link_mdr

poza miastem :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 18 |
  min min min min min min min min min min min min
04 października 2009

[TRASA] Dolina Bystrzycy 2: z Kątów Wrocławskich dookoła Zalewu Mietkowskiego

Dolina Bystrzycy na rowerze 2 (74 km)
Z Kątów Wrocławskich dookoła Zalewu Mietkowskiego

Inne polecane trasy rowerowe w Dolinie Bystrzycy:

1. Wrocław - Kąty Wrocławskie - Wrocław
  2. Przeplatki nad Bystrzycą

Informacje praktyczne

Nawierzchnia:

Trasa dookoła Zalewu Mietkowskiego w przeważającej części prowadzi po nawierzchniach asfaltowych, na pewnych odcinkach asfalt jest dość sfatygowany ale nadający się do jazdy na rowerze. Ponadto występują krótkie odcinki dróg szutrowych, oraz utwardzonych polnych czy leśnych. Po opadach lokalnie możliwość występowania błota.

Trasa w całości nadaje się do przejazdu rowerami!

Stopień trudności:

Trasa wytyczona została głównie drogami lokalnymi, o stosunkowo niewielkim natężeniu ruchu, ale kilka odcinków poprowadzono dość ruchliwymi drogami wojewódzkimi. Są to odcinek z Kątów Wrocławskich do węzła autostradowego A-4, oraz odcinek pomiędzy Wierzbną a Żarowem. Tam w dni powszednie występuje duży ruch, szczególnie samochodów ciężarowych. Na szczęście w weekendy - szczególnie letnie - ruch tam jest niewielki.

W związku z koniecznością jazdy w normalnym ruchu drogowym, należy pamiętać o konieczności zachowania szczególnej uwagi i obowiązku stosowania się do przepisów Prawa o Ruchu Drogowym.

Pozostałe odcinki na drogach polnych czy leśnych, są całkowicie bezpieczne i przejezdne dla rowerów, w okresie wzmożonych prac polowych istnieje jednak możliwość napotkania cięższego sprzętu rolniczego. Ponadto, po opadach deszczu czy w okresie wiosennych roztopów na niektórych drogach można spodziewać się kałuż i zabłocenia, a nawet lokalnych poddtopień.

Sprzęt:

Do przejechania trasy wystarczy każdy wygodny rower o właściwościach terenowych, a więc mtb, trekking czy kross, zaopatrzone w opony o wyraźnym bieżniku, przynajmniej semi-slick. Nie polecamy opon gładkich - szosowych czy miejskich.

Pozostałe informacje:

Na trasie w wielu miejscowościach od Piławy aż po Śmiałowice (tj miejscowościach leżących na terenie gmin Mazurowice i Mietków należących do Stowarzyszenia Gmin Ślężańskich) można natknąć się na tablice informujące o miejscowości, jej historii, zabytkach i atrakcjach. Bardzo charakterystyczne, jednolicie utrzymane tablice rozmieszczone są najczęściej w centrum wsi, w pobliżu przystanków autobusowych. Zachęcam do zatrzymania się na moment i rzucenia na nie okiem.

Opis trasy

Ze względu na duży dystans i sporą odległość od Wrocławia, trasa rozpoczyna się i kończy w Kątach Wrocławskich, dokąd dojechać można pociągiem (15-25 minut jazdy) czy samochodem, jednak wprawni rowerzyści mogą śmiało pokusić się o dłuższą wycieczkę, dojeżdżając na rowerach już z Wrocławia (to zależnie od trasy dodatkowy dystans nieco ponad 20 km).

Trasa przeznaczona jest na całodniową wycieczkę, liczy ok. 74 km, z tym, że istnieje możliwość jej skrócenia do 35 km jadąc z Maniowa bezpośrednio do Mietkowa, lub do ok 50 km jadąc szosą z Chwałowa nie do Domanic, a prosto - bezpośrednio do Imbramowic. Możliwe jest również wcześniejsze zakończenie wycieczki na którejś za stacji kolejowych w Żarowie, Imbamowicach czy w Mietkowie.

Uwaga: Trasa, co oczywiste, może być pokonana również w kierunku przeciwnym.

Skrócony przebieg trasy:

Kąty Wrocławskie - Kilianów - Piława - Milin - Proszkowice - Maniów - Maniów Mały - Chwałów - Domanice - Krasków - Klecin - Śmiałowice - Panków - Wierzbna - Bożanów - Żarów - Mrowiny - Siedlimowice - Pożarzysko - Imbramowice - Borzygniew - Mietków - Wawrzeńczyce - Paździorno - Piotrowice - Sokolniki - Kozłów - Kąty Wrocławskie

OPCJA - możliwość skrócenia trasy:
na odcinku Maniów - Mietków do ok. 35 km
na odcinku Chwałów - Imbramowice do ok. 50 km

OPCJA - alternatywne zakończenie trasy:
Trasę można z powodzeniem skrócić, kończąc ją na stacjach PKP w Żarowie, Imbramowicach lub w Mietkowie.

OPCJA - alternatywny powrót z Mietkowa trasą Eurovelo R9:
Mietków - Wawrzeńczyce - Stróża - Nowa Wieś Kącka - Kąty Wrocławskie

OPCJA - odgałęzienie trasy do Świdnicy:
Wierzbna - Wiśniowa - Świdnica (ok. 8 km do Rynku)

Mapa trasy:

Ślady GPS do pobrania:

Google Maps/Earth GPS Exchange Format OziExplorer
Trasa podstawowa KML GPX PLT

Dojazd z Wrocławia do Kątów Wrocławskich:

Szczegółowy opis trasy

• [0,0 km] Kąty Wrocławskie, stacja PKP - punkt startowy trasy

Skręt w prawo, w ul. 1 Maja aż do odchodzącej w prawo ul. Popiełuszki.

• [1,2 km] Kąty Wrocławskie, ul. Popiełuszki

skręt w prawo, w kierunku węzła autostrady A4 - uwaga, w dni powszednie na odcinku do węzła można się spodziewać dużego ruchu, szczególnie samochodów ciężarowych, w czasie jazdy należy zachować szczególną ostrożność!

Jadąc prosto, dalej ul. 1 Maja po ok. 200m dojeżdżamy do drogi prowadzącej do centrum Kątów Wrocławskich i do Rynku z XIX wiecznym ratuszem i XVII wieczną wieżą.

Po drodze, po lewej stronie zobaczyć można gotycki, pochodzący z XV wieku kościół św. Piotra i Pawła.

• [2,7 km] węzeł A4

Dalej prosto przez Kilianów do skrzyżowania przed Piławą.

• [7,0 km] Piława

Na skrzyżowaniu skręt w prawo. Na wprost doskonale widać Ślężę, która towarzyszyć będzie przez całą drogę.

Za Piławą ze wzgórza rozpościera się szeroka panorama okolicy z Milinem na pierwszym planie. W tle dojrzeć można odległe szczyty Gór Sowich, Wałbrzyskich i Kamiennych.

• [10,1 km] Milin

Skręt w lewo z głównej szosy do centrum wsi. Po ok. 0,4 km na kolejnym skrzyżowaniu skręt w lewo

Milin jest bardzo starą osadą, obecnie wieś, ale w pierwszych zachowanych wzmiankach z końca XIII wieku Milin wymieniany jest jako miasto targowe które utraciło prawa miejskie na rzecz Kątów Wrocławskich. Do dziś w formie wzgórza zachowały się resztki starego piastowskiego grodziska. Grodzisko położone jest ok. 1.5 km za wsią w kierunku Mietkowa, po lewej stronie ok. 150 m w bok od szosy. Niestety, ścieżka prowadząca do niego jest bardzo zarośnięta i dotarcie rowerem jest raczej niemożliwe.

Warte zobaczenia w Milinie są pochodzący z XIV w. kościół parafialny pw św. Michała Archanioła, spalony w wojnie 30-letniej, odbudowany w latach 1677-79, oraz stojąca na przedkościelnym placu pochodząca z 1733 r. barokowa figura św. Jana Nepomucena - szczególną uwagę zwracają bogate zdobienia i dwie tablice sceny z życia świętego.

Nieco dalej po prawej duży budynek dawnego zajazdu.

Skręcając przy nim w lewo, w boczną drogę, po ok. 100 m dojeżdżamy do późnorenesansowego pałacu z XVII, przebudowanego w połowie XVIII w stylu barokowym i później w wieku XIX. Do niedawna mieściła się w nim szkoła - została po niej tylko tabliczka nad wejściem, obecnie mieszkania prywatne.

• [11,0 km] Milin

Skręt w lewo w ul. Bystrzycką i dalej przez most na Bystrzycy i las do Proszkowic.

• [11,5 km] rzeka Bystrzyca

Przejeżdżamy przez teren obszaru chronionego Natura 2000 "Przeplatki nad Bystrzycą". Warto przyjrzeć się i rzece, i rosnącej przy niej bujnej roślinności.

A jak się dobrze przypatrzy, to nieopodal szosy natknąć się można i na rzadkie okazy chronionej fauny - na zdjęciu wygrzewający się w letnim słońcu zaskroniec.

• [13,4 km] Proszkowice

Proszkowice to stara wieś o średniowiecznym rodowodzie. Z wartych zobaczenia zabytków wymienić można XVII wieczny pałac - dawna szkoła dla panien ...

... oraz krzyże pokutne (pojednania). Pierwotnie trzy, jeden z nich znajduje się obecnie w muzeum w Sobótce.

Pobliski zbiornik wodny, zalane wyrobisko dawnej żwirowni służy obecnie jako miejsce wypoczynku, sportów wodnych i akwen wędkarski. W Proszkowicach tuż nad jeziorem mieści się pole namiotowe, nieco dalej jadąc w kierunku Mietkowa dojechać można do "Plaży na cyplu".

• [14,2 km] Proszkowice

Na skrzyżowaniu przy krzyżach w prawo.

Ze wzniesienia za wsią kolejna przepiękna panorama, w bliskiej perspektywie Maniów, nieco dalej charakterystyczna sylwetka kościoła w Pożarzysku ...

po prawej kościół i pałac w Borzygniewie ...

oraz odległa panorama gór (w linii prostej stąd do Śnieżki jest aż/ledwie 70 km)

• [15,7 km] Maniów

SKRÓT: Jadąc w prawo skracamy trasę docierając do Mietkowa. Stąd powrót trasą opisaną poniżej, bądź też krótszą drogą, szlakiem rowerowym Eurovelo R9. Możliwe jest również wcześniejsze zakończenie wycieczki na stacji PKP Mietków.
  • [15,8 km] Maniów

Przed kaplicą w lewo na polną utwardzoną drogę, prowadzącą do widocznego na wzniesieniu Maniowa Małego.

• [16,6 km] Maniów Mały

Skręt w prawo na asfaltową drogę prowadzącą przez wieś.

• [17,0 km] Maniów Mały

Ruiny znszczonego w 1945 roku barokowego XVIII wiecznego pałacu, przebudowanego w 2 poł. XIX wieku w stylu klasycystycznym. Na frontowej ścianie dość dobrze zachowany barokowy portal.

Dalej w lewo początkowo drogą asfaltową, potem polną drogą prowadzącą w kierunku Zalewu Mietkowskiego. Po drodze szeroka panorama zalewu, w oddali Borzygniew i Mietków.

• [17,8 km] Zalew Mietkowski

Skręt w lewo na szosę prowadzącą do Chwałowa i Domanic.

Przejeżdżając szosę w poprzek, docieramy do obwałowania Zalewu Mietkowskiego - tu nad brzegiem dzika plaża, nieco dalej drogą w lewo można dojechać do ośrodka wypoczynkowego Przystań u Francuza - noclegi, restauracja, wypozyczalnia sprzętu wodnego itp.

• [19,7 km] Chwałów

Dalej szosą prosto - kilka szybkich zjazdów i niezbyt uciążliwych podjazdów. Z prawej szeroka panorama Zalewu Mietkowskiego.

• [21,6 km] Domanice

Skręt w lewo na boczną drogę prowadzącą wzdłuż dawnych zabudowań folwarcznych.

SKRÓT: Jadąc szosą dalej prosto (zgodnie z kierunkowskazami na drodze) dojeżdżamy do Imbramowic. Stąd dalsza podróż trasą opisaną poniżej, możliwe jest również wcześniejsze zakończenie wycieczki na stacji PKP Imbramowice.
  • [22.1 km] Domanice

Skręt w lewo.

• [22,3 km] Domanice - pałac

W głębi dawnego pałacowego parku, na prawo od drogi, dojazd boczną szutrową drogą.

Dawny zamek rycerski pochodzący z XIII w. Obecny wygląd zawdzięcza wielokrotnym przebudowom którym podlegał w wieku XVII, XVIII, a zwłaszcza ostatniej gruntownej w roku 1822. Siedziba Domu Związku Artystów Scen Polskich.

• [26,2 km] Krasków

Pierwotnie był tu gród obronny z XIII wieku, zastąpiony w wieku XIV murowanym zamkiem rycerskim. Zamek był kilkakrotnie przebudowywany w wieku XVII (w tym po zniszczeniu w wojnie 30-letniej), a swój obecny pałacowy kształt i barokowy wystrój zyskał w odbudowie po pożarze w 1742 roku. Zdewastowany po 1945 roku, pieczołowicie odrestaurowany w 1992 roku i przekształcony w wysokiej klasy hotel.

• [28,1 km] Klecin

Skręt w prawo na droge prowadząca do Śmiałowic i Wierzbnej.

• [29,5 km] Śmiałowice

Po prawej Śmiałowice - tu późnoromański kościół św. Wawrzyńca z XIII w. z licznymi wmurowanymi na ścianach XV-XVI wiecznymi epitafiami. Kościół jest otoczony niewysokim murem obronnym pochodzącym z początków XVII w, przy bramie wmurowany jest krzyż pokutny, obok gotyckie sakramentarium, z drugiej strony szczątek słupowej kapliczki - osadzony na granitowym kamieniu młyńskim słup z piaskowca, z utrąconą po 1945 r. częścią szczytową (przez to błędnie uważany za XV wieczny pręgierz) .

Nieco dalej barokowy pałac z pocz. XVII w. przebudowany w 1822 r. i pałacowy park.

W dole wsi młyn wodny siegający swą obecnością XVIII wieku - obecna forma z lat 30-40 XX w.

• [31,5 km] Panków

Ruiny średniowiecznego zamku w Pankowie - otoczony zasilaną z pobliskiej Bystrzycy fosą, powstał w XIV wieku jako posiadłość rycerska, najprawdopodobniej w miejsce wcześniejszego grodu obronnego. Zniszczony w wojnie 30-letniej, odbudowany i uzytkowany jako pałac mysliwski. Zniszczony w 1945 roku, od tego czasu w ruinie.

• [33,1 km] Wierzbna

Skręt w prawo na drogę prowadzącą do Żarowa.

• [33,4 km] Wierzbna

Wybudowany w 1250 r. późnoromański kościół z dobudowana w XVIII w. boczną nawą - warto wspomnieć, że jest to świetnie zachowana, jedna z najstarszych świątyń na Dolnym Śląsku.

Krzeszowscy cystersi pojawili sie w Wierzbnej na początku XIV wieku. Początkowo stał tu jedynie budynek administratora klasztornego folwarku. Pod koniec XVII wieku powołano tu przeorat, a stary dwór przebudowano tworząc nowy pałac przeora. W kolejnych rozbudowach w XVIII wieku dobudowano budynek klasztorny i budynki gospodarcze, oraz rozbudowano kościół.

Po sekularyzacji zakonu w 1810 r. majątek przeszedł w ręce prywatne. W latach powojennych majątek rozgrabiono a budynki ulegly dewastacji - część z nich wyburzono w latach 60-tych XX wieku. Ocalał jedynie kościół.

Dawny pałac przeora.

Ruiny klasztoru cystersów.

Krzyże pokutne (pojednania) - pierwotnie znajdowały się w przydrożnym murze w północnej części wsi, w połowie XIX wieku zostały przeniesione do przypałacowego parku dla zwiększenia jego atrakcyjności.

• [35,4 km] Bożanów

Dalej prosto.

• [38,0 km] Żarów PKP

Po lewej stacja PKP, gdzie można wcześniej zakończyć trasę.

• [38,1 km Żarów]

Skręt w prawo na drogę do Imbramowic.

• [40,5 km] Mrowiny

Skręt w prawo, 100 m dalej po lewej pałac.

Pochodzący z XVI-XVII wieku (ale mający wcześniejsze, średniowieczne korzenie), pięknie połozony nad stawem pałac przebudowywany dwukrotnie w wieku XIX przez kolejnych właścicieli pierwotnie jako klasycystyczny, później jako neorenesansowy - w tej formie pozostał do dziś. Po wojnie służył jako budynek gospodarczy PGR, szkoła, zakład poprawczy, był też własnościa żarowskiego przedsiębiorstwa. Obecnie zrujnowany, funkcjonuje jako własność prywatna.

• [41,0 km] Mrowiny

Dawny kościół ewangelicki, uszkodzony w 1945 roku, w późniejszych latach kompletnie zrujnowany, rozebrany został w 1964 roku. Jedyną pozostałością jest ruina wieży.

• [44,5 km] Siedlimowice

Skręt w lewo na Pożarzysko.

OPCJA: Przejeżdżając prosto przez skrzyżowanie w kierunku centrum Siedlimowic, po ok. 250 m docieramy do widocznych po lewej stronie drogi, dawnych zabudowań folwarcznych ..

... i (w głębi za zabudowaniami) do ruiny neorenesansowego pałacu na wzgórzu.

Pałac powstał pierwotnie w 1 poł. XVI w., był przebudowywany w wieku XVIII jako czteroskrzydłowy pałac barokowy, oraz powtórnie w latach 1873-1875. Zniszczony w 1945 roku.

• [46,5 km] Pożarzysko

Pożarzysko to jedna z najstarszych wsi w rejonie, o wczesno-średniowiecznym, słowiańskim rodowodzie.

Nad okolicą góruje charakterystyczna ośmioboczna wieża kościoła pw. św. Józefa Oblubieńca NMP. Późnoromański kościół pochodzi z połowy XIII wieku, był kilkakrotnie przebudowywany - m.in. w 1600 r. i 1852 r. Kościół uległ znacznym zniszczeniom w 1945 roku, w obecnym kształcie odbudowany został w latach 70-tych XX wieku.

Po lewej stronie drogi, tuż pod kościelnym murem krzyż pokutny:

Z położonego na wzgórzu w najwyższym punkcie trasy Pożarzyska bardzo szybki zjazd do stacji kolejowej w Imbramowicach. Przed zjazdem warto na chwilę przystanąć i zerknąć na prawo - cały Zalew Mietkowski jak na dłoni:

• [48,7 km] Imbramowice PKP

Po prawej stacja PKP, gdzie można wcześniej zakończyć trasę.

• [49,3 km] Imbramowice

Skręt w prawo.

• [50,1 km] Dzikowa

• [50,7 km] przejazd kolejowy

Skręt w lewo w wyłożoną betonowymi płytami drogę.

• [53,1 km] Borzygniew

W prawo nad zalew na plażę i do przystani:

A my zjeżdżamy lekko w lewo, na równoległą asfaltową drogą prowadzącą do centrum wsi.

• [53,9 km] Borzygniew

Późnogotycki kościół pw św. Barbary z XV w. z barokowym wystrojem. Ciekawostka - wcześniejszy, wybudowany w 1262 roku romański kościół był pierwszą na ziemiach polskich świątynią wziesioną ku czci św. Barbary

Z tyłu za kościołem ruiny późnorenesansowego pałacu z XVII w. (dojazd drogą wzdłuż ogrodzenia po prawej).

• [54,1 km]

Od kościoła drogą w dół do drogi betonowej, tu skręt w lewo, i dalej drogą wzdłuż nasypu zalewu.

• [55,1 km] Zalew Mietkowski

Drogą w lewo, po prawej spust wody z zalewu w koryto rzeki Bystrzycy.

• [55,9 km]

W lewo na drogę do Mietkowa.

• [56,4 km] Mietków

Po lewej ruiny pałacu w Mietkowie - początkowo jako wieża obronna z XVI w. przebudowany na barokowy dwór w wieku XVIII. W 1855 roku ponownie przebudowany w stylu neogotyckim. Od 1945 roku zdewastowany i zrujnowany.

• [57,3 km] Mietków PKP

Po prawej stacja PKP, gdzie można wcześniej zakończyć trasę.

• [58,6 km] Wawrzeńczyce

Na skrzyżowaniu za mostkiem skręt w lewo.

SKRÓT: Jadąc w prawo za oznaczeniami szlaku rowerowego Eurovelo R9 można szybciej dojechać do Kątów Wrocławskich - patrz Trasa 3 "Przeplatki nad Bystrzycą"
  • [59,0 km] Wawrzeńczyce

W Wawrzeńczycach wart zobaczenia kościół św. Wawrzyńca powstały w 1815 w wyniku gruntownejprzebudowy wcześniejszej XV wiecznej świątyni, oraz ruiny dworu z końca XVIII wieku.

• [62,2 km] Paździorno

Pomnik poległych w wojnie 1914-18

Na skrzyżowaniu naprzeciw pomnika skręt w prawo.

• [64,0 km] wiadukt nad autostradą A4
  • [65,0 km] Piotrowice

Na skrzyżowaniu w prawo.

• [66,4 km] Piotrowice

W lewo i po ok. 100 m w prawo.

Jadąc prosto po ok. 200 m docieramy do pochodzącego z XV wieku, gotyckiego kościoła p.w. św. Katarzyny, przebudowywanego x wieku XVIII i XIX.

Po kolejnych 150 m brama wjazdowa na dawny folwark, za bramą w prawo wzdłuż budynku z czerwonej cegły i dalej leśną drogą przez dawny park dworski dojeżdżamy do pomnika poległych w wojnie 1914-18 (głaz po prawej stronie drogi).

W parku znaleźć mozna ślady średniowiecznego grodziska i pozostałości pomnika Bismarcka. Tu znajduje się również ciekawy w formie grobowiec w kształcie piramidy.

• [66,6 km] Piotrowice

Po prawej, naprzeciw szkoły, wkomponowane w mur krzyże pokutne.

• [67,1 km] Piotrowice

U wylotu ze wsi, po prawej dawny kościół ewangelicki z lat 1832-33. Stąd, jadąc brukowaną drogą po prawej wzdłuż ogrodzenia, po ok 100 m docieramy do drugiego wejścia na teren dawnego parku dworskiego.

• [68,2 km]
Skręt w prawo.
  • [68,5 km]

Po prawej zabudowania gospodarcze, dalej w lewo, na most na Strzegomce i brukowaną drogą do Sokolnik.

• [69,5 km] Sokolniki

W prawo dojazd do Adrenalina Park.

Skręt w lewo, po ok. 250 m na skrzyżowaniu w lewo.

• [71,0 km] Kozłów

Dalej prosto, po ok. 0,9 km przejeżdżamy przez przejazd kolejowy i docieramy do pierwszych zabudowań Kątów Wrocławskich.

• [72,7 km] Kąty Wrocławskie, ul. Spółdzielcza

Skręt w lewo w ul. Spółdzielczą.

• [73,4 km] Kąty Wrocławskie PKP. Koniec trasy

Przydatne linki:

Opracowanie i zdjęcia: Artur M. Kamiński, lipiec 2009
Last update: 2009-09-27
Wykorzystywanie do celów komercyjnych tylko za zgodą autora

Opracowano dzięki dofinansowaniu ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu w ramach projektu Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej

ilosc komentarzy:
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2024 - 04 - 19

lista pozostałych artykułów w dziale rekreacja