03 marca 2006
Przesiadka na pętli (3.3.2006) SP/GWW Leśnicy powstanie pierwszy we Wrocławiu zadaszony parking dla rowerzystów Tak według projektu Daniela Chojnackiego z Leśnicy powinna wyglądać wiata na rowery przy pętli tramwajowo-autobusowej. Projekt przygotował jeden z mieszkańców osiedla, a budowę sfinansuje miasto. Parking znajdzie się koło przystanku tramwajowo-autobusowego przy ul. Średzkiej Od jakiegoś czasu coraz więcej mieszkańców przyjeżdża rowerami do pętli tramwajowej i przystanków autobusowych na Średzkiej – mówi Daniel Chojnacki, autor projektu. – Ludzie wybierając się do centrum, przypinają rowery w różnych dziwnych miejscach: do latarni, znaków drogowych czy barierek. Pomyśleliśmy ze znajomymi, że przydałby się parking. Grupa mieszkańców napisała w tej sprawie petycję i zebrała pod nią podpisy. Inicjatywę poparła skupiająca cyklistów Koalicja Rowerowy Wrocław, która przekazała postulaty urzędnikom miejskim. Przezroczyste ściany Daniel Chojnacki z Leśnicy, który jest studentem V roku na wydziale budowy dróg i lotnisk Politechniki Wrocławskiej, poprosił o konsultacje znajomego architekta. Przy jego pomocy zrobił projekt. – Znaleźliśmy niewykorzystany skrawek terenu, bardzo blisko pętli. Jest tam miejsce na ustawienie wiaty o długości 15 metrów i szerokości 2 metrów. W niej można wmontować w podłoże stojaki na rowery – opisuje Chojnacki.Według jego pomysłu ściany zadaszenia powinny być przezroczyste. Dzięki temu po zmierzchu będzie tam dochodzić światło z pobliskiej latarni. Parking będzie w ruchliwym miejscu, co znacznie ograniczy ryzyko kradzieży.Projekt trafił do magistratu. – Oceniliśmy go pozytywnie. Teraz do uzgodnienia pozostaje jeszcze kwestia, kto wybuduje wiatę i zamontuje stojaki – mówi Tomasz Jarosz z urzędu miejskiego. Nie tylko w Leśnicy W tym roku magistrat ma zarezerwowane ok. 40 tys. zł na inwestycje wspierające ruch rowerowy. Ta suma pozwoli na stworzenie dwóch parkingów w systemie bike & ride. – Myślimy o podobnych inwestycjach na przykład przy pętlach na Sępolnie, Oporowie, przy pl. Kromera i ulicy Opolskiej – dodaje Jarosz. Bike & ride To system działający w wielu dużych miastach Europy Zachodniej, m.in. w Berlinie. Jego idea polega na zapewnieniu mieszkańcom miejsca, gdzie mogą bezpiecznie zostawić rowery. Ma być usytuowane w pobliżu stacji kolejowej, pętli komunikacji miejskiej albo dużego węzła przesiadkowego. Pasażerowie z przedmieść i osiedli na peryferiach dojeżdżają do przystanku lub stacji rowerem, a dalej – do centrum – podróżują wozami komunikacji publicznej. Bartosz Wawryszuk
|