20 maja 2007
[POZNAŃ] Publiczne rowery za unijną kasę? (9.05.2007) GWRowery publiczne, tablice informacyjne na przystankach tramwajowych - na tego typu projekty miasto chce zdobyć unijną kasę.
Poznań chce przystąpić do inicjatywy Civitas. Jest to część unijnego programu, którego celem jest promowanie, a potem wdrażanie czystych i wydajnych środków transportu miejskiego.
Co to oznacza w praktyce? W Civitas uczestniczą już Kraków i Gdynia. W pierwszym z miast powstają np. nowe strefy ruchu pieszego. Dodatkowo na niektórych autobusach zainstalowano bagażniki rowerowe. W Gdyni z kolei buduje się nowe ścieżki rowerowe, żeby zachęcić do korzystania z jednośladów. Ale Civitas nie skupia się tylko na pieszych i rowerzystach. Dużą wagę przywiązuje się tu do transportu zbiorowego. Promuje się zakup nowoczesnego taboru, np. autobusów zasilanych gazem ziemnym, czy usprawnianie komunikacji miejskiej poprzez np. uprzywilejowanie tramwajów i autobusów w ruchu ulicznym.
Żeby uczestniczyć w Civitas, trzeba wraz z kilkoma miastami z Europy stworzyć zespół, który będzie wdrażał podobne pomysły. Poznań ma już prawie "dogadanych" partnerów, ale urzędnicy nie zdradzają wespół, z kim będziemy walczyć o dofinansowanie. Tajemnicą są też na razie nasze pomysły na lepszą komunikację. - Inne polskie miasta też będą przecież składały wnioski. To nasza konkurencja. Nie chcemy nikomu podsuwać dobrych rozwiązań - tłumaczy Bożena Wiśniewska z Wydziału Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Urzędzie Miasta.
Wiemy jednak, że w grę wchodzi uruchomienie wypożyczalni rowerów miejskich, np. w centrum miasta. Doświadczenia z 25 rowerami, z których korzystają studenci dojeżdżający z pętli PST na Morasko, pokazały, że taki środek lokomocji cieszy się dużym powodzeniem i - co ważne - nie jest niszczony. Dlatego już we wrześniu wraz z otwarciem nowego dworca autobusowego na Piątkowie zacznie działać wypożyczalnia z setką rowerów.
Koncepcje projektów, na które będziemy chcieli uzyskać pieniądze, powstają w ZDM i MPK. Ze strony przewoźnika można się spodziewać rozwoju systemu informacji pasażerskiej. Obok tablic świetlnych na dworcach komunikacji miejskiej miałyby się pojawić tablice o zmiennej treści na przystankach. Informowałyby one o realnym czasie przyjazdu tramwaju czy autobusu.
Wnioski do Civitas na lata 2008-2011 można składać do końca czerwca. Do wzięcia może być kilka do kilkunastu milionów euro.
leh
http://miasta.gazeta.pl/poznan/1,36037,4115870.html
|
|
|
|
|