13 czerwca 2005
Fatalna organizacja ruchu na Osobowickiej [1] (30.05.2005) Gazeta WyborczaPo co remontowano ul. Osobowicką - denerwują się jej mieszkańcy. I wyliczają: trudno na nią wjechać, trzeba stać w korkach i nie ma gdzie zaparkować
Jesienią Osobowicka została oddana kierowcom. Miejscy urzędnicy tłumaczyli: - Musiała zostać przebudowana, żeby umożliwić dojazd od północy na nowy most Milenijny.
Prace były prowadzone w wielkim pośpiechu. Już wtedy "Gazeta" wytykała niedociągnięciach przy remoncie i, co gorsza, w projekcie. Teraz mieszkańcy i fachowcy potwierdzają nasze obawy - sposób organizacji ruchu w tym miejscu utrudnia życie.
Najwięcej kontrowersji budzi likwidacja parkingów wzdłuż ulicy Osobowickiej przy największej miejskiej nekropolii. Zarząd Dróg i Komunikacji przekonuje, że zastąpić miał je nowy parking zbudowany między torami kolejowymi i cmentarzem.
- Tak się nie jednak stało - przekonują mieszkańcy i osoby odwiedzające cmentarz. - Parking zlokalizowany tylko z jednej strony tak dużego cmentarza to za mało. Starsi nie mają siły tak daleko chodzić.
- A największy horror zaczyna się na nowym parkingu, kiedy cmentarz odwiedzi trochę więcej ludzi - mówi Janusz Szpak. - Światła wypuszczają samochody tak wolno, że nie sposób wyjechać.
Kolejny problem. Zdzisław Rybicki mieszka na Różance, ale musi nadkładać drogi, żeby z mostu Milenijnego dostać się do domu: - Zamknięty jest wjazd w ul. Łużycką, więc muszę turlać się naokoło przez korki na Bałtyckiej albo przeciskać przez osiedle domków jednorodzinnych. Zupełny nonsens.
Zarząd Dróg i Komunikacji broni się, że sytuacja poprawi się, gdy powstaną kolejne odcinki Obwodnicy Śródmiejskiej, które z Osobowickiej przejmą tranzyt w kierunku Poznania.
- Do nas też docierają skargi mieszkańców - przyznaje rzeczniczka prasowa ZDiK Ewa Mazur. - Nie wszystko można było przewidzieć. Ale jeśli coś będzie można poprawić, zmienimy to.
Fachowcy przyznają, że trzeba przeanalizować organizację ruchu, choć bronią projektanta: - Mści się pośpiech, jaki towarzyszył realizacji tej inwestycji.
- Wskazuje na to nagromadzenie niedociągnięć - uważa Maciej Kruszyna, specjalista Politechniki Wrocławskiej. - Remont zaplanowano doraźnie, żeby kierowcy mogli wyjechać z mostu, a zapomniano, że trzeba tędy będzie jeździć przez kilka lat.
Jeden z wrocławskich drogowców: - Za późno na naprawę. Torowisko biegnące raz środkiem jezdni, raz jedną stroną wymusza dodatkowe światła. Nagromadzenie sygnalizacji jest największym problemem a tego już nie da się poprawić.
Co szwankuje na Osobowickiej?
1. Parkingi przy cmentarzu - zlikwidowano większość wzdłuż Osobowickiej, a z nowego, który miał je zastąpić, trudno wyjechać - można zbudować zatoki parkingowe, wydłużyć światła na wyjeździe z parkingu.
2. Ścieżka rowerowa - biegnie po wale Odry, koło cmentarza przechodzi na drugą stronę jezdni (tu łatwiej było ją przeprowadzić pod wiaduktem kolejowym), przecina wyjazdy z parkingu i z mostu (specjalnie dla niej trzeba było ustawić sygnalizacje) i wraca na wał. Z tego powodu i tak nikt z niej nie korzysta. Trzeba więc przerzucić ją na drugą stronę, na chodnik.
3. Dla jadących od mostu wprowadzono zakaz skrętu w lewo w Łużycką - miało to chronić mieszkańców przed zwiększonym ruchem, w efekcie utrudniło im dojazd do domu. Może warto zakaz skrętu zastąpić zakazem wjazdu cięższych pojazdów?
4. Nieutwardzone pobocza na ul. Ćwiczebnej, jedynej drodze, która jadącym przez most w kierunku Obornik pozwala ominąć zatłoczoną ulicę Bałtycką. Jest tak wąska, że nie mogą wyminąć się dwa samochody. Koszt utwardzenia poboczy - ok. 400 tys. zł.
5. Nakaz jazdy w prawo z ul. Na Polance, przy moście Osobowickim - uniemożliwia to omijanie mostu Trzebnickiego i zwiększa korki na Bałtyckiej. Podobno nie można zmienić oprogramowania sygnalizacji, choć naszym zdaniem możliwy byłby zjazd w lewo, gdyby skoordynować go z relacją "w lewo" z naprzeciwka.
6. Torowiska tramwajowe wzdłuż cmentarza - nie biegnie środkiem jezdni, tylko od strony rzeki i musi przez to dwukrotnie wstrzymywać ruch na Osobowickiej. Tego nie da się już naprawić.
Marek Szempliński
http://miasta.gazeta.pl/wroclaw/1,35754,2736949.html
|