Robotniczą pod prąd, czyli o tym jak powstał pomysł kontrapasa na odcinku ulicy Robotniczej (Wagonowa-Fabryczna) i jakie są tego skutki.
Będzie też o tym jak wygląda poziom kumacji znaków drogowych wśród kierowców i rowerzystów, a także kilka filmików sytuacyjno-edukacyjno-poglądowych.
Po niedawnej relacji z kontrapasów w centrum tym razem przenosimy się poza ścisłe centrum: pokazujemy nowinki na trasie z Nowego Dworu i instruktaż jak z nich korzystać.
Pomysł na udrożnienie dla ruchu rowerowego jednokierunkowego odcinka ulicy Robotniczej był równie przypadkowy, co oczywisty. Oczywisty, bo wiedzie tędy główna trasa z Nowego Dworu. Przypadkowy, bo padł w trakcie jednej z dyskusji na liście mailingowej wrocławskich rowerzystów <rowerzysci>.
2010/11/29 Michał napisał:
[...] i jeszcze propozycja kontrapasu bardzo potrzebnego na zachodzie Wrocławia.
Proponuje ułatwić dojazd z ul Robotniczej do dalszej części ul. Strzegomskiej, poprzez budowę przejazdu rowerowego na skrzyżowaniu z ul. Wagonowa i wyznaczenie kontrapasu na ul. Robotniczej, na odcinku Wagonowa - łącznik Robotnicza - Strzegomska przy Millenium Tower [...]
Propozycja została nader szybko podchwycona przez Sekcję Rowerową UM (obecną na liście) i o dziwo, w mieście wiecznego i nieprzemijalnego niedasizmu, w ciągu pół roku kontrapas został zaprojektowany, zatwierdzony i wykonany.
Plan sytuacyjny
Kontrapas stanowi uzupełnienie i przedłużenie drogi dla pieszych i rowerów w ciągu ulic Strzegomska - Robotnicza, na odcinku pomiędzy Gądowianką a ul. Wagonową. Wraz z przejazdem dla rowerzystów poprzez ul. Wagonową, stanowi szybkie i bezpośrednie połączenie tego ciągu z ul. Strzegomską w kierunku pl. Strzegomskiego i Legnickiej. Umożliwia również szybki przejazd ul. Robotniczą, zamiast objazdu przez Wagonową i Fabryczną.
Rozwiązanie to jest wprost nieocenione. Ul. Robotnicza na odcinku pomiędzy Fabryczną, a Wagonową jest jednokierunkowa, zatem do tej pory nie było żadnej legalnej możliwości szybkiego przejazdu do Strzegomskiej. Jedyna droga prowadziła objazdami (przez Wagonową, Fabryczną, Robotniczą i Śrutową), nader niewygodnymi przy dojazdach w kierunku ul. Zachodniej, czy choćby do pobliskiej stacji kolejowej Wrocław Mikołajów. A to skutkowało mało bezpiecznym wykorzystywaniem przez rowerzystów chodników na przejeździe kolejowym i Robotniczej, oraz przejeżdżaniem przez przejścia dla pieszych na Wagonowej i za przejazdem kolejowym w rejonie przystanku autobusowego.
Nowa organizacja ruchu
Po pierwsze, wytyczony i oznakowany został przejazd dla rowerzystów przez ul. Wagonową, jako przedłużenie drogi dla pieszych i rowerów:
Po drugie, bezpośrednio za przejazdem wydzielono z jezdni dwukierunkowy pas rowerowy, umożliwiający kontynuację dalszej jazdy kontrapasem w ciągu ul. Robotniczej, zaś z drugiej strony pozwalający rowerom jadącym Robotniczą od strony centrum, na w miarę bezpieczne i płynne wjechanie na przejazd dla rowerzystów:
Wreszcie po trzecie, z jezdni na ul. Robotniczej wydzielono jednokierunkowy pas dla rowerów umożliwiający jazdę ul. Robotniczą w kierunku centrum:
ale także pozwalający na skręt w lewo, w łącznik pomiędzy Robotniczą, a Strzegomską:
Zasady poruszania się
> Centrum > Nowy Dwór >
Jadąc ul. Robotniczą od centrum na Nowy Dwór jedziemy tak jak samochody, prawym pasem ruchu, możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Obowiązujące zasady ruchu doskonale widać na znakach drogowych - należy jechać pasami jak na strzałkach.
Podkreślmy jeszcze raz, żeby było jasne - kontrapas rowerowy jak sama nazwa wskazuje, służy na ulicy jednokierunkowej do jazdy rowerami pod prąd - ale dodajmy - wyłącznie pod prąd!
Przed przejazdem tramwajowym zwalniamy i w razie potrzeby ustępujemy pierwszeństwa tramwajowi, tak jak samochody:
Jadąc łącznikiem od strony ul. Strzegomskiej w prawo na Nowy Dwór, również jedziemy jak samochody - przy prawej krawędzi.
Uwaga - wyjazd z łącznika w Robotniczą jest drogą podporządkowaną (patrz znak A-7). Należy ustąpić pierwszeństwa wszystkim pojazdom jadącym Robotniczą - w tym również rowerom jadącym po kontrapasie!
Tuż za przejazdem kolejowym przygotujmy się do zjazdu na lewą stronę pasa ruchu - ale jeszcze nie na kontrapas!
Dopiero za torami, jak pokazują znaki, możemy wjechać na dwukierunkowy odcinek pasa rowerowego i kontynuować jazdę przez przejazd dla rowerów:
> Nowy Dwór > Centrum >
Jadąc z Nowego Dworu do centrum, cały czas jedziemy kontrapasem:
Przed przejazdem tramwajowym zwalniamy i, w razie potrzeby, ustępujemy pierwszeństwa tramwajowi:
Skrzyżowanie z ul. Fabryczną - tu kontrapas się kończy, umożliwiając dalsza jazdę na wprost ulicą Robotniczą, lub skręt w prawo w Fabryczną. Znak A-7 przed skrzyżowaniem oznacza, że rowery jadące kontrapasem winny ustąpić pierwszeństwa zarówno pojazdom skręcającym z Robotniczej w Fabryczną, jak i tym, które z Fabrycznej skręcają w Robotniczą:
Zasady pierwszeństwa przejazdu
Na skrzyżowaniu Robotniczej i Wagonowej, pierwszeństwo przejazdu ma ROWERZYSTA wjeżdżający na przejazd dla rowerów! Samochody skręcające z Robotniczej w Wagonową (czy to jadąc w ciągu drogi głównej w prawo, czy też od przejazdu kolejowego w lewo) muszą ustępować pierwszeństwa rowerom jadącym na wprost!!!
...aczkolwiek trzeba pamiętać, że większość kierowców tego nie respektuje:
Art. 27
1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe.
1a. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić.
Z kolei samochody jadące ul. Wagonową mają przed skrzyżowaniem z Robotniczą znak A-7, jadą zatem drogą podporządkowaną i mają obowiązek ustąpić pierwszeństwa przejazdu wszystkim pojazdom jadącym ul. Robotniczą - w tym rowerzystom znajdującym się przed i na przejeździe dla rowerów:
W czasie jazdy pamiętajmy jednak, że niezależnie od tego kto ma pierwszeństwo, rowerzysta winien mieć oczy i uszy dookoła głowy, i przejeżdżać przez jezdnię w sposób najbardziej dla niego bezpieczny. W szczególności nie należy na siłę egzekwować swego pierwszeństwa ...
