link_mdr


doreta bez recepty
duomox bez recepty
izotek bez recepty

prasa
2006 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 86 |
  min min min min min min min min min min min min
04 stycznia 2007

Most-gigant na Odrze (08.03.2006) GW

Najnowszy wrocławski most przez Odrę zawiśnie na najwyższym w Polsce betonowym filarze, tzw. pylonie. Będzie o­n miał 126 metrów wysokości, o 36 więcej od Poltegoru.
Olbrzymi most będzie częścią Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Połączy brzegi Odry nad śluzą Rędzin. Wewnątrz gigantycznego pylonu konstruktorzy chcą zainstalować windę.
 
Będzie to możliwe, bo grubość jego słupów w najwęższym miejscu to cztery na cztery metry. Po obu stronach pylonu zawisną betonowe przęsła, każde po 256 m długości. Most wraz z estakadami ma mieć 1742 m. Przejeżdżający po nim kierowcy będą patrzeć na lustro wody z wysokości 20 metrów.



Autor projektu mostu, prof. Jan Biliszczuk, tłumaczy, że o rodzaju konstrukcji i wysokości mostu zdecydował fakt, że będzie o­n wisiał nad śluzą: - Nie może jej przeszkadzać. W razie potrzeby pod mostem muszą operować dźwigi. Musi być też tylko jeden pylon, bo dwa trudno tam zmieścić.

Projekt budowlany AOW ma być gotowy do końca roku. Wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przeznaczy na niego część z 290 mln zł, które wywalczyli w budżecie państwa dolnośląscy parlamentarzyści. Przetarg na jego wykonanie wygrało konsorcjum czterech firm - warszawska spółka Profil, Mosty Katowice i dwa wrocławskie biura - BBKS-Projekt i Mosty Wrocław.

AOW, choć ma tylko 35,5 km, jest wyzwaniem dla inżynierów. Więcej niż piąta część tego odcinka przypada na mosty, estakady i wiadukty - w sumie jest ich 41. Wrocławscy konstruktorzy pracują m.in. nad największym mostem i estakadą nad ulicami Szczecińską, Kosmonautów oraz linią tramwajową i kolejową (ma mieć 770 m). Druga wielka estakada, projektowana przez katowickich inżynierów ma mieć 1610 m długości. Będziemy nią jeździć nad polami irygacyjnymi, linią kolejową Wrocław-Poznań i ul. Pełczyńską.

Początek i czas trwania budowy zależą od pieniędzy. Wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad liczy, że potrzebne 1,5 mld zł zdobędzie ze środków unijnych. Jeśli to się uda, to w przyszłym roku można by rozstrzygnąć przetarg i rozpocząć prace, które mają być prowadzone do 2008 roku.

Marek Szempliński
http://miasta.gazeta.pl/wroclaw/1,36743,3199717.html

ilosc komentarzy:
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2024 - 05 - 15
     
   
lista pozostałych artykułów w dziale prasa
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa