link_mdr


doreta bez recepty
duomox bez recepty
izotek bez recepty

prasa
2007 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 93 |
  min min min min min min min min min min min min
18 listopada 2007

[POZNAŃ] Dlaczego miasto potrzebuje parkingów? (15-11-07) GW

Droga strefa, tanie parkowanie na obrzeżach miasta. Do tego z biletem z parkingu można jeździć tramwajem przez cały dzień

Takie są plany. Wszystko po to, żeby centrum miasta uwolnić od samochodów i korków. O planowanej rewolucji w mieście pisaliśmy już wczoraj.

Urząd Miasta przygotował "Politykę parkingową" - dokument, który pokazuje co w najbliższych latach trzeba zmienić w Poznaniu, jeśli chodzi o cały system parkowania - od strefy po parkingi dla rowerów.

Głównym założeniem jest wyrzucenie ruchu samochodowego poza centrum. Ma temu służyć m.in. zwiększenie opłat w strefie parkowania i powiększenie samej strefy. Według urzędników już w przyszłym roku należałoby w strefach zielonej i żółtej podnieść opłaty do 3 zł, a więc do stawki jak w strefie czerwonej. Miasto nie chce jednak tylko zniechęcać kierowców do wjeżdżania do centrum poprzez podnoszenie opłat. Polityka parkingowa zakłada też szereg udogodnień dla kierowców. Skoro bowiem nie auto, to co?

Parkuj, bierz bilet i jedź

Idealny model zakłada lepsze wykorzystanie komunikacji zbiorowej. Ale nie każdy mieszka przy trasie tramwajowej. Żeby zatem kierowcy mogli podjechać do tramwaju, trzeba im zapewnić bezpieczne parkingi. Mało tego, bilet parkingowy powinien być jednocześnie biletem uprawniającym do jazdy tramwajem przez cały dzień. Tylko wtedy - jak zaznaczają autorzy polityki - komunikacja miejska będzie rzeczywistą i atrakcyjną alternatywą dla samochodu. Oczywiście konieczna jest rozbudowa sieci torowisk. W najbliższych latach czeka nas budowa torów na Franowo, do Dworca Wschodniego i przedłużenie PST do dworca PKP.

Gdzie mogłyby powstać parkingi typu P&R (Park&Ride)?

? przy dworcu os. Sobieskiego ? przy przystanku PST Szymanowskiego ? przy przystanku PST Lechicka ? przy dworcu miejskim al. Polska ? przy dworcu miejskim Górczyn ? przy projektowanej pętli Klin Dębiecki ? przy rondzie Starołęka ? przy pętli tramwajowej Miłostowo ? przy dworcu Wschodnim ? przy centrum handlowym na Franowie ? na os. M. Kopernika ? Strzeszyn - w rejonie przecięcia się linii kolejowej Poznań - Piła z III ramą komunikacyjną (ul. Lutycka).

Parkuj i idź

W mieście muszą powstawać nowe parkingi także w centrum i śródmieściu. Nowe wielopoziomowe parkingi w centrum oznaczają likwidację miejsc na powierzchni - głównie na zajmowanych dziś przez auta chodnikach. Chowając auta pod ziemię zyska się przestrzeń dla pieszych i rowerzystów, nie mówiąc o poprawie estetyki.

Gdzie mogłyby powstać w centrum parkingi wielopoziomowe?

? na pl. Wiosny Ludów ? przy Urzędzie Wojewódzkim ? przy Teatrze Polskim ? na pl. Wielkopolskim ? na Piekarach ? na rogu ul. św. Marcin i al. Marcinkowskiego ? róg Za Bramką-Wszystkich Świętych ? róg ul. Kościuszki-Powstańców Wielkopolskich ? róg Półwiejska-Kościuszki.

Konieczne są też parkingi buforowe - na obrzeżach śródmieścia. Kierowcy powinni korzystać z tego parkingu i dalej kontynuować podróż pieszo lub transportem publicznym. Oczywiście opłata za postój ma być dużo niższa niż w centrum. Urzędnicy proponują, by w pierwszej kolejności takie parkingi powstały w rejonie: ? Uniwersytetu ? hotelu Novotel Centrum ? ul. Kazimierza Wielkiego (Victoria Center) ? ul. Grobla przy Starej Gazowni. Wraz z budową kolejnych parkingów miasto ma wprowadzić system informacji parkingowej, aby kierowcy od razu wiedzieli, na którym z parkingów najłatwiej będzie im w danej chwili znaleźć miejsce.

Z roweru na tramwaj

Ciągle bardzo małe znaczenie ma w Poznaniu komunikacja rowerowa. W polityce parkingowej zwraca się uwagę, że trzeba nie tylko budować więcej ścieżek, ale i zadbać o miejsca parkingowe dla rowerów.

W pierwszym rzędzie parkingi takie powinny powstawać przy urzędach publicznych. Proponuje się także rozwiązanie B&R (Bike&Ride) - podobne do systemu P&R. W pobliżu dużych węzłów przesiadkowych oraz przy wszystkich przystankach PST musiałyby powstać bezpieczne miejsca dla rowerów (nawet specjalne szafki!). Bo na razie obawa przed kradzieżą roweru powstrzymuje wielu rowerzystów od korzystania z takiej formy podróży.


Lech Bojarski
http://miasta.gazeta.pl/poznan/1,36001,4677124.html

ilosc komentarzy:
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2024 - 05 - 17
     
   
lista pozostałych artykułów w dziale prasa
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 93 |
  1. Uniwersytety za rowerzystami (02-10-07) SPGW
  2. Od przyszłego roku opłata za wjazd autem do centrum Mediolanu (02-10-07) RZ
  3. Greccy rowerzyści domagali się ścieżek rowerowych (20-10-07) wp.pl
  4. [KRK] Uczelnia chce kupić studentom rowery (22-10-07) GW
  5. [KALISZ] Dziadek snajper - wróg samochodów (05-11-07) GW
  6. [POZNAŃ] Dlaczego miasto potrzebuje parkingów? (15-11-07) GW
  7. W Grazu rowerzysta nie musi mieć oczu z tyłu (18-11-07) GW Częstochowa
  8. Mieli dość aut, wybrali strefę spacerową (15-11-07) GW Częstochowa
  9. Samochód może być w mieście niepotrzebny (14-11-07) GW Częstochowa
  10. W Amsterdamie rządzą rowerzyści (15-11-07) GW Gdańsk
  11. Ścieżki podpatrzone u Holendrów (15-11-07) GW Gdańsk
  12. Europa na dwóch kółkach (18-11-07) GW Łódź
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa