15 stycznia 2007
Mini-ronad jako alternatywa dla progów (21.09.2006) fietsberaad.nlMini-ronda powstają w amerykańskim Seattle. W celu wymuszenia zmniejszenia prędkości w dzielnicach mieszkaniowych wprowadzono już ok. 800 takich rozwiązań. Ilość wypadków po tym zabiegu zmniejszyła się o 94%.
W Seattle zaczęto już w roku 1973 budować mini-ronda. Każde z nich jest indywidualnie projektowane. Większość ulic dzielnicach mieszkaniowych ma szerokość 7,7m a mini-ronda mają przekrój od 3,7m do 4,9m. Samochód ciężarowy o długości 13,7m służy jako "miarka" przy projektowaniu.
Jedno mini-rondo kosztuje od 4000 do 7000 dolarów i jest zazwyczaj przystrojone nasadzeniami. Rowerzyści generalnie pozytywnie oceniają mini-ronda. W niektórych amerykańskich miastach są one postrzegane jako alternatywa dla progów spowalniających. Co znamienne, mini-ronda nie prowadzą do zmniejszenia natężenia ruchu - a zatem nie ma obaw, że po
wprowadzeniu mini-rond ruch na bocznych ulicach zostanie stłamszony.
Tłum. R.Lesisz
|
|
|
|
|