Błędy i wypaczenia
Choć nowy kontrapas cieszy, to nie do końca można być zadowolonym z tej inwestycji ...
niedokończona inwestycja
Główne zarzuty dotyczą przejazdu dla rowerów - jest to wysoki krawężnik przy wjeździe na drogę dla pieszych i rowerów (krawężnik ma zostać zlikwidowany w tym roku, w ramach wymiany nawierzchni na Wagonowej):
... oraz permanentnie zatykająca się studzienka kanalizacyjna po drugiej stronie Wagonowej, co skutkuje rozległą kałużą po każdym deszczu:
Problemem mogą być również pewne rozbieżności z projektem - zmiany w stosunku do pierwotnych założeń, które pojawiły się w trakcie uzgodnień pomiędzy jednostkami UM (głównie ZDiUM), oraz zmiany m.in. w oznakowaniu (m.in. krótsza linia przerywana) wprowadzone (samowolne?) przez wykonawcę.
Z punktu widzenia zarówno rowerzysty jak i kierowcy, bardzo poważnym problemem jestfatalna wzajemna widoczność na odcinku drogi dla pieszych i rowerów przed przejazdem dla rowerzystów. Tu koniecznie należy usunąć kilkadziesiąt metrów przydrożnych krzaków:
Obiecano nam jednak, że niektóre usterki zostaną zlikwidowane podczas jesiennego remontu ul. Wagonowej.
błędy w oznakowaniu
Kierowcy jadący ul. Robotniczą ze Strzegomskiej i Nowego Dworu, dojeżdżając do Wagonowej widzą dwa znaki - nakaz skrętu w prawo, oraz znak D-1 jako oznaczenie drogi z pierwszeństwem. Ustawienie w tym miejscu i przy tej organizacji ruchu znaku D-1 jest moim zdaniem kompletnym nieporozumieniem. Jego skutkiem są bowiem nie do końca jasne dla kierowcy zasady pierwszeństwa.
Znak ten sugeruje bowiem, że pierwszeństwo przejazdu ma właśnie kierowca! A to jest sprzeczne z cytowanym powyżej Art 27 PoRD, który wyraźnie mówi o pierwszeństwie rowerzysty, i to nie tylko w sytuacji gdy rowerzysta znajduje się już na przejeździe dla rowerzystów.
Tuż przed przejazdem dla rowerzystów znajduje się znak D-6b - informujący kierowców o przejeździe dla rowerzystów i przejściu dla pieszych. Niestety ustawiony jest fatalnie - tak, że jest całkowicie niewidoczny dla kierowców jadących od Nowego Dworu - za zakrętem i blatem wzdłuż ich toru jazdy. Ci kierowcy zauważają znak D-6b dopiero w ostatniej chwili, przy manewrze skrętu w lewo, związku z powyższym specjalnie dla nich należałoby postawić dodatkowy znak D-6b, kilka metrów wcześniej.
Zasadne wydaje się również, aby na ul. Wagonowej znaki poziome P-13 czyli linia warunkowego zatrzymania złożona z trójkątów, namalowana została przed przejazdem dla rowerzystów, a nie dopiero za nim.
Nie do końca właściwe nawyki kierowców i rowerzystów
Cóż, są one typowe - ze strony kierowców wymuszanie pierwszeństwa na rowerzystach, czy zastawianie przejazdu dla rowerzystów:
Zaś ze strony samych rowerzystów - przejeżdżanie przez przejścia dla pieszych:
jazda chodnikami:
oraz wykorzystywanie kontrapasów do jazdy w obu kierunkach:
Szczególnie niebezpieczne jest to ostatnie - kontrapas jest w miarę szeroki, ale niekoniecznie na tyle, aby przy dużym ruchu samochodów dwa rowery mogły by się wzajemnie wyminąć.
Również poniższe zachowanie jest niepoprawne - skręcając z łącznika nie wjeżdżamy na kontrapas, jedziemy przy prawej krawędzi!:
I na zakończenie przedstawiamy kilka innych ustrzelonych akcji - wraz z komentarzem:
Tekst: Artur Kamiński
Foto: Artur Kamiński i Radek Lesisz
Video: Radek Lesisz
nieszczęsne przejazdy
Nie można zaplanować tego przejazdu tak, aby szedł na wprost, a nie po normalnej do łuku drogi? Oczywiście po wcześniejszym wycięciu krzaków. Autorski znak rzeczywiście byłby przydatny w tym miejscu. W obecnej chwili jedynie użytkownicy rowerów górskich nie będą musieli zwalniać przed tym krawężnikiem, co dezinformuje kierowcę (zwalnia - czyli ustępuje mi pierwszeństwa).
MU
gwoli ścisłości to o tym pomyśle rozmawiałem z dankiem podczas zeszłorocznej parady rowerowej. Potem jeszcze przypomniałem mu o tym w mailu:
"Proponuje również ułatwić dojazd z ul Robotniczej do dalszej części ul. Strzegomskiej, poprzez budowę przejazdu rowerowego na skrzyżowaniu z ul. Wagonowa (http://goo.gl/maps/wnG0) i wyznaczenie kotrapasu na ul. Robotniczej, na odcinku Wagonowa - łącznik Robotnicza - Strzegomska przy Millenium Tower (http://goo.gl/maps/xDY9).
Ze względu na dużą ilość szkół oraz biur, trakt ten jest użytkowany przez wielu rowerzystów, dlatego poprawa warunkuch jazdy i bezpieczeństwa jest w tym miejscu niezbędna. W razie potrzeby służę dodatkową dokumentacją fotograficzną."
cieszę się, że udało się ten projekt zrealizować. Jednocześnie przypominam o kolejnym odcinku pod Gądowianką, który jest jeszcze bardziej skomplikowany i niebezpieczny. To drugi fragment ze wspomnianego maila dotyczący właśnie przejazdu pod Gądowianką:
"Niestety ta ddr nie ma kontynuacji na odcinku pod estakadą przebudowywaną kilka lat temu. Jadąc od strony Nowego Dworu po stronie północnej,wyznaczone są przejazdy rowerowe na zjeździe z Gądowianki bliżej Nowego Dworu (http://goo.gl/maps/rmxN). Nie ma natomiast takiego przejazdu, na drugim zjeździe bliżej centrum (http://goo.gl/maps/bMyj). Ponadto przejazd pod wiaduktem kolejowym jest bardzo wąski (http://www.panoramio.com/photo/35377587) i trudny do przejechania nawet pojedynczo. Nie ma możliwości na minięcie się dwóch rowerzystów. Jadąc od strony centrum, nie ma infornmacji o końcu ciągu pieszo-rowerowego po stronie południowej, ale nie ma też przejazdu rowerowego na ul. Muchoborskiej oraz łączniku Strzegomska - Klecińska (http://goo.gl/maps/evJC).
Ta niekomfortowa sytuacja, znacznie utrudnia ruch rowerowy na tym odcinku. Większość rowerzystów korzysta z chodnika, łamiąc w ten sposób przepisy. Tylko nieliczni, w tym również podpisany, korzysta z jezdni co jest dosyć ryzykowne, patrząc na dużą prędkość samochodów na tym odcinku. Ze względu na brak jednoznacznego wyznaczenia ddr, nie ma tez pewności który wariant nie koliduje z PoRD.
Proponuję wyznaczenie ciągu pieszo-rowerowego po południowo - wschodniej stronie ul. Strzegomskiej. Byłby on kontynuacją ciągu wzdłuż ul. Strzegomskiej i Robotniczej. Przejazd na nową ddr odbywałby się na skrzyżowaniu z ul. Nowodworską. Do wyznaczenia ciągu pieszo rowerowego potrzebna jest budowa dwóch przejazdów rowerowych na wspomnianych ulicach Muchoborskiej (http://goo.gl/maps/mwbU) oraz łączniku Strzegomska - Klecińska."