link_mdr


doreta bez recepty
duomox bez recepty
izotek bez recepty

prasa
2008 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 68 |
  min min min min min min min min min min min min
03 marca 2008

Widziałem przyszłość Wrocławia (24-02-2008) GW

Kierowca siedzi w okrągłej kabinie, przed nim kilka ekranów. Przez kamery ma podgląd na obie strony wozu, ekran pokazuje mu, gdzie, kiedy i które drzwi się zamykają. Kiedy zbliżamy się do skrzyżowania, nie zwalnia w ogóle. Zwalniają za to samochody z lewa i z prawa, bo włączają się czerwone światła, blokując ruch na skrzyżowaniu.

Tramwaj pędzi cały czas po własnym torowisku, tam, gdzie musi go dzielić z samochodami, ma pierwszeństwo. Na takich miejscach dodatkowe światła zatrzymują samochody i tramwaj - nie zwalniając - jedzie dalej.

W wagonach są siedzenia, które podróżni składają, jeśli tłok jest zbyt duży. Dzięki temu w godzinach szczytu tramwaj mieści trzy razy więcej pasażerów niż przy rozkładanych fotelach. Nowoczesny tramwaj osiąga prędkość ok. 60 km/godz., przyspiesza prawie jak samochód osobowy, ale łagodniej hamuje. Bilet kosztuje jedno euro i uprawnia do dowolnych przejazdów w dowolnym kierunku na trzech liniach szybkiego tramwaju i we wszystkich autobusach. Jest ważny przez godzinę. To taniej niż większość tramwajów w Polsce, gdzie po każdej przesiadce trzeba skasować nowy bilet.

Szybki tramwaj znajduje się w Bordeaux i jest dowodem na to, że możliwy jest kompromis między drogim metrem i archaicznymi tramwajami. Jest to doskonały przykład dla Wrocławia. Przyszłość nie należy do coraz szerszych ulic i obwodnic, które rozładują korki w takim samym stopniu, w jakim przyciągają dodatkowy ruch. Przyszłość należy do inteligentnych systemów zarządzania ruchem, gdzieś między metrem i tramwajem, elastycznymi światłami, które dopasowują swoje fazy do natężenia ruchu (dziś w Polsce robią to głównie policjanci). Drugie miasto, które ma taki system, to Wiedeń. Tam po prostu połączono linie tramwajowe i metro w jeden system: pociągi jeżdżą na torach kolei podmiejskiej, na wałach nad miastem i w tunelach pod miastem

Dziś nie chodzi o to, aby za wszelką cenę wydrążyć gigantyczne tunele pod miastem, i ślimaki, i mosty dla ruchu samochodowego. Dziś chodzi o inteligentne pomysły na zarządzanie mobilnością obywateli: zróżnicowanie godzin otwarcia biur i sklepów, połączenie różnych systemów transportu, zachęcenie obywateli do korzystania z transportu zbiorowego wysokiej jakości i wkomponowanie w to ruchu indywidualnego.

We Wrocławiu na razie mamy tramwaj marki Skoda.

Klaus Bachmann, niemiecki publicysta zamieszkały we Wrocławiu

za: http://miasta.gazeta.pl/wroclaw/1,35751,4958126.html


ilosc komentarzy:
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2024 - 04 - 25
     
   
lista pozostałych artykułów w dziale prasa
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 68 |
  1. [LUBELSKIE] Pijany rowerzysta wjechał w radiowóz (18-04-08) dziennik wschodni
  2. [WAW] Rower na godziny (11-04-2008) GW
  3. Rowerzyście nie wlepią mandatu na deptaku (25-03-2008 ) GW
  4. Pojawia się i znika. Wrocławska ścieżka rowerowa (04-04-2008) GW
  5. Walczą o ścieżki (12-02-2008) wroclaw24.net
  6. Rowerem z Holandii do Chin (17-03-2008) policja.pl
  7. Szef brytyjskich konserwatystów to pirat... rowerowy (21-03-2008) GW
  8. Lekarze walczą o życie rannych kolarzy (21-03-2008) DZ
  9. Białoruś ma się świecić! (21-03-2008) GW
  10. Z ulic znikną światła, pasy i znaki drogowe? (29-02-2008) nczas.com
  11. Widziałem przyszłość Wrocławia (24-02-2008) GW
  12. Coraz gorzej jeździ się rowerem po Mazurach (18-02-2008) GW
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa