link_mdr


doreta bez recepty
duomox bez recepty
izotek bez recepty

aktualności
2011 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 108 |
  10. 109 - 120 |
  11. 121 - 121 |
  min min min min min min min min min min min min
25 lutego 2011

Polscy rowerzyści dołączyli do Europy! 25 lutego dniem Polskiego Rowerzysty!

Właśnie dziś - 25.02.2011, Sejm RP przyjął ustawę o zmianie ustawy Prawo o Ruchu Drogowym regulującą sprawy dotyczące ruchu rowerowego - druk 2771. Uchwalenie pro rowerowych zmian ustawy Prawo o Ruchu Drogowym jest dla historycznym momentem dla wszystkich polskich rowerzystów. Wreszcie, zgodnie z postulatami środowisk rowerowych polskie przepisy dotyczące ruchu rowerowego stają się zgodne z europejskimi standardami. Wreszcie polski rowerzysta będzie posiadał prawa, jakim cieszą się od lat rowerzyści krajów Unii Europejskiej.

Zmiany były ogromnie ważne zwarzywszy na smutny fakt, że Polska była do tej pory krajem najwyższego ryzyka dla rowerzystów w Unii Europejskiej, a ilość zabitych rowerzystów na polskich drogach była 4 krotnie* wyższa niż średnia w Unii Europejskiej. Oparcie przepisów na dobrze wypróbowanych i sprawdzonych europejskich wzorcach bazujących na fundamentalnej zasadzie szczególnej ochrony najsłabszych uczestników ruchu ułatwi znacząco właściwe szkolnie polskich kierowców i kształtowanie u nich bezpiecznych zachowań i nawyków.

Dotychczasowe przepisy nie dość, że były niezgodne z ratyfikowaną przez Polskę w 1988 roku Konwencją Wiedeńską o ruchu drogowym, to  utrudniały lub wręcz uniemożliwiały budowę bezpiecznej i wygodnej infrastruktury rowerowej. Najlepsze i sprawdzone rozwiązania techniczne były do tej pory w Polsce, bardzo często niezgodne z przepisami, które miały swój rodowód jeszcze z PRL-u.

Zmiana Ustawy to tylko początek drogi do rowerowej normalności. Ustawę czeka jeszcze głosowanie w Senacie, a w ślad za nią muszą iść zmiany we wszystkich powiązanych z Ustawą rozporządzeniach.

Jako wrocławscy rowerzyści możemy mieć z tego faktu dodatkową satysfakcję. Inicjatywa rowerowych zmian w ustawie wyszła bowiem z Wrocławia. Promotorką poselskiego projektu jest wrocławska Posłanka na Sejm Ewa Wolak z Platformy Obywatelskiej. Dzięki jej zaangażowaniu udało się w prowadzić w życie postulaty nasze wieloletnie postulaty. Projekt ustawy powstał w ścisłej wspólpracy ze środowiskiem organizacji rowerowych sieci „Miasta dla Rowerów”. Dziękujemy Ci Ewo! Wielki Szacun!


Wprowadzone zmiany

Jedną z najważniejszych zmian jest jednoznaczne określenie pierwszeństwa rowerzystów jadących drogą rowerową wzdłuż drogi głównej nad samochodami skręcającymi w drogi podporządkowane oraz z nich wyjeżdżającymi. Niejednoznaczność i nieintuicyjność  przepisów w tym zakresie, była dotychczas Polska powodem bardzo wielu niebezpiecznych kolizji i bardzo utrudniała orzekanie winy, gdy do nich doszło.

Ustawa porządkuje również podstawowe definicje, takich jak: "rower", "droga rowerowa", czy "wózek rowerowy" - czyli pojazd o szerokości powyżej 0,9 metra służący do przewozu osób i rzeczy.

Ustawa wprowadza też ważne, niezdefiniowane dotąd pojęcia, jak np.: "pas ruchu dla rowerów" - czyli oznakowana część jezdni przeznaczonej dla rowerzystów, czy "śluza rowerowa" - czyli oznakowane miejsce na jezdni przed skrzyżowaniem (przed samochodami) służące rowerzystom do bezpiecznego oczekiwania na możliwość skrętu w lewo lub kontynuacji jazdy.

Dzięki nowelizacji usunięty zostaje absurdalny zakaz przewożenia dzieci w specjalnie przeznaczonej do tego przyczepce rowerowej, niepotrzebny zakaz jazdy rowerzystów parami, gdy nie przeszkadzają oni innym użytkownikom drogi (uniemożliwiający np. treningi kolarskie, czy opiekę nad dzieckiem uczącym się jeździć).

Zmiana ustawy wprowadza również udogodnienia takie jak:

  • zezwolenie na korzystanie z chodnika przez rowerzystów w przypadku złych warunków pogodowych (śnieżyca, ulewa, czy silna mgła);
  • zezwolenie na wyprzedzanie wolno jadących pojazdów z prawej strony, co jest podwszechnie praktykowane podczas poruszania się w korkach ulicznych;
  • zezwolenie na jazdę rowerem środkiem pasa tuż przed skrzyżowaniem - w celu uniemożliwienia wyprzedzania rowerzysty przez samochody na skrzyżowaniu;
  • rowerzysta nie będzie musiał już zatrzymywać się ani opuszczać jezdni "aby umożliwić wyprzedzanie" (tak, był taki absurdalny przepis!)


Cezary Grochowski


* - Średnio rocznie na polskich drogach ginie 500 użytkowników rowerów, a ponad 5000 zostaje rannych. Prawie 16 zabitych (15,8) rowerzystów na milion mieszkańców rocznie (CARE/Eurostat 2005) to niechlubny rekord Unii Europejskiej. Średnio w UE ten wskaźnik jest czterokrotnie mniejszy – wynosi zaledwie 4 zabitych na milion mieszkańców rocznie.

Wyniki głosowania w Sejmie nad zmianą ustawy tutaj.

Pełen stenogram z posiedzenia Sejmu 25.02.2011 tutaj.


Tak jak spekulowaliśmy niedawno, pomimo całej masy przeróżnych problemów po drodze (między innymi w Komisji Infrastruktury, która jeszcze na przedostatnim posiedzeniu 02.02.2011 była przeciwna zmianie kontrowersyjnego art. 33 ust. 4 PoRD), szczęśliwie udało się podczas drugiego czytania w Sejmie wprowadzić do noweli poprawki eliminujące niezgodność polskiego prawa z Konwencją Wiedeńską.

Drugie czytanie odbyło się przed dwoma dniami (23.02.2011) - tutaj jest pełen tekst stenogramu (pdf). Podczas posiedzenia głos zabrali wszyscy przedstawiciele partii po polskim Sejmie. Na szczególną uwagę zasługują wystąpienia Ewy Wolak oraz Radosława Stępnia - czapki z głów, gdy słyszymy takie słowa z ust ministra!

Aby ułatwić lekturę interesujących nas ustępów dotyczących dyskusji nad zmianami rowerowymi podczas drugiego czytania, odsyłamy na stronę Zielonego Mazowsza.

 

Radek Lesisz

 

 

spacer
Gratulacje i podziękowania
Serdeczne podziękowania dla pani poseł Ewy Wolak i grupy parlamentarnej pracującej nad poprawą bezpieczeństwa rowerzystów.Mam tę satysfakcję, że już ponad 3 lata temu zgłaszałem pani poseł swoje sugestie dotyczące zmian w prawie w tym i w PoRD. Chyba znam się na ludziach bo często lokuję nadzieję we właściwych osobach. Zatem mam podwójną satysfakcję. Skoro "da się" to dostajemy powera aby zmieniać rzeczywistość, która nas otacza. Zatem wielkie dzięki za motywację do działania.

benek

grats
Gratulacje i podziękowania najlepiej wysyłać osobiście na adres Pani Poseł :)

radek

tylko jedna zmiana zwieksza bezpieczeństwo...
Ta o legalnej jeździe środkiem pasa, przed skrzyżowaniem. Zgoda na wyprzedzanie z prawej strony (jak i takie postepowanie ) mimo, że nagminne jest niebezpieczne i w większości wypadków głupie. O wiele ważniejsze byłoby doprecyzowanie statusu kontrpasów na jezdzniach jednokierunkowych...

Paweł

wyprzedzanie z prawej
Paweł, mam wątpliwości czy poruszasz się rowerem po ulicach zatłoczonych miast. Nie jest ani głupie, ani bardziej niebezpieczne niż choćby poruszanie się środkiem pasa czy w ogóle poruszanie się jezdnią. Tym bardziej, że stosowane w krajach, w których rowerzysta nie jest intruzem. A że jest frustrujące dla stojących w korku blachosmrodziarzy, to ich problem.

Roman

hmmm
http://orka.sejm.gov.pl/SQL.nsf/glosowania?OpenAgent&6&85&29

Gość



ilosc komentarzy: 5
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2024 - 04 - 27
     
   
lista pozostałych artykułów w dziale aktualności
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 108 |
  10. 109 - 120 |
  11. 121 - 121 |
  1. Relacja z konferencji "Vélorution - wielka rowerolucja francuska"
  2. Rusza nabór do akcji „PEDAŁUJESZ - POMAGASZ” Grupy Zdrowy Rower
  3. Relacja z debaty o wrocławskim rowerze miejskim
  4. Aplikacji Wrocławia o tytuł ESK 2016 a rowery
  5. Polscy rowerzyści dołączyli do Europy! 25 lutego dniem Polskiego Rowerzysty!
  6. Urzędnicy pojadą do Kopenhagi - zamiast prezydenta. Zapis wykładu Jana Gehla w sali sesyjnej RM (21.10.2010)
  7. Posła Arkadiusza Litwińskiego cięta riposta dla lobbysty kaskowego
  8. 2700 km z Alaski do Argentyny na rowerach z odzysku
  9. Zaproszenie na konferencję "Vélorution - wielka rowerolucja francuska" - 2 marca 2011, 11:00, Rynek 13
  10. Zaproszenie na warsztat "Zasady tworzenia dobrej infrastruktury rowerowej w mieście": 28.02.2011, 10:00, NOT
  11. Zaproszenie na Rozmowy Cykliczne: debatę o Wrocławskich Rowerach Miejskich - 22.02.2011, 17:30, Łokietka 5
  12. Masz zbędny rower? Oddaj go do domu dziecka
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa