link_mdr


doreta bez recepty
duomox bez recepty
izotek bez recepty

prasa
2006 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 86 |
  min min min min min min min min min min min min
09 stycznia 2006

Potrzebny oficer rowerowy (5.01.2006) SP/GW

Jak pogodzić interesy miasta i cyklistów

Większość z nas odstawiła już rowery na „odpoczynek zimowy” i nie myśli na razie o jeździe na dwóch kółkach. Ale Koalicja Rowerowy Wrocław i Urząd Miasta już przygotowują się do kolejnego sezonu.

Cykliczne spotkania władz Wrocławia ze środowiskiem rowerowym określane są mianem Okrągłego Stołu Rowerowego. Gospodarzem ostatniego spotkania w minionym roku był wiceprezydent miasta Sławomir Najniger, a uczestniczyli w nim m.in. przedstawiciele Departamentu Infrastruktury i Gospodarki UM oraz Zarządu Dróg i Komunikacji. Obecni byli również reprezentanci Koalicji Rowerowy Wrocław.

Konieczne konsultacje

Najtrudniejszym tematem dyskusji były planowane i realizowane już inwestycje drogowe w naszym mieście. Radosław Lesisz z Dolnośląskiej Fundacji Ekorozwoju przypomniał wcześniejsze rozmowy z UM o konieczności opiniowania przez Koalicję Rowerowy Wrocław projektów przebudowy lub budowy nowych ciągów komunikacyjnych. Przygotowane bez konsultacji ze środowiskiem cyklistów udogodnienia dla rowerów stają się często utrudnieniem, a wydane pieniądze dają efekt odwrotny od zaplanowanego. Niestety, wiele inwestycji powstaje „po staremu”, czego rażącym przykładem jest Plac Grunwaldzki, gdzie zignorowano wypracowane z rowerzystami rozwiązania.

Przedstawiciele Koalicji zaapelowali o przedstawienie do zaopiniowania projektów, przy których strona społeczna została zupełnie pominięta, m.in. Placu Teatralnego, estakady klecińskiej, ul. Oławskiej, ul. Piastowskiej, mostów Warszawskich i Szczytnickiego, a także przedstawienie niezrealizowanych jeszcze projektów do ponownej analizy, tym razem pod kątem standardów projektowych dla infrastruktury rowerowej uchwalonych w czerwcu przez Prezydenta Wrocławia. Przedstawiciele urzędu stwierdzili, że szansy na ponowne konsultacje nie mam w przypadku tych inwestycji, do których zostały już wydane pozwolenia na budowę w obecnym kształcie, bądź tych, które uzyskały już unijne dofinansowanie. W projektach, które są realizowane, możliwe są jedyni drobne poprawki niezmieniające ustalonej geometrii (tak jest na ul. Jedności Narodowej).

Bez rowerów na Sienkiewicza

Jak pokazało spotkanie, solą w oku cyklistów pozostaje ulica Sienkiewicza i Grodzka, gdzie nie przewidziano żadnych udogodnień dla rowerów. Remontowany wciąż ciąg komunikacyjny ul. Sienkiewicza, a także ul. . Grodzka w samym centrum miasta to przykład zignorowania potrzeb rowerzystów - parkingi samochodowe wygrały z komunikacją na dwóch kółkach. Koalicjanci mówili o braku udogodnień brak udogodnień dla ruchu rowerowego na przebudowywanej ul. Widok. bez której nowy korytarz komunikacyjny ul. Szewskiej zostanie odcięty od reszty systemu dróg rowerowych..
Po raz kolejny padła propozycja nadania formalnych ram procesowi opiniowania projektów drogowych miasta. Przede wszystkim chodzi o obowiązkowy udział strony społecznej w konsultacjach już na etapie tworzenia koncepcji.

Łatwiej przez mosty

Koalicja poprosiła UM o zweryfikowanie planów zagospodarowania przestrzeni wokół kilku wrocławskich mostów tak aby połączyć ciągi nadrzeczne kładkami dla pieszych i rowerzystów pod mostami. Okazuje się, że trwa już analiza, pod którymi mostami, po której stronie rzeki i przy jakich kosztach możliwe będzie podwieszenie kładek.

Oficer Rowerowy

Jednośladowe lobby wystąpiło z propozycją utworzenia w Urzędzie Miejskim stanowiska niezależnego Oficera Rowerowego. Byłby o­n odpowiedzialny za realizację polityki rowerowej Wrocławia, m.in. za nadzór nad powstającymi dokumentami i planami, nad inwestycjami, które mają kluczowe znaczenie dla cyklistów i nad prowadzeniem przetargów publicznych. Koalicja określiła wymagania wobec takiej osoby, jednym z nich jest używanie roweru w codziennych dojazdach do pracy. Urzędnicy bardzo zainteresowali się tą koncepcją; Wiceprezydent Najniger poprosił o przedstawienie informacji na temat działalności oficerów rowerowych z tych miast, gdzie taka funkcja już istnieje, ale przyznał, że mało prawdopodobne będzie uzyskanie dodatkowego etatu w UM.

Rowerem zawsze i wszędzie

Koalicja Rowerowy Wrocław nie zapomniała też o tych pasjonatach jazdy na dwóch kółkach, którym nie straszna zimowa pogoda i wystąpiła o przedstawienie planu utrzymania ścieżek w zimie. Dobrą informacją jest to, że wniosek koalicji o zastąpienie kostki betonowej asfaltem przy realizacji nowych ścieżek rowerowych znalazł uznanie Departamentu Infrastruktury i Gospodarki UM. Podobne ma się rzecz z wystającymi krawężnikami, które - według obietnic UM – mają być zniwelowane w najbliższym czasie.

Małgorzata Smolińska Słowo Polskie / Gazeta Wrocławska


ilosc komentarzy:
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2024 - 04 - 29
     
   
lista pozostałych artykułów w dziale prasa
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 86 |
  1. Pierwsza pomoc przyjeżdża na rowerze (28.02.2006) fietsberaad.nl
  2. Bikedispenser - próby z automatyczną wypożyczalnią rowerów w Eindhoven (18.01.2006) fietsberaad.nl
  3. Odense testuje nowe metody utrzymania dróg rowerowych (02.01.2006) fietsberaad.nl
  4. Opłaty za wjazd do centrum Sztokholmu (03.01.2006) GW
  5. Potrzebny oficer rowerowy (5.01.2006) SP/GW
  6. [ŁÓDŹ] Produkują riksze na każdą porę roku (10.01.2006) GW
  7. Zamknięta ścieżka rowerowa (16.01.2006) GW
  8. [BYDGOSZCZ] Sprawca wypadku trafi do aresztu (20.01.2006) GW
  9. [SOPOT] Pijany rowerzysta skazany na pół roku więzienia (20.01.2006) GW
  10. Pszczółki. Ścieżka rowerowa zamiast torów (1.02.2006)
  11. Plany inwestycji drogowych w latach 2006-2010 (11.01.2006) GW
  12. Komisja jeszcze wróci (9.02.2006) SP/GW
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa