29 sierpnia 2012
Kładka typu tensegrity - alternatywa dla kolejki linowej [list]
Po publikacji listu otwartego przeciwko budowie kolejki linowej nad Odrą, otrzymaliśmy wiele głosów poparcia. Jeden z nich pochodził od doktoranta na Wydziale Budownictwa Politechniki Wrocławskiej.
Poniżej publikujemy obszerne fragmenty listu, który przede wszystkim prezentuje wielce ciekawą alternatywę dla planowanej przeprawy napowietrznej, a także potwierdza wątpliwości o jakich pisaliśmy przy okazji publikacji odpowiedzi Politechniki na nasze zapytania związane z przetargiem na projekt i budowę linovki.
Radek Lesisz
[LIST]
W związku z artykułem, który znalazłem widzę, że nie tylko studentom i pracownikom Politechniki pomysł budowy kolejki wydaje się nietrafiony. Dlatego chciałbym przedstawić alternatywne rozwiązanie w postaci kładki dla pieszych która powstała w tym roku w ramach mojej pracy magisterskiej, której celem był projekt kładki właśnie w tym miejscu. Promotorem pracy był prof. Biliszczuk (autor mostu Rędzińskiego), praca otrzymała ocenę celującą.
[…]
Miasto i władze Politechniki chwalą się, że zbudują obiekt widowiskowy, ale tak samo może być z kładką. W przypadku realizacji konstrukcji zaproponowanej przeze mnie w pracy magisterskiej mamy obiekt niespotykany w naszym kraju. Na świecie tego typu konstrukcji, czyli kładek typu tensegrity jest tylko kilka. Kładka o największej rozpiętości przęsła znajduje się w Australii (tutaj link do tej konstrukcji)
Konstrukcja tamtej kładki ma przęsło o rozpiętości 128m. U nas miałaby 129m więc także mamy rekord świata w tego typu obiektach.
Władze Politechniki chwalą się tym, że kolejka będzie tańsza w budowie i jest to rzeczywiście prawda, ale nikt chyba nie bierze pod uwagę kosztów utrzymania (większe w przypadku kolejki) no i fatalnej przepustowości.
Przepustowość ta nie ma szans zapewnić połączenia dla studentów i pracowników, gdzie mamy do czynienia nie z równomiernym ciągłym ruchem tylko z falami tłumu w okolicach przerwy między zajęciami.
Kolejka będzie atrakcją, ale przy pierwszym lub drugim przejeździe. Później będą tylko narzekania.
[…]
Praca powstała na Wydziale Budownictwa, więc w pracy znajdują się także obliczenia statyczne analiza pracy konstrukcji w przypadku zerwania cięgien, analiza drgań, rozpoznano wiele aspektów takiej konstrukcji.
Nie można stwierdzić, że jest to kompletny projekt budowlany i wykonawczy. Ale Zakład Mostów Politechniki i biuro projektowe Mosty-Wrocław pod kierownictwem prof. Biliszczuka, który także jest entuzjastą proponowanej kładki, mógłby zająć się dokończeniem tego projektu tak, aby można było przystąpić do budowy. Oczywiście ja także z chęcią brałbym udział w tych pracach, szczególnie, że obecnie jestem doktorantem na Wydziale Budownictwa PWr.
Zaletą tego projektu jest także rozwój naukowy naszego i tak już bardzo silnego środowiska mostowego.
Wykonanie projektu i badania po zakończeniu budowy mogłyby stanowić przyczynek do bardzo interesujących prac naukowych, ponieważ konstrukcje cięgnowe cieszą się dużym zainteresowaniem w obecnych czasach dzięki dostępności metod komputerowych w projektowaniu.
Nie chciałbym tutaj mówić w imieniu profesora Biliszczuka, ale podejrzewam, że także wsparłby działania na rzecz przekonania władz do zmiany koncepcji przeprawy.
[…]
Pozdrawiam
Józef Szybiński
W galerii obok prezentujemy wizualizacje wykonane na potrzeby pracy magisterskiej, a także jej recenzje od profesora Bliszczuka i dr Onyska.
Samą zaś pracę dyplomową p.t.: „Kładka dla pieszych przez Odrę we Wrocławiu” autorstwa inż. Józefa Szybińskiego, można pobrać TUTAJ (PDF, 5,8 mB). Jakiekolwiek wykorzystywanie tego dzieła, w tym wizualizacji, tylko za zgodą autora.
|