 - 115 |
  1. Wyjazd studyjny 16-22.05.2010 Niemcy, Holandia
  2. Czy wypożyczalnia rowerów miejskich ruszy na wiosnę 2011?
  3. Propozycje na drugie spotkanie Rady
  4. Potrzeba 10 baniek na rowery, czyli ponad setka meili z apelem do Radnych w ramach naszej akcji
  5. Zaproszenie na SPLOT i "Zimę na dwóch kółkach" - na Szewskiej 18/12 (sobota)
  6. Wyślij apel do Radych Miasta w spawie zwiększenia budżetu na rowery!
  7. Apel WIR-u do Radnych: Wrocławia nie stać, żeby obcinać budżet na rowery!
  8. Siedem bram do Starego Miasta - omówienie przetargu na projekt
  9. Interwencja obywatelska w sprawie składowania śniegu i parkowania pojazdów
  10. Obniżanie krawężników vol.2 - drugi przetarg rozstrzygnięty
  11. Zaproszenie na III rocznicowego ALLEY'A - 4.12.2010 (sobota)
  12. Zaproszenie na warsztat: Samochód, rower i tramwaj: co możemy zrobić, by je pogodzić? 6.12.2010
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